Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 21 juli 2020

ANDLIGA SÅNGER Hela världen sjunger

Hela världen sjunger!


Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, 92,0 MHz.
I detta avsnitt skall vi ta oss ett varv runt jordklotet! Du skall få lyssna till kristna sånger från Afrika, Sydamerika, Ryssland, Indien, Israel och Norden.

Vissångaren och prästen Per Harling har samlat in ett rikt material på CD'n "Hela världen sjunger", tolkat av Lutherska missionskyrkan i Göteborg.
Härliga rytmer, glada stämmor och djupa basar i den ortodoxa liturgin ger dig 59 minuter välsignad musik.

Hästsko-knäppare!


I andakten spelar jag på en lustig "hästsko-knäppare" och läser ur Niklas Piensoho's andaktsbok "100 dagar med Jesus".

Klicka på den blå länken nu!



                             MUSIKLISTA

ERIK TILLING från CD'n "Gudslängtan" - "Det sjunger i själen och hjärtat"

PER HARLING och Lutherska missionskyrkan i Göteborg från CD'n "Hela världen sjunger":

- Wa wa wa (Nigeria) = Kom, O helige Ande.
- Gud, som oss skapar (Indien).
- Tatanaca (Bolivia) = Män och kvinnor.
- Gud, kom! (Kamerun).
- Gud, i dina händer (Finland), psalm 769 i psalmboken.
- Nu går solen sin väg (Danmark).
- Må din väg gå dig till mötes (Irland), psalm 730.
- Se, jag är med er (Skottland).

IONA COMMUNITY från CD'n "Himlen och jorden sjuder" - "Ifrån solens första ljus"

ENSEMBLE THE MINISTRELS från CD'n "Spiritual Chants" - "Virgin Mary" och "O Come Let Us Worship".

NAVA TEHILA från CD'n "Dancing in the Glory" - "Seeds of Light and Joy" och "Blaze".

UCKEBRÖDERNA "Vi reser hem" - "Befria mitt folk".


Lutherska missionskyrkans kör.


Längst bak i psalmboken finns en fin liten bönbok som jag ofta använder mig utav.
Bön nr 30 i Den dagliga andakten finns en bön från Tyskland:

Herre, vår Gud, vi tackar Dig för undret att vi mitt i en splittrad värld får mötas i gemenskap.
Vi tackar Dig för kärlekens under mitt i en hatfylld värld.
Vi tackar Dig för ljusets under mitt i en mörk värld....

Och Niklas Pinesoho skriver:

- Alla människor behöver bli älskade...


Musik från Israel.


Musiken från Israel köpte jag i Jerusalem för några år sedan.
Nava Tehila är en judisk kommunitet som samlar människor från olika bakgrund till glädjefylld lovsång, så kallade "niggunim" = heliga sånger.

Dessa sånger välkomnar Guds härlighet ("shekina") och låter Guds närvaro vara i vår mitt.

De skriver:
- Vi välkomnar alla att sjunga och dansa med oss - alla Ohavie Adonai = Gudsälskare - över allt på vår jord.

Gärna! I den cirkeldansgrupp som jag leder i Falkvikskyrkan så har vi dansat till flera av dessa sånger.

De bästa hälsningar!

Helene Fransson Sturefelt,
- programmakare och cirkeldansare.


Tack!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar