Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 2 juni 2020

ANDLIGA SÅNGER Hårdrock

Metal for Jesus.


Välkomna till Andliga sånger, radio Sölvesborg 92,0 MHz.
Kristen hårdrock - finns det?
Kan man sjunga om Guds kärlek till distade gitarrer? Jag undrar; det som hände med Jesus på Golgata, kan det bara uttryckas i medhårsmusik med kortklippta frisyrer och psalmer?

Och vad händer när en hårdrockare blir frälst? Ska han sluta spela rock då?

Sweden Rock är ju inställt i detta Corona-år 2020, men detta är mitt bidrag till att fylla ut saknaden.
Kära lyssnare, nu ber jag dig om en enda sak:

- Lyssna noga på texterna! Döm inte i förväg! Lyssna in den musikaliska skickligheten, så kanske du hör när Domkyrkans organist dyker upp...

Mycket står på spel för mig - jag ger dig hela min identitet! För utan den kristna hårdrocken hade jag nog inte tagit steget och blivit kristen. Varför?
Jo, för den kraft och majestät som finns i hårdrocken är den enda som för mig kan uttrycka kraften i uppståndelsen, skildra människans våldsamma fall och den fruktansvärda kamp Jesus utstod för vår skull.
Klicka på länken här! 59 minuter av kraftfull och välsignad musik!


Nu rockar vi - för Guds skull!
Med bara svenska hårdrocksartister, där flera gitarrister är klassiskt skolade. Det hörs... bara vänta och se!

Kristen hårdrock.


                               MUSIKLISTA

CICCIE PERNVEDEN MALM - "Det sjunger i själen och hjärtat" från CD'n "Gudslängtan.

METAL FOR JESUS - sammanställd av Johannes Johnsson, Metalcommunity.se

- "Proud to Wear the Holy Cross" med Golden Resurrection,
- "Down on my Knees" med Modest Attraction,
- "Living Water" med Narnia.

JERUSALEM - "Mr Ego" från 1978, återinspelad 2018.

Hela den LP'n betydde mycket för mig som ung kristen. Allt var sant som de sjöng och musiken var kompromisslös. Detta var verkligen den snälla hårdrocken, långt innan "Metal" kom.

EUROPE -"Reason" med Joey Tempest text - "There must be a reason why you are keeping me alive, there must be a reason, a hope, that god exists..."

Utan att vara uttalat kristna så har många hårdrocksband existentiella texter med djupt innehåll.

Domkyrkoorganisten "rockar" eller gitarristen "barockar"...


HARMONY från Borås (!) - är ett band med de allra skickligaste musikerna!
Vi mixade solot i "Fall of man" med förre domkyrkoorgansiten Tomas Willstedt i en improvisation över "My Heart Widens Of Joy".
Gitarristen Markus Sigfridsson lägger in 1700-tals barockmusik mitt i sitt solo! Så snyggt.

Min ljudtekniker och jag är amatörer, men vi är stolta över vad vi lyckades åstadkomma, för att du skall förstå hur otroligt skickliga hårdrocksmusiker är.

STRYPER - "You won't be lonely" från CD'n "Extended version". Enda bandet från USA. Trummisen bankar för hårt...
Tillbaka till Sverige.

SABATON från Borlänge är favoriter. De beskriver krigets vansinne i samarbete med historikern Bengt Liljegren. Om högstadiet hade undervisat med hjälp av detta, hade jag inte somnat...
"Karolinens bön" från CD' Carolus Rex uttrycker soldatens förtvivlan då han går i döden med bönen Fader Vår... Det griper mig djupt.

THE POODLES - "40 Days and 40 Nights" från CD'n "Tour de Force", om att be i fyrtio dagar och nätter, precis som Jesus, för att komma igenom prövningarna.
Läs nedan när jag gjorde bort mig inför dem...

ULF CHRISTIANSSON, sångaren i Jerusalem som jag ofta återkommer till, har gjort flera skivor då han tolkar svenska psalmer på sitt vis, viktigt för mig.
"Jesus för världen" är en värdig avslutning på detta avsnitt nr 21.

Ulf Christiansson, Jerusalem.


Jag vill också lyfta fram dem som ligger bakom Bibeln för hårdrockare - Metal Bible - med vittnesbörd från rockare som funnit Gudstron och fått sitt liv förändrat.
Fantastisk läsning!
Tack Johannes Johnsson, coordinator, och Raol Åkesson i Street Bible/ Bible for Nations.

Vill du ha en sådan pocketbibel så får du höra av dig.
www.bible-for-the-nations.com   www.metalbible.nu
Maila helene.f.sturefelt@live.se

Johannes Jonsson och Raol.

Några länkar till, som jag hoppas fungerar:

www.metalcommunit.se - skivshop
www.hmmag.com/heavensmetal - tidning kristen metal
www.rivelrecords.com - kristet skivbolag

Kristna band:

www.narniaworld.com
www.antidemon.net
www.divinefire.net

Andra kontakter/ församlingar:

www.prayerwarriors.se
www.metalsanctuary.se
www.crashchurch.com

Nya Testamentet för hårdrockare.


Varför griper det mig så djupt detta med vår egen krigshistoria, som Sabaton skildrar?

Jo, dels har vi en släkting i rakt nedstigande led på  farfar Stures sida, som var menig soldat från Småland, och som beordrades att deltaga i slaget vid Lützen år 1632... Det känns i mina gener fortfarande.
Dessutom har jag besökt slagfältet i Lützen. Det var fortfarande öppet... men kapellet var stängt.

Dels en upplevelse på Sweden Rock 2016 då Sabaton var höjdpunkten på lördagen.
Mina syriska vänner hade varit med och städat hela dagen. Utmattad av hårt arbete - och sitt eget krig - somnade de precis när Sabaton drog igång sin konsert.

Jag var lika trött, men blev klarvaken - detta är min historia, mitt lands elände under stormaktstidens krigsvansinne och nu behövde jag höra det.
När Joakim Brodén drar i med "Karolinens bön" i juni-natten så sjunger 33.000 rockare med i Fader Vår som är i himmelen...
Då brast mina tårar.

Det var lika starkt som på ett väckelsemöte.

Sabaton på Sweden Rock. 


https://helenesturefelt.blogspot.com/2013/04/soldaten-som-inte-ville-do.html

Sista minnet i detta inlägg, när jag gjorde bort mig inför The Poodles... men när alla klär ut sig så kan man ju inte veta!

Äkta eller falska pudlar?


Min hyllning till The Poodles:

https://helenesturefelt.blogspot.com/2013/07/the-poodles-och-en-psalm.html


Mjukaste hårdrockshälsningar från Helene F Sturefelt, programmakare och SRF-städare,
med sin ljudtekniker Jörgen Hjärtenflo, samt ansvarig utgivare Bosse Ohlsson, radio Sölvesborg.

Hårdrock - för Guds skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar