Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 19 maj 2020

ANDLIGA SÅNGER Ukulele

Avsnitt 19 - Ukulele!


Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, 92,0 MHz.
Vi skall ta en sväng till USA och sedan tillbaka till både Västergötland och Östergötland.
Där finner vi ukulele-spelande pojkar och bröder som ska få glädja oss.

I studion har jag med mig mitt favoritinstrument, som är ukulele förstås, men också min klumpiga gitarr. Jag kan inte låta bli att spela med...
Lyssna noga så hör du att jag kompar självaste Doug Seegers!

Underbara sånger från Bill Gaither med hans Country Bluegrass Homecoming Music Band, där hemvändare lovsjunger Herren tillsammans.

Även Elvis dyker upp. I den amerikanska söderns baptistkyrkor har många stora sångare fötts. Den kristna tron är självklar för många.
Jag har översatt hans sång "Crying in the Chapel" med hjälp av Christer Peters i Lyckeby. Se längst ned här på sidan.

Klicka på länken och lyssna på 59 minuter av glädje.



Veckans inspiration.


                MUSIKLISTA

Signatur: CICCIE PERNVEDEN MALM "Det sjunger i själen och hjärtat" - det är verkligen en fantastisk sång!

BILL GAITHER, CD'n "Homecoming Volym One" - "Thank Him For the Miracle", "There Is Power In the Blood" samt "Walk On" - otroligt häftig låt om hur Guds folk inte får ge upp sin vandring mot det förlovade landet.

ELVIS PRESLEY, CD'n "Gospel Favourite" - "Amazing Grace" och "Crying in the Chapel".

UKULELE-POJKARNA, CD'n "För Jesus i Tiden" - "Ovan Där", "Hosianna, Jesus dog och Livet vann", "Vilken vän vi har i Jesus" samt "Se, jag vill bära ditt budskap, Herre" (psalm 89) - inspelat i Sjögrens källare på Gärdsmygsgatan i Motala!

UCKE-BRÖDERNA, CD'n "Vi reser hem" - "Han förmår", "Jesus är inte långt ifrån dig", "Jesus han är svaret" och den underbara amerikanska gospeln "Enough" i deras tappning som "Det är nog" - en sång som betydde mycket för mig redan som konfirmand!

DOUG SEEGERS - "Going Down To the River" som handlar om att låta dopvattnet rena oss.



            KAPELLET / Crying In the Chapel

        Översättning: Helene Sturefelt och Christer Peters.
        Musik: A. Glenn.

Du såg mig gråta i kapellet. Den tår som rann var glädjes tår.
Jag vet vad sinnesro betyder. Jag funnit frid, med Gud jag går.

Så enkelt, rofyllt i kapellet. I bön ber tyngda mänskor där.
Jag ber till Gud om större styrka, för varje dag jag lever här.

    Jag har sökt, jag har sökt, men fann ingenstans,
    En väg att finna sinnesro...

Men glädjen fann jag i kapellet, allt kändes rätt på alla vis.
Och när vi samlas i kapellet, vi sjunger Herrens lov och pris.

    Ska du söka, och söka, men aldrig nå fram,
    att själv förtjäna sinnesfrid?

Så ta din oro till kapellet. Böj dina knän i bön till Gud.
Då kommer bördorna att lätta, och du skall finna vägen ut.

Elvis i kapellet, bland annat.

Varma hälsningar med både fyrsträngat och sexsträngat!

Helene Fransson Sturefelt, programkonstruktören vid mikrofonen.
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker och support.
Bosse Ohlsson, radiochefen!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar