Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 28 juni 2020

TA BORT! VÄLT OMKULL !

Ståtlig och giftig.


Det är giftigt, farligt och hälsovådligt. De kan ge brännsår, kräkningar och skador.
Ta bort!

De missbrukar sin makt, slår med batong och skjuter fel. De kan ge brännsår, kulhål och döda.
Ta bort!

De har brukat sin makt en gång i tiden, styrt och ställt. De har skadat, förtryckt och dödat.
Vält omkull!

Hur ska vi göra med allt som är obehagligt, farligt och fel?

Karl XI, orubbad.


Jättebjörnlokan finns med i det ekologiska systemet av en anledning. Men vi minns inte längre varför och kan inte hantera den.
Några barn lekte vid åkanten och bröt ned några präktiga jättelokor till metspön... och saven som rann ut gav obehagliga hudskador.

Ta bort? Nej, lär er hantera farorna.
Hur kommer det sig att min generation kvickt fick veta vad som var farligt och inte i naturen?
Varför får inte dagens barn lära sig det?

- Klättra inte i träden! Ni kan ramla ned! Och vi har ingen försäkring som täcker det...

Hugg ned. Asfaltera bort.
Nej! Lär barnen från början att möta och hantera farorna! Annars tvingas de undvika hela livet... och kvar återstår tummen på dataspelet. Vill vi ha det så?

Gå inte ut på bryggan! Jo - lär dig simma!


Värre är det med polisers maktmissbruk som har upprört världen runt. Övervåldet måste sluta. En polis ska stå på lagens sida, inte skjuta först och tänka sedan. Det är skillnad på den amerikanska vilda västern och den svenska mildheten.
Varje liv är okränkbart. Rasismen måste få ett slut.

Lika illa är alla de negativa kommentarer i dess kölvatten. Att gapa och skrika är lika meningslöst som att be jättebjörnlokan dra åt helvetesskogen.

Ilska och aggressioner har släppts lösa och bitvis legitimerats, då rättvisan tas i egna händer.
Statyer av kända statsmän och forskare går plötsligt bra att välta omkull.

Men vrede kan inte skriva om historien. Varje människa är barn av sin tid. Om vi tar bort allt som vi inte accepterar idag, då måste vi till slut radera hela historien - och vad har vi då lärt oss?
Ingenting.

Ta inte bort.

Vält inte omkull.

Det enda som kan bota är kunskap, kunskap och ännu mer kunskap.

Asfaltera inte bort allt.


Världen är global. Utan att känna till helheten, är vi snabba med att tycka och trycka våra känslouttryck. Facebook-sidornas kommentarer kan vara ännu farligare än det man först reagerade mot.
Massreaktioner kan sprida sig som en löpeld.

Kunskapen däremot är långsam och krävande.
Det politiska förändringsarbetet är ännu mer långsamt och krävande.

Men det finns ingen annan väg! Kunskapens väg.

Balansen går mellan att bevara "förr" och beskriva "nu". Vår egen samtid ska vi vara noga med att gestalta rätt, efter våra värderingar.

Kunskap. Skulptur Jukkasjärvi Ice-Hotel.


Några pyttesmå exempel ur min enkla vardag:

* En kille kommer cyklande i en korsning med mobilen i hand och blicken ned. En lastbil ska backa, det blir plötsligt trångt på övergångsstället med utebliven sikt.
- Se upp! ropar jag.
- Käften, svarar han, och girar ut i gatan och upp på cykelbanan.

Den gången kom det ingen mötande bil... Min omtänksamma varning möttes med ett aggressivt ord. Jag hade kritiserat Tonårs-Totte, inte hjälpt honom.

* Några ungdomar skräpar ned intill där jag står. Jag ber dem plocka upp. De bröstar sig och överväger med blicken om de ska knuffa till mig eller inte.
Jag spänner ögonen i dem.

Och vann. Den gången.

Vi är som trängda råttor. Vad har hänt med "medmänskligheten"? Den är nästan helt borta.
Snällhet, vänlighet och hjälpsamhet blir allt mer sällsynt, och jag blir allt mer rädd.

Kan vi inte i det lilla bära oss respekterat åt, då gör vi det inte heller i de globala kommentarsfälten.

Ta bort! Vält omkull!

Bränn det som inte passar??


Nu ska jag läsa om Linné och hans indelning av blommor och bin. I bara farten delade han in oss människor också, med olika egenskaper.
Nedvärderande?
Vi blir upprörda och galna, men jag försöker lista ut hur han tänkte, utan att döma varken honom eller mina medmänniskor med annan hudfärg.

Hans staty får stå kvar.

Jag ska fortsätta lära mina barnbarn att klättra i träd, skilja mellan falsk och äkta fläder samt förklara vad giftet i jättebjörnlokan gör med oss.

De får stå kvar i åslänten och i vägdiket.

Falsk till vänster, äkta fläder till höger.


Sedan ska jag läsa Tintin från 1971 och titta på bilder på svarta negrer... utan att hata, förfäras eller kräkas. För jag vet att mänskosynen var annorlunda på den tiden.

Pippi Långstrumps pappa ska jag också läsa om... ty han var mycket snäll... trots att han kom från Kurriduttlandet... för i mina ögon påminner han mycket om pappan i berättelsen om den förlorade sonen - den pappa som inte fördömde sin slarviga son, slog ned honom för att han förskingrat arvet eller skickade nån maffia på honom som kunde skjuta honom...

Nej, bästa läsare, så kan vi inte ha det!

Inte heller ska jag riva ut sidorna i boken om Barna Hedenhös. Jag vet att vikingatidens kvinnosyn inte var den samma som vår. Boken får stå kvar. Den skall läsas i undervisningssyfte!
Och sen ska jag läsa sagan om Bambo i Min Skattkammare från 1964.

Klok pojke. Inget nedvärderande. 1964.


Däremot kan jag förstå känslan av att knuffa omkull diktatorers monument över sig själva... men med en önskan att alla skulle samlas just där till studiecirklar över vad verklig demokrati är.

För om vi ska utrota allt som är giftigt, välta alla statyer på personer vi inte håller med, och hugga ned alla motståndare - så blir det ingenting kvar.
Du tar bort mig och jag försöker hinna ta bort dig innan du deleatar mig...

För övrigt är jag i princip emot statyer över huvud taget. De riskerar ständigt att bli föremål för osund dyrkan och till och med religiös tillbedjan.
Redan i tio Guds bud står det att vi inte ska göra oss något "beläte eller någon bild" just med risken för avgudadyrkan. (2 Mosebok kap 20:4).

Detta är bud nr 2 - men det tog Luther bort.
Kanske detta bud åter igen bör aktualiseras.

Gör inga statyer mer!


Käre gode Gud!

Vi faller allt djupare i synd och aggression... Förlåt!
Kan Du hjälpa oss att komma till insikt om hur nödvändig omvändelsen just nu är, innan det är försent?

Jesus, du blev på ett sätt nedhuggen för att Du var för kraftfull, men Du var inte giftig - du var ju Sann!
Du slogs inte, tvärtom så upprättade Du.
Du knuffade inte omkull makthavarna - annat än med sanningens Ord.
Och till slut gav Du Ditt liv, för att bryta våldets spiral, och döda döden inifrån.

Tack!

Trefaldigt tack.

Kom Helig Ande och lär oss läsa naturen som Guds läsebok.
Skydda och hjälp all blåljuspersonal.
Påminn oss om Guds Ord som är rättrådigt och kärleksfullt. Amen.


Bistra bönehälsningar från Helene Sture Vältfelt,

- som i nästa inlägg ska umgås med den förlorade sonen och hans storebror. Syskonbråk utlovas. Och en pappa som ingriper.
Vi ses.

Björnlokans plats i helheten?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar