Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 10 juli 2020

HOPP FÖR VÅRT LAND

Hope For This Nation.


Vi kan se tillvaron med politiska glasögon, ha medicinska infallsvinklar och psykologiska förklaringsmodeller till varför det är som det är.
I den helheten ingår också att ha andliga ögon som ser tillvaron.

Sverige är ett välmående land med väl fungerande statsapparat. Samhället är stabilt och vi är ett folk som kan stå i kö och invänta direktiv.

Men ändå vacklar vi inifrån.
Fundamenten kring vad som är Rätt och Fel är ifrågasatta, och många relationer är trasiga.
Stressen sliter sönder våra själar och meningslösheten lurar i vassen.

Finns det hopp för vårt land att må bra?

Vacklar inifrån.


Vårt postmoderna samhälle kan beskriva misslyckanden som framgångar, för att inte oroa befolkningen.
Vår tidsanda ersätter gärna Sanning med Upplevelser, Fakta med Åsikter och Verklighet med Bilder.

Relativismen backar och talar flummigheter just med dessa ord;

- Jaha, det är din upplevelse... Det är alltså din åsikt. Hm... det är din bild av det hela...

När vi förr kunde säga:
- Detta är sanning. Detta är fakta. Detta är verklighet.

Vad händer med en kultur och ett land när tre så stora begrepp ersätts av sina svagare kusiner?

Äh, det är bara en upplevelse.


Som kristen lever jag med Gud.
I många, långa år har jag vandrat med Herren, kämpat med livets olika vägskäl och val, hela tiden i samtal med Gud, i bön och bibelläsning.

Gång på gång har Gud fyllt mig med sin sanning. Jesus Kristus har mött mig med fakta kring livets villkor. Den Helige Ande har gett mig ögon att både se verklighetens onda mörker och underbara ljus.

Utan Gud är jag utlämnad till mina upplevelser, åsikter och bilder. Jag kan inte nöja mig med det!
Ett så snävt mänskligt perspektiv hamnar alltför lätt i politik, biologi eller psykologi.
Och jag vet att det finns en djup dimension till.

Guds dimension.

Finns det hopp för vårt folk?

En dimension till!


Vi gör ett test. Nu kanske någon frågar:

- HAR DU TRO?
- JA, OCH JAG HAR GÄRNINGAR. VISA MIN DIN TRO UTAN GÄRNINGAR, SÅ SKALL JAG MED MINA GÄRNINGAR VISA DIG MIN TRO!
Jakob kap 2:18.

Det är aposteln Jakob som resonerar så i sitt brev i Nya Testamentet.

Att vara kristen är att stå i flödet av Guds kärlek. Att upptäcka hur oändligt älskad du är, förändrar synen på dig själv, din kropp, dina känslor och tankar.

Guds kärlek drar oss in i ett ljus där vi får syn på det som inte är så bra i oss... Guds kärlek talar sanning till oss och med fakta om våra brister och felsteg - vår synd - så beskriver han verkligheten som inte är så smickrande.

Det kan väcka vår protest, men också vår längtan att bli rena, fria...
Och så får Guds förlåtelse tvätta oss rena, med den försoning som strålar från Jesus på korset och hans uppståndelse.

Här finns det hopp!

Guds kärlek är som stranden.


Vi lever i en tid där kyrkor och samfund blir allt mer sekulariserade. Troende människor tappar allt mer av bibelkunskap och bön med bönesvar.
Postmodernismen nöjer sig med en kristendom som innehåller "upplevelser, åsikter och bilder". Det är privat och bra. Lagom religiöst, liksom...

Men detta är en tro som glider allt längre bort från Gud. Tecken på det är att din tro är utan konsekvens. Det blir inget utflöde av Guds kärleks-gärningar av din åsikts-tro.
Den är torr.

Livlös och död.

Finns det hopp för församlingarnas och kyrkans folk?

Hopp i kyrkan?


Hur intressant är det att få höra om en Gudstro som inte har fått några konsekvenser?
Jakob säger utmanande:
- Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med blotta gärningarna avslöja för dig hur min tro är! Eller, VEM jag tror på och lever i gemenskap med!

Vad är det för gärningar du talar om då?

Det är ett flöde av kärlek först till Gud, vår Skapare. Sedan drar flödet över oss själva, för att därefter komma över medmänniskorna vi möter.
Det är det dubbla kärleksbudet:

DU SKALL ÄLSKA HERREN DIN GUD OCH DIN NÄSTA SÅSOM DIG SJÄLV.

I denna kärlekens treenighet finns hopp, för oss alla.

Kärlekens treenighet.


Här om dagen kom jag i kontakt med ett gäng som kallar sig HOPE FOR THIS NATION.
Det är några vänner i Göteborg som fått en vision att Sverige skall bli ett förvandlat land, där Jesus blir känd, upphöjd och efterföljd.

De träffas varje måndag och lovsjunger Herren. I jublande bön är de inför Guds tron och tillber Fader, Son och helig Ande för skapelsens skönhet, för försoningens nya liv och en kärlek med helande och läkedom som inte känner några gränser.

Dessa människor har fått en kallelse att vara med och breda ut Guds rike på varje plats och varje stad där de befinner sig.

Hope For This Nation tar kontakt med lokala församlingar och ordnar tillstånd att få sjunga på gator eller torg. De pratar med människor om Guds kärlek, och då kan det låta så här:

- Vi är här och ber för sjuka för vi tror och vet att Gud älskar varje människa oändligt mycket. Har du ont eller någon sjukdom som du skulle vilja att vi ber för?
Om svaret är Ja så ber de "på studs", där de står, och kraftgärningar sker.

Guds kärlek läker och helar.

Det finns hopp för vår nation!

Hope lovsjunger i Åhus.


Hope for This Nation tror på en väckelse i vårt land, i Norden och över hela vår värld.
Jag står med dem i denna tro att Guds löpeld kan vidröra och väcka människor till att älska Gud passionerat tillbaka!

Jag delar deras vision att tro gud om det omöjliga, att våga följa hans röst och kliva ut i "gåvor och kallelse".
- Vi längtar efter att få se ett enat Guds folk i alla åldrar, där vi lovsjunger Gud i frihet i stad efter stad, att vi skall förstå vem vi är skapade till att vara, och bli rustade i livet tillsammans med den helige Ande.

Dessa vänner finns till vardags i olika samfund och Hops For This Nation är ingen ny församling, bara en "jäs-bunke..."
Jag gläder mig mycket åt detta! Här vill jag också vara!
Tänk om Herren vill tända upp oss på Listerlandet, bland alla minkfarmare och ålafiskare...

Kontaktuppgifter:

info@hopeforthisnation http://hopeforthisnation
Kolla även in Facebook.

Cornelia Forsberg och Sanna Välipakka.
Tel: 0735 - 88 39 86.

CD "Vi säger ja".


Jag har sett och hört många berättelser från människor som varit utslagna, uträknade och misstrodda som blivit räddade och läkta tillbaka in i livet, där Guds glädje ersätt hopplöshet och meningslöshet.

Kan det finnas något viktigare än detta?

Godkänner försäkringskassa och arbetsförmedling att jag arbetar för Guds rike, med Gud Fader själv som arbetsgivare?
Lönen kommer inte i slutet av månaden, den kommer förhoppningsvis i himmelen...

Må Herren välsigna vårt land med omvändelse och frihet från alla de bojor som tynger.

Jesus säger, till mig och till dig:

KOM TILL MIG ALLA SOM ÄR TYNGDA AV BÖRDOR, SÅ SKALL JAG SKÄNKA ER VILA.
Matt 11:28



Det finns ingen politisk agenda bakom detta. Jesus står helt fri ifrån det. Det skall vi också göra.
Det finns varken pengar eller makt bakom den kärlek frälsningen innebär.
Om kyrkan/ församlingen eller någon oförsiktig kristen människa sårat dig - gå direkt till Jesus.
Ingen av oss är "mellanhand".

Men när vi ber för varandra då öppnas himmelen och Gud rör vi oss. Det vill vi!

Hoppfulla hälsningar, Helene F Sturefelt,

- hemestrare i Åhus där Hope For This Nation är denna vecka.

Guds kärlek är som gräset...










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar