Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 2 juni 2020

MOLNTRAPPA eller VINGMOLN

Himmel och jord.


Jag cyklade genom det sköna landskapet som format sig själv. Den självskapade naturen log mot mig med sina gula rapsfält och grönskande lövskogar.
Slumpens skönhet var enastående denna majdag. Men själva ordet smakade falskhet och lögn.

Den aggressiva ateismen gör allt för att försöka riva undan vår Gudstro.
Ateismen har tagit patent på att vara det "nya normala". Den har ingen egen positiv agenda, deras existens är beroende av Gud - annars skulle de inte ha någon att förneka.

Det måste vara en tröttsam tro.

För mig är Gudstron fullkomligt självklar.
Jag försöker nämligen inte tvinga in Guds storhet i min lilla hjärna... men i hjärtat ryms Gud! Och där har vi vår gemenskap.

Ateistens högfärd - och förtvivlan - är att tanken inte rymmer Gud, och därmed inte går att förstå. Nej, den gör inte det, ty då skulle även vi vara gudar... och det är vi sannerligen inte!

Vad var det jag såg på himlen den där torsdagen på Kristi himmelsfärds Dag?

Lyft blicken!


Jag förstår dock mycket väl dem som säger att "gudar är påhitt".
Då måste vi ta psykologin till hjälp, för det är där både den fornnordiska och grekiska mytologin hör hemma.

Människan har i alla tider sökt förstå naturens krafter. Men hur kommer det sig att människan över huvud taget kan tänka fenomenet "Gud?" Själva frågan antyder att det finns ett svar, precis som varje behov i sig rymmer löftet om en mättnad.

I sitt sökande har guda-berättelser formats, som ska läsas som stor litteratur för att vi ska kunna förstå något av människans psykologi.
Men det har inte så mycket med Levande Gud att göra.

Vad har hänt här?


När Gud på allvar bryter in i människans historia, måste det med nödvändighet bli så att Gud går tvärs igenom alla sina naturlagar. Gud är större än det han skapat, precis som bagaren är mycket mer än sin bulle...

Därför ropar mitt hjärta i triumf när jag läser alla vittnesbörd i Bibeln om vad som hänt när Levande Gud går fram.

För mig är det Alldeles Nödvändigt att Abraham och Sara är för gamla för att få barn - likväl blir Sara ändå gravid för att äran om löftessonen Isak skall tillhöra Gud.

Det är lika nödvändigt att Gud tänder livet i en ung kvinna som inte har legat med någon man. Självklart är det så Gud vill komma till oss!
Efter Jesu födelse levde sedan Maria ett vanligt sexuellt liv med Josef, och så växte familjen som vi är vana vid.

Som om det inte skulle vara ett under i sig själv, att en ny människa kan bli till av ett ägg och en spermie... !!

Befruktning pågår.


Jesus är Guds återsken på jorden. Missionen är att lösa oss från den synd och skuld vi har orsakat oss. Förbannelsen måste brytas, och det kostar blod. Gud går själv in och löser dödens ångest genom döden på korset - och försonar världen med sig själv.

Det Måste vara så. Det förstår jag. Det känner jag. Det vet jag.

Himlen talar därom.

Ännu mer nödvändigt är det att Jesus uppstår från de döda. Om Levande Gud inte har makt över döden, då är det inte Gud vi talar om.
Ateisterna har många problem.

Vår judiskt-kristna tro är inte på inom-mänsklig nivå. Både Gamla och Nya Testamentet har bevarat många händelser där Gud gripit in, för att föra oss vidare i tiden.

Svårt att hålla emot döden.


Jag parkerade cykeln mot ett träd vid kyrkmuren. En gök sjöng borta i dungen, och över åkrarna hade lärkan gjort mig sällskap med sina drillar i skyn.

Fåglarnas hyllning på Kristi Himmelsfärds Dag.
Traditionen säger att det är deras parningsdag - underbart!

Himlen var klarblå och församlingen stod på respektfullt avstånd till varann och vände blicken uppåt.
Kyrkklockornas klang var klara och rena.

Och starka!

Mjällby kyrkas klockor välkomnar.


TILL HÄRLIGHETENS LAND IGEN JAG SER DIG, JESUS, FARA,
MEN JAG PÅ JORDEN EN GÄST OCH FRÄMLING MÅSTE VARA.

LÅNGT FRÅN MITT HEM JAG VANDRAR HÄR,
MITT SÄLLSKAP SORG OCH MÖDA ÄR.

Naturligtvis såg den uppståndne Jesus till att visa sig för alla som kände honom under fyrtio dagar.
De kunde bekräfta att det verkligen var Han
Sedan bad han dem ha tålamod och vänta. Ta inga egna initiativ. Gå in till staden och vänta där.

De visste inte på vad.

Listerlandets helgedom.


Lärjungarna var fortfarande praktiskt och politiskt inriktade:

HERRE, ÄR TIDEN NU INNE DÅ DU SKALL ÅTERUPPRTTA ISRAEL SOM KUNGARIKE?

HAN SVARADE:
- DET ÄR INTE ER SAK ATT VETA VILKA TIDER OCH  STUNDER FADERN I SIN MAKT HAR FASTSTÄLLT.
MEN NI SKALL FÅ KRAFT NÄR DEN HELIGA ANDEN KOMMER ÖVER ER, OCH NI SKALL VITTNA OM MIG...
Apostlagärningarna kap 1:1-11.

Döden vittnar om livet.


Det är inte så att Jesus sedan plötsligt bara försvann och var borta.
Nej, inför deras ögon lyftes han upp ur deras åsyn. Lärjungarna fick bevittna denna storståtliga händelse, då Jesus lämnade jordelivet och återgick till det tillstånd hos Fadern varifrån han kom.

Både hans ankomst och hans avgång var en tydlig händelse, synlig för många, till förundran men kanske också förskräckelse... Vad är det som händer, egentligen??

Jag vet inte om jag hade klarat det.

Luckorna i kyrktornet var öppna. En trumpet lät sina starka toner flöda över oss.

Trumpetsången var mäktig. Psalmerna ljöd över Mjällby, över feta åkrar och välskött kyrkogård, ja alla i samhället hörde att något var på gång.

Uno Hellgren spelar psalm 159.


Vi gick in i kyrkan och firade gudstjänst.
Guds Ord, några psalmer och en god predikan var precis vad jag behövde - inga extravaganser med tröttsam solosång. Min koncentrationsförmåga räcker inte till.
Gudstjänsten är tillräcklig i sig själv, glöm inte det, ni kyrkoarbetare!

- Gud är bortom tid och rum. Jesus spränger tidens och rummets gränser med sin himmelsfärd. Detta kan vi varken mäta eller väga, sa prästen, likväl såg många det som hände.

Igen kom min triumf - självklart är det så det Måste gå till när Gud lämnar det jordiska livet!
Ingen människa har gjort det, eftersom vi bara är människor och ska läggas i graven innan vår uppståndelse kommer.
Vi kan inte jämföra oss med Jesus... eftersom han är Sann Gud och Sann Människa.

Vi är halvhyfsade och ofullkomliga människor... inte mer.

Gudstjänst. Klart slut. Tack.


NÄR HAN HADE SAGT DETTA, SÅG DE HUR HAN LYFTES UPP I HÖJDEN, OCH ETT MOLN TOG HONOM UR DERAS ÅSYN.

Tillsammans sjöng vi Johan Olov Wallins psalm 159, vers 2:

EN SKYMT JAG DÅ I TRO FÅR SE UTAV DET GODA LANDET,
DÄR DU FRÅN MIG EJ SKILJES MER.
NÄR LÖST UR SYNDABANDET BLAND HELGONEN JAG FRI OCH GLAD
FÅR BO I LEVANDE GUDS STAD.

Men barnen undrar hur Jesus tog sig upp till Gud Fader i himmelen.
- Fanns det en trappa?
- Eller var det änglavingar som tog med honom?

Det skulle strax visa sig när vi kom ut efter gudstjänsten.

Och då vill jag markera att vi sluppit se flygplanens alla fula streck över himlen denna virus-vår. Det har varit rent där uppe!

Nämen...!!


DÄR UPPE ÄR DET INGEN NATT, OCH INGEN GRÅT OCH SMÄRTA.
DÄR UPPE ÄR MN HÖGSTA SKATT, DIT SÖKER SIG MITT HJÄRTA
TILL HIMLEN OCH MIN FRÄLSARE
TILL GLÄDJEN VÄRLDEN EJ KAN GE.

Har du också känt dig som en främling i denna världen?
De små perspektiven och den förminskande livshållningen ger en kvävande känsla av ofrihet.

Ytlighet och ovilja att våga samtala om de existentiella frågorna kan göra samvaron med andra tråkig och ointressant. Då gäller det att själv bidraga med ett frimodigt ord om Guds närvaro i livet...
Vågar vi det?

Ibland måste även vi vänta på att bli rustade med kraft av den Helige Ande. Under tiden får vi be för våra vänner och alla som vi möter.

Ledig gravplats.


Psalmbokens psalmer är omskrivna bibelhändelser, men stiliserat språk och ord som pedagogiskt rimmar.
Jag, som har sagt upp mig, ska ändå akta på mitt kall... Käre Gud, hjälp mig!

OCH SOM DU FOR DU KOMMA SKALL, O JESUS HIT TILLBAKA.
JAG HÄR VILL AKTA PÅ MITT KALL,
JAG BEDJA VILL OCH VAKA.
JAG VET EJ STUND, JAG VET EJ DAG, MEN DAGLIGT DIG FÖRBIDAR JAG.

Med underbar utsikt.


Det senaste året har varit fullt av katastrofer runt om i världen - bränder, vulkanutbrott, översvämningar och nu den här djursmittan, som vill decimera antalet människor med sin dödliga farsot...

Kan döden lära oss leva omvända mot Gud igen?
Samtidigt som forskare tittar djupt i provrören för att finna ett Corona-vaccin, kan vi tillsammans lyfta blicken mot himmelen och söka Gud?

Det finns en liten gnista inom varje människa, men vi behöver ta emot Gud i vårt hjärta i en konkret bön, annars är avståndet lika stort som mellan jorden och månen...

Mitt triumferande hjärta får kraft att orka leva i den här brutala världen genom löftet att Jesus skall komma tillbaka. För mig är det en vän, en Frälsare som kommer att komma.
För andra blir det en Sanningens Dag som man inte räknat med.

OCH SALIG ÄR DEN TJÄNAREN SOM DU SÅ FINNER GÖRA
NÄR SIST DU KOMMA SKALL IGEN,
DU HONOM LOVAT FÖRA
TILL ÄRA OCH ODÖDLIGHET UTI DIN FADERS HÄRLIGHET.

Så gick vi ut ur kyrkan och tittade upp på himlen. Men vad i all sin dar... Har någon målat med en pensel över himmelen??

Himlatrappan! Änglavingarna!


Där är ju himlatrappan!

Eller änglavingarna!

Vingmolen dök upp lagom till dess gudstjänsten var slut. Alla såg. Många förundrade sig denna vackra dag i Mjällby. Kristus är över vår bygd.

Även i år fick vi vara med och fira Kristi Himmelsfärds Dag! Så gjorde Du Dig synlig ännu en gång... ; )

Av hjärtat tackar jag Dig, käre himmelske Fader.

Helene Sture Rapsfelt...

- flygarens dotter som cyklar i rapsen.

Flyger över rapsfälten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar