Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 13 juni 2020

"KAN INTE ANDAS"

Kan inte andas.


Ett knä mot en nacke. En ämbetsman mot en vanlig människa. En vit mot en svart.
Man mot mot man, människa mot människa, i strid med övervåld.

Jag kan inte andas.

Ett virus mot utmattad kropp. En smitta mot en vanlig människa. Vit eller svart - spelar ingen roll.
Pandemi mot människor, i strid med osynliga krafter.

Jag kan inte andas!

Ett utsläpp av föroreningar i luften. Bilar med människor, mot andra människor. Industrier med smutsig produktion, för vår skull. Smog över städerna.

Vi kan inte andas!!

Föroreningar.


Mer utsläpp, i hav och vattendrag. Fiskar, anemoner och sjögräs famlar i grumligt vatten. Människor mot djur, mot sin egen art, och mat. Bekvämlighet tömmer oljetankar och avloppssystem. Vattenlivet kvävs sakta.

De kan inte heller andas.

Vad gör Gud?

Motsatsen!

OCH HERREN GUD DANADE MÄNNISKAN AV STOFT FRÅN JORDEN OCH INBLÅSTE LIVSANDE I HENNES NÄSA, OCH SÅ BLEV MÄNNISKAN EN LEVANDE VARELSE.
1 Mosebok 2:7.

Skaparen blåser in livsande i allt skapat.
Den skapade människan kväver livsanden.

Inblåst. Och uppblåst!!

Blåser in ljus och luft!


GUD, NÄR DU ANDAS ÖVER VÅR JORD
FÖRNYAS DEN, DESS ANSIKTE LYSER.

DÅ GLÄDER SIG ALLA MARKENS DJUR
OCH KÄLLORNA RINNER OPP BLAND BERGEN.

O, GUD, DU ANDAS ÖVER VÅR JORD.
DJUPT I VÅRT INRE SKÄLVER LJUSET.
SKAPANDETS ANDE.
Sv Psalm 476.

Men jag gråter.

Om mina tårar kunde rena våldet, viruset, luften och havet... då skulle jag gråta ännu mer.
Och Gud gråter med mig, med hela sin skapelse som är så smutsad och skändad.

Människan - Guds avbild, som har blivit ett svartvitt negativ, utan positiv framkallning.
En motbild, ett perverterat foto, skadat av syra och syrebrist.

Jag kan inte andas, jag heller!
Den dagen kan komma då Gud tar sin ande ifrån oss.

Avblåst.

Tömd på liv, som en ballong.

Tom fiskballong.


MIN ANDE SKALL INTE BLI KVAR I MÄNNISKORNA FÖR ALLTID...

NÄR HERREN SÅG ATT MÄNNISKORNAS ONDSKA VAR STOR PÅ JORDEN OCH ATT DERAS HJÄRTANS ALLA UPPSÅT OCH TANKAR ALLTID VAR ONDAST ONDA, DÅ ÅNGRADE HERREN ATT HAN HADE GJORT MÄNNISKORNA PÅ JORDEN, OCH HAN BLEV BEDRÖVAD I SITT HJÄRTA...
1 Mosebok 6:3 och vers 5.

Dessa ord ger mig hopp.
Gud ser ondskan och begränsar den.

Levande Gud är av Ande och Sanning. Skapande Gud vill inte människans liv till varje pris, inte om det skadar mer än det gör gott.
Begränsning är nödvändig. På paradisets tid med maximalt goda livsbetingelser, sattes människans åldersgräns till 120 år:

SÅ MÅ NU DERAS TID VARA BESTÄMD TILL 120 ÅR.
1 Mosebok 6:3.


Svunnen tid.


Och i Göteborg samlas våldsamma män, utan respekt var sig för poliser, lag och ordning, eller smittspridning. Folkhälsomyndigheten eller den andra människans mänskovärde har ingen auktoritet över dem.
De kastar sten, förstör och sprider skräck, med smak av misslyckad integration.

Ett mentalt krig sprider sig över världen, där alla slagord blandas i en grumlig grogg med ett och samma slagord:
- Rasism, rasism, rasism.

Plötsligt är det legitimt att slå ned på vita, på vita ämbetsmän, på den demokrati som gett livsrum för alla. Dessa arga utanför-män utför nu samma våld som de är emot - - -
Vad är vinsten?
Vad är deras alternativ?

Splittring. Spräckta ballonger. Det kvävda förtroendet.

Jag är rädd.

Men mest arg.

Kvävaren. 


NÅDEN OCH RÄTTEN KOM TILL VÅR JORD
I JESUS KRISTUS, VANDRANDE BLAND OSS.

HAN KOM TILL SITT EGET, EN AV OSS
VÅR BRODER, GUDS SON, SOM ÄLSKAR VÄRLDEN.

GUD, DU ANDAS ÖVER VÅR JORD.
DJUPT I VÅRT INRE SKÄLVER LJUSET.
SKAPANDETS ANDE.
Sv Psalm 476:2

Herre, jag vet att Du inte vill ge upp en enda människa.
Ofattbar är Din kärlek och Ditt tålamod, då Du fortsätter söka upp det förlorade.

Jesus, Du har väldigt mycket att göra just nu. 
Jag orkar inte hjälpa Dig... luften har gått ur mig.
Vi kan snart inte andas. Vi skyddar inte längre varann.


Oskyddad.


Nacken mot asfalten. Slemmet i lungorna. Lag och rätt mot anarki och laglöshet.
Luften börjar ta slut!!

Planetens lungor skövlas då regnskogarna huggs ned. Havets övergödning gör det omöjligt för vattnets gälar att ge syre till varelserna under ytan.
Åkermarken offras till stora köpcentra och bostadshus.

Betong och asfalt är det vi lämnar efter oss. Avbilden som blev ett avskum.

Jag skäms.

Livet vill inte kvävas!


FRÅN HIMLEN FALLER TUNGOR AV ELD
SOM BÄRS AV ANDENS VIND ÖVER VÄRLDEN.

DE BLINDA FÅR SYN, DE DÖDA LIV,
DE STUMMA FÅR RÖST OCH ORD OCH SÅNGER.

O GUD, DU ANDAS ÖVER VÅR JORD.
DJUPT I VÅRT INRE SKÄLVER LJUSET.
SKAPANDETS ANDE.
Sv Psalm 476:3.


Herre, jag vet att Din eld är förtärande. Vi har redan smakat den under de senaste åren då brandkatastroferna ätit upp skogar med liv.

Nu ber jag om Andens eld som skall väcka oss ur likgiltig förlamning och bekväm bestörtning.
Kom till de arga männen som har släckt sitt inre ljus med hat.
Befria beslutsfattare från att tro att exploatering är det samma som utveckling.

Förlåt oss. Förlåt. Förlåt oss enskilt och kollektivt. Förlåt!!
Amen.


Förlåt.


Förlåtelse och omvändelse är enda vägen fram. Det finns ingen annan väg.
Och det finns inget "normalt" att återgå till. Det var onormalt...

Förlåtelse behövs för det som orsakade Georg Floyds död. Förlåtelse och ånger behövs för det som orsakade att coronaviruset kom löst.
Förlåtelse och omvändelse är nödvändigt för att stoppa oss och våra föroreningar av varandra och naturen.

Jag är så trött.

Luften har gått ur.

Inblåst, utblåst och avblåst. Sådant är vårt liv just nu.

Men mitt hopp står till Dig, Gud Fader, Son och Helig Ande.


Inblåst. Urblåst. Avblåst. Eller?


Urblåsta hälsningar,

Helene Sture Andefelt,

- sökande efter Hoppet. Vet du var det är?

Gråt. Men ge inte upp.

Hälleviks strand lagad.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar