Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 24 september 2019

GRETA: HUR VÅGAR NI?!

Snart har ljuset brunnit ut.


Med ansiktet förvridet i vredesmod talade Greta Thunberg inför FN's generalförsamling.

- Hur vågar ni komma hit och säga att ni gör tillräckligt, när vetenskapen visar att det inte är sant? frågade hon åhörarna.

Detta inlägg är ett citat från Tidningarnas Telegrambyrå (TT) samt mina kommentarer till hennes oerhört kraftfulla insats vid klimatmötets öppnande.

Sittande framför världsledarna underströk Greta, 16 år, att forskningen varit kristallklar i trettio år och hon ifrågasatte att de ens vågar titta bort.

Greta Thunberg talade här om dagen i FN's generalförsamling vid öppnandet av UN CLIMATE ACTION SUMMIT 2019. Med upprörd ton sade hon:

- Den unga generationen håller ögonen på er makthavare. Det som sker är helt fel. Och jag borde inte sitta i FN utan vara i skolan, på andra sidan havet...

Hur vågar ni?!

Jag håller med henne, här på andra sidan det stora havet.

Jag vet att den människa som lever i gemenskap med Skaparen i alla tider har protesterat mot missbruket av naturen.
Vi ska bara ta vad vi behöver. Vi ska inte skövla. Vi ska leva i balans.
Och jag sjunger min morgonpsalm.

   GUDS VÄRLD ÄR EN SKIMRANDE GÅVA
   TILL OSS SOM DESS YTA BEBOR.

   MEN ACK, HUR DEN GÅVAN VI SLÖSAT
   I TROTS OCH I BRISTEN PÅ TRO!

   FÖR PENGAR KAN SKAPELSEN FÅNGAS
   FÖRRÅDAS OCH PINAS TILL DÖDS.

   HUR MYCKET AV DEN HAR EJ REDAN
   AV OTRON OCH HATET FÖRÖTTS. Sv Ps 287:1

Guds värld, en skimrande gåva.


- Folk lider, folk dör, hela ekosystem kollapsar, sa Greta Thunberg skarpt. Vi är i början av massutrotning. Och allt ni talar om är pengar och sagor om evig ekonomisk tillväxt!
Hur vågar ni?!

TT beskriver hur orden for som pilar genom generalförsamlingen, där det ömsom var tyst, ömsom utbröt spontana applåder.

Förstår vi hur enastående detta är?
En tonåring får ta plats bland världsledarna och talar dem tillrätta!! Det är sannerligen som sagan om Kejsarens Nya Kläder (se inlägget 6/9) där det är barnet som avslöjar de vuxnas lögner och självbedrägerier.

Det finns hopp.

Om vi vågar se.

Tillväxt?


Jag funderar på allt detta tal om utveckling och evolution - både vad gäller ekonomi, biologi och andlighet.
Finns det någon kärlek i evolutionen?

Jag funderar på nyandlighetens rop efter mer kärlek, där vi ska utveckla oss mot den perfekta kärleken och lämna de låga mentala nivåerna.

Kanske det.

Men mitt perspektiv är det omvända. Pilen går inte nedifrån och upp, utan uppifrån och ned.

När Gud skapade Livet, var det fulländat.

OCH SE, DET VAR MYCKET GOTT. 1 Mosebok 1.

Från denna fullkomning har det sakta gått utför. Det hade livet råd med - degenerationen var inte så farlig i början, men nu är synden i form av ekonomisk och biologisk enfald ett direkt hot mot livet. Det skenar snabbt nu.

Hela skapelsen nöts ut som en klädnad.

Gruvdrift, oljeborrningar och skogsplantager utan mångfald krymper livets förutsättningar.

Det finns ingen utveckling. Evolutionen är bara en anpassning av varje art till den yttre miljö den befinner sig i.
Det gör alla arter - utom människan.

Vem ska anpassa sig till vem?

Vem betjänar vem?


På fredag skulle vi alla kunna vara vuxna, skriver ledarskribent Leufstedt i lokaltidningen.
- Klimatkrisen är ett faktum. Vuxna imponerar inte längre. Därför ropar miljontals unga världen över på hjälp.

På 7 kontinenter, på minst 6000 platser och i 2500 städer samlades unga människor i fredags, den 20 sept 2019.

AnnaCarin Leufstedt forsätter:
- Deras strejk i fredags blev den största klimatdemonstrationen någonsin! Det är nästan för stort för att ta in.
Nu är det vår tur. På fredag ska alla föreningar och folk samlas där de bor för att som vuxna kräva samma strama klimatmål innan det är försent.

Ses vi på fredag?


   DIN SKAPELSE SUCKAR OCH VÅNDAS
   O, HERRE, BEFRIA DEN DU!

   FRÅN SYNDEN OCH DJÄVULENS VÄLDE,
   BEFRIA, BEFRIA DEN DU.

   GÖR HAVEN OCH FLODERNA RENA,
   HÅLL VÄRLDSALLTETS FRITT IFRÅN KRIG.

   LÅT BERGEN OCH ÖKNARNA LYSA
   SOM SMYCKEN PÅ VÄGEN TILL DIG. Sv Ps 287:2.

Vem tänder hoppets ljus igen?


Greta fortsatte att läxa upp de "vuxna" i FN:

- Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord. Ni sviker oss, och om ni gör det igen, kommer vi aldrig att förlåta er. Just här, just nu, drar vi gränsen.
Och ändå kommer ni till oss unga och söker hopp.

Hur vågar ni?!

Kort efter uppläxningen lämnade Thunberg och 15 andra unga in en form av anmälan till FN, läser jag i tidningen. I den hävdar de att Tyskland, Frankrike, Brasilien, Argentina och Turkiet har kränkt deras mänskliga rättigheter, utifrån Barnkonventionen, genom att inte agera tillräckligt mot klimatförändringarna.

Jag läser också om hur statsminister Stefan Lövén anlände till toppmötet, fast beslutsam att presentera metoder för hur den tunga industrin ska ställa om till hållbarhet.

För det är ju så, att även om vi plockar skräp runt fötterna, så är det inte där fokus skall ligga, inte heller på kossornas avsläpp, utan på de stora bovarna - de tunga industrierna och transporterna.

För litet fokus.


Jag känner mig djupt tacksam till denna unga flicka som med sin kunskap och vrede ger världen hopp.

Och medan allt fler opererar in chip i sina händer för att bli den digitala världens slavar, går jag nog ut en sväng i naturen och plockar lite skräp i alla fall.

Jag sjunger tredje versen av den walesiska sången, psalm 287, med rötter i den keltiska traditionen där naturen var Guds heliga bok, möjlig att läsas av alla...

   EN GÅNG SKALL DIN SKAPELSE RÄDDAS
   FRÅN VÅLDET OCH HÅNET, O GUD.

   EN GÅNG SKALL TILL BRÖLLOP DEN KLÄDAS
   FAST HATET NU FLÄCKAR DESS SKRUD.

   ACK, SKAPELSEN SUCKAR OCH VÅNDAS
   O, HERRE BEFRIA DEN, DU!

   FRÅN SYNDEN OCH DJÄVULENS VÄLDE
   BEFRIA, BEFRIA DEN DU. Sv Ps 287:3.

På kant med tiden.



Vågade hälsningar, Helene F Sturefelt,

- naturälskare, i bön för världen.

P.S. Detta var mitt inlägg nr 1.800. Jo, du läste rätt. I december firar Sturellas Fotoblogg tio år, förhoppningsvis "i tiden", inte på kant med den. Eller, bara lite...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar