Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 15 juli 2020

KRETSLOPP AV TRAMS Lärjungar influencers?

Hör du vad jag säger?


Vi påverkar alla varandra, men en del påverkar mer.
Är man skicklig och har lite tur, kan man tjäna pengar på sin påverkan.

Influencers.

Först trodde jag det var en sjukdom... en ny smitta, en influensa som florerade digitalt på Youtube.
Men det var det inte.

Det är ett ny-jobb.

Att vara influerare.

- Vad jobbar du med då?
- Jag påverkar andra.
- Jaha... och?
- Jag reagerar på vad andra gör och säger och så filmar jag det och så lägger jag upp det och så kan andra titta på det och så får jag lajks och så kan jag få reklamintäkter och så... filmar andra när de tittar på mig när... och...

?? !!

Filma nu då!


Detta inlägg är influerat av - nej, inspirerat av - kåsören Mattias Nilsson i Sydöstran. Jag har citerat honom förut. Han skriver i dagens blad:

"Det fanns en tid då vi alla var samhällsnyttiga. Tillsammans bidrog vi till landets utveckling och varje yrkesgrupp kunde stolt konstatera att de som en liten kugge i ett stort maskineri kunde vara med och förändra förutsättningarna för Sverige."

Mattias Nilsson skriver om de händiga som blev snickare, de noggranna som arbetade inom industri, handel och service, de hjälpsamma inom vården och de med läshuvud som studerade vidare som tog ansvar "för den övergripande tekniska utvecklingen".

Men de satt inte vid datorn och "tyckte".

Riktiga jobb. Riktiga byggare.


Jag skrev här om dagen om postmodernismen som ersatt "sanning, fakta och verklighet" med upplevelser, åsikter och bilder.
Här krockar den äldre generationens arbetsmoral hårt mot den unga generationens!

Samhällets hjälpsamma bidragssystem har tyvärr hjälpt till att skapa en generation som hellre sitter och "reagerar" på facebook och andra kanaler utan att vilja deltaga i det fysiska arbetslivet.

Mattias Nilsson skriver:

"En hel generation av lallare håller på att växa fram, och det som de har gemensamt är kallas att 'reagera'.
Deras liv går ut på att sitta i en trång lokal och titta in i en skärm medan de filmar sig själva. Sedan reagerar de på vad andra lallare håller på med.

Ett kretslopp av trams".

Här sitter jag och tycker.


Tänk om Jesus och lärjungarna gjort samma sak?
De hade inte varit ute och vandrat bland folk, de hade suttit vid datorn och loggat in och bett folk gilla deras inlägg om ett uttalande som Jesus gjorde:
"Kom och följ mig" - - -

Jasså, Guds son vill också ha många följare...

Ja, det vill han!
Men inte för statistikens skull och eventuella reklamintäkter, och inte bara digitalt, utan på riktigt, i den fysiska världen, i hjärtat!

Följ mig!


Eller profeten Jeremia som inte har lust att tacka ja till Chefens kallelse:

HERRENS ORD KOM TILL MIG:

- INNAN JAG FORMADE DIG  I MODERLIVET UTVALDE JAG DIG.
INNAN DU KOM UT UR MODERSSKÖTET GAV JAG DIG ETT HELIGT UPPDRAG:

- ATT VARA PROFET FÖR FOLKEN.

MEN JAG SVARADE:
- NEJ, HERRE, MIN GUD, JAG DUGER INTE TILL ATT TALA, JAG ÄR FÖR UNG!
Jeremia, kapitel 1:4.

Tänk om profeten Jeremia levt idag, då kanske han hade svarat:
- Jag har inte tid, jag sitter här och videofilmar när jag läser Skriften... så att andra kan reagera på mig och så att jag bli berömd och känd och...

Jag och jag. Utan ett du.

Människan utan Gud.

I vår förkrympta postmodernistiska värld tror vi att vi kan influera Gud - om Gud finns - och styra honom så att han uppfyller våra önskningar. Gör inte guden det, då finns han inte, eller så är han dum.

Stackars människa.

Att på riktigt följa Jesus i hjärtat, då upptäcker vi vem som verkligen är den stora Influeraren!

Det allra första jaget är Gud själv, inte människan.

"JAG ÄR", ÄR MITT NAMN.

Vem är den riktiga influeraren?


Kåsören Mattias Nilsson skriver vidare:

"Influencers blir alltså berömda av andra influencers i en galen meta-upplevelse. Det är bara en tidsfråga innan någon lägger upp videor på folk som reagerar på dem som reagerar på dem som reagerar.

Tänk om andra - riktiga - yrkesgrupper - betett sig på det viset. Tänk om kirurgen Birger precis sytt igen sin patient när kirurg Stellan kommer förbi, pekar och skrattar...
Eller tre kassörskor ställer sig i en ring runt en kollega och fnittrar:
- Asså.... guuud... kolla hur hon letar efter scanningskoden... ha ha..."

Och så filmar alla allt och lägger upp det på nätet för att få andras gillande över sin egen föraktfulla åsikt.

Dyker jag så dyker ni.


Den digitala generationen som inte orkar ta sig ut i den fysiska världen riskerar att bli helt förstörd.
Och inte nog med det - tänk när de tar över efter oss??
Jag blir livrädd!

Vem ska torka mina tårar och ge mig mat när jag bir gammal? Vem ska ge omsorg och omtanke om andra människor när man ägnat hela sin ungdomstid åt att häckla andra?
- Men vi kan ta en selfies, lilla tanten!

Delete!!

Försvinn!

När alla födda på 30-, 40- och 50-talet är borta, då kan ni varken odla, sy era egna kläder, plåstra om, köra bil eller laga mat. Ni är odugliga lallare!

Odugliga!


Finns det något hopp?

Ja, möjligen om en helt annan röst når fram bland alla ettor och nollor på skärmen.
Skyll inte ifrån dig på någonting den dagen du får din kallelse!

Du är varken för ung, för kort eller tjock, för okunnig eller för gammal. Ansvaret för att påverka ligger nämligen inte hos dig, utan hos Herren.
Det fick den unge profeten Jeremia erfara:

DÅ SADE HERREN TILL MIG:
- SÅG INTE ATT DU ÄR FÖR UNG, UTAN GÅ DIT JAG SÄNDER DIG, OCH SÄG DET JAG BEFALLER DIG.

LÅT DEM INTE SKRÄMMA DIG, TY JAG ÄR MED DIG OCH JAG SKALL RÄDDA DIG.
Jeremia kap 1:7.

Jag är för ung.


Gud säger till dig:
- Var inte rädd för att få för lite "lajks" på det du säger. Var inte orolig om andra hånar dig eller tycker du är ointressant.
Jag, din Herre och Gud, skall lägga Mina ord i din mun - inte tvärtom, förstår du det?

Jeremia av idag lyssnar tyst:

- Det är inte du som skall hitta på vad du skall säga, eller vilka blogginlägg du skall skriva, det att Mitt ansvar, inte ditt. Det är jag, din Herre och Gud, som är din influencer! Inte tvärtom, fattar du?!

- Du lilla mänskobarn av årgång 2020, det är inte ditt yttre eller dina förutsättningar som är intressant. Jag, Herren din Gud, kan använda allt i min tjänst, den minste till den störste. Släpp nu kontrollen över tangenterna och låt mig tala till ditt hjärta...

Vad svarar Jeremia av idag?

Fundera en stund på det. Och när ditt svar är klart, säg det i bön till Gud.
Det är du som är Jeremia, i denna stund.

Speglar sig i sin egen skugga.


Och så gick Jesus runt i hela Galileen, Judeen, Jerusalem, Västbanken, Gaza och på andra sidan Jordan bland alla folk och palestinier och botade sjuka.
Ingen filmade, men några skrivkunniga såg och förstod och skrev sedan ned sitt vittnesbörd på pergament, det som nu ligger i pappersform bredvid min dator där jag sitter och influerar dig...

JESUS SADE ÅT SINA LÄRJUNGAR ATT HA EN BÅT TILL REDS, SÅ ATT HAN SLAPP BLI TRÄNGD AV FOKMASSAN.
HAN HADE BOTAT MÅNGA, OCH NU KOM ALLA SOM LED AV NÅGON PLÅGA OCH TRÄNGDE SIG PÅ HONOM...

NÄR DE ORENA ANDARNA SÅG HONOM, FÖLL DE NED FÖR HONOM OCH ROPADE:
- DU ÄR GUDS SON.

MEN HAN FÖRBJÖD DEM STRÄNGT ATT AVSLÖJA VEM HAN VAR.
Markus kapitel 3:9-12.

Du är tyst med det du vet.


Allt detta skedde i den kroppsliga världen. Jesus var långt mer än en influerare som hade åsikter om den romerska ockupationen eller som tyckte att folk tvättade händerna får dåligt och därmed fick skylla sig själva om de var sjuka...

Nej, Jesus är utstrålningen av Guds väsen, en fysisk människa av Guds ande, som genom alla tider påverkar människor till att lämna sitt gamla liv, och vända sig om mot Honom

Alla dessa plågor av smärta, skam och skuld och riktigt snorig influensa, ja, det botade och botar Jesus, med sin kraft.
Guds kärlek förlöser själens mörker. Guds försoning läker svek och hämnd. Guds ljus upprättar den som fördömt sig själv i hopplöshet och ger istället Nytt Liv.

Kärleken förlöser.


Detta kan Gud göra även digitalt, här, framför din och min skärm...
Vi låter Honom komma till tals:

- Du älskade lilla mänskobarn!
Jag ser dig tvärs igenom alla elektroniska skydd som du gömmer dig bakom.
Jag vet vem du är, säger Herren, för det är jag som har skapat dig.

Redan i moderlivet hade jag en plan för dig och ditt liv. Vill du veta vad det är?

Släpp dig själv nu, och fokusera på Mig.
Jag lägger idag mina ord i din mun. När min härlighet drabbar dig, ser du ditt eget mörker. Be då om förlåtelse, så skall jag upprätta dig.

Sedan sänder jag dig ut att rycka upp och deleta det som inte fungerar i ert liv, för att ni sedan ska kunna bygga upp och plantera.

Jag, Skapare av himmel och jord, är den stora Influeraren, som ber dig att återinstallera din programvara. Ta bort filer som du inte använder, rensa cacheminnet och ersätt ditt ego med kärleken från mig.

Det enda som ska betyda något för dig är att du får gillande för mig. Släpp ditt beroende av andras tyckanden. Du är sedd av Högsta Instans...
Lev för Mig.
Inte för vad andra gillar. Gå nu i frid. Vi ses. Både här och där ute.

Din himmelske Fader.

Både här och där ute.


Så blev till slut den förlorade generationen upprättad.
Kretsloppet av trams var brutet.
De fega lallarna bakom åsikts-skärmarna släckte ned, och gick ut bland människorna.

Med Jesus i sitt hjärta.

Från att ha tvingat andra att bli sina medlöpande ja-sägare, blev de nu själva riktiga efterföljare, i fotspåren av Jesus.

Påverkningsbara hälsningar från

Helene Sture Influfelt,

- ett av Guds minsta barn.

Just denna svan har inget med artikeln att göra...

Upprättad?


P.S. Framöver kommer ett inlägg om "demonernas bekännelse"... De var steget före. Hur är det möjligt?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar