En ond bild. Eller en god målning?
Det goda som jag vill, det gör jag inte. Och det onda som jag inte vill, det gör jag.
Så sammanfattar Bibeln människans dilemma.
Jag vill ju vara god! Jag vill så gärna vara snäll och omtänksam. Men det går inte alltid.
Och jag vill absolut inte fuska, inte ljuga och inte göra illa. Men ändå är det det som händer ibland.
Varför?
Paulus förklarar i Romarbrevet att det är så den fria viljans konsekvenser ser ut. Gott och ont, sida vid sida. Och det pinsamma avslöjandet att varken du eller jag är "gud"...
Därför.
Gott och ont, sida vid sida.
Vi pratar och pratar. Politikerna lovar och lovar. Tjänstemän utreder och utreder.
Och fromma människor lägger huvudet på sne´ men lever inte efter den tro de påstår sig ha.
Att prata och inte göra.
Jesus tog ett exempel. Matteus återger följande liknelse:
EN MAN HADE TVÅ SÖNER. HAN VÄNDE SIG TILL DEN ENE OCH SADE:
- MIN SON, GÅ UT OCH ARBETA I VINGÅRDEN IDAG.
HAN SVARADE
- NEJ, DET VILL JAG INTE, MEN SEDAN ÅNGRADE HAN SIG OCH GICK.
MANNEN VÄNDER SIG TILL DEN ANDRE OCH SADE SAMMA SAK.
HAN SVARADE:
- JAG SKALL GÅ HERRE, MEN HAN GICK INTE.
VILKEN AV DE BÅDA GJORDE SOM FADERN VILLE?
DE SVARFADE:
- DEN FÖRSTE.
DÅ SADE JESUS:
SANNERLIGEN TULLINDRIVARE OCH HOROR SKALL KOMMA FÖRE ER TILL GUDS RIKE.
JOHANNES KOM, OCH HAN VISADE ER VÄGEN TILL RÄTTFÄRDIGHET, MEN TRODDE INTE PÅ HONOM.
TULLINDRIVARNA OCH HORORNA TRODDE PÅ HONOM, OCH NI SÅG DET, MEN INTE HELLER DÅ ÅNGRADE NI ER OCH TRODDE PÅ HONOM.
Matt kap 21:28-30.
Bilden tar form. Guds rike är på väg.
Låt oss tillämpa Jesusorden rakt in i vårt samhälle idag.
Sverige har fått stora problem med gängkriminalitet. För någon vecka sedan var det två dödsskjutningar som upprört oss till stor vrede. På öppen gata sköts en kvinna ihjäl med sin bebis i famn...
Jag kan inte tänka mig ett mer bestialiskt mord från helvetet!!
I alla dessa kriminella män härjar synden å det grövsta!! Här är frågan om det ens finns någon vilja kvar att göra gott, över huvud taget...
Nu skall det tas krafttag mot gängen, och den ene politikern efter den andra erkänner sin naivitet och okunskap över att inte ha haft kontroll över vem som kom in i landet. Vilken livsfarlig okunskap! Det kanske också borde vara kriminellt?!
Ett litet ljus i mörkret är Södertälje där polisen, Skatteverket och Försäkringskassan samarbetat.
Deras kommunalråd, Bodil Godner (S), förklarade hur kommunen gjort:
- Genom att stävja fusk med försörjningsstöd, svarta hyreskontrakt, inte sälja mark till vem som helst samt att ställa höga krav - det har lett till minskad kriminalitet.
Saxat ur Sydöstrans ledarsida idag 6 sept 2019.
Det är ett fint namn - Godner… Välsignelser över ert arbete! Kan ni, så kan alla andra kommuner också!
Män ska rätt använda sin styrka.
Detta är ytterligheterna:
- Jag ställer upp! Jajamän, det gör jag!
Men så händer inget. Man struntar i det. Får förhinder. Skyller på annat. Hittar på bortförklaringar. Låtsas vara hjälpsam och tillgänglig. Uppehåller en skenbar godhet.
Men allt är tomt prat.
Jag är alltid misstänksam mot dem som är överdrivet positiva.
Det liknar sagan om Kejsarens nya kläder.
Motsatsen var:
- Nä, jag kommer inte. Vill inte. Orkar inte. Bryr mig inte. Måste vila.
Surpupporna. Bisterherrarna.
Men plötsligt står de där i alla fall! Ställer upp. Gör sin plikt. Räcker ut handen.
Men de behövde få bestämma det själv.
Jag vill bestämma själv.
Kommer du ihåg H C Andersens saga om Kejsarens nya kläder?
Kejsaren var fåfäng och ville ha nya kläder. Han anställde två vävare som skulle väva det finaste tyget till honom. De krävde guld och bästa silket för att kunna utföra sitt arbete.
Men de sa listigt:
- Bara den som är duglig i sitt ämbete kan se tyget vi väver. Alla andra, som inte ser, är både dumma och odugliga!
De satte igång tillverkningen. De vävde i tomma luften, med trådar som inte fanns.
Efter ett tag sände kejsaren bud med en minister som fick skåda tyget i vävstolen. Men han såg inget...
Livrädd att vara oduglig i sitt ämbete, började han ljuga:
- Åh så fint...
Vilken fin väv!
Han återvände till kejsaren och berättade om det vackra tyget. Ännu en minister fick åka dit och betrakta arbetet. Inte heller han kunde se något tyg... men ville absolut inte verka dum eller odugligt, så han sa:
- Det var det vackraste tyg jag sett!
Kejsarens förväntningar ökade dag för dag. Till slut var det dags att prova de nysydda kläderna.
Bedragarna bad honom ta av sig sina gamla kläder. Framför spegeln tog kejsaren på sig de nya.
Han blev helt tyst.
Inte heller kejsaren vågade äventyra sitt rykte och sitt ämbete, men inte heller han såg något tyg... men sa:
- Åh, så vackert!
Så kom den stora dagen då kejsaren skulle gå i procession genom staden. Folket jublade och applåderade. Men sanningen var att kejsaren var naken.
En liten pojken höjde sin röst, och sa det alla såg, men inte erkände:
- Kejsaren har ju inga kläder på sig! Han är ju naken!!
Är jag dum eller... oduglig...?
H C Andersens saga är naturligtvis en politisk satir från sin samtid. Hans berättelse gäller än idag, då våra politiker säger sig vilja ta krafttag, men ingenting gör.
Prat och prat, löften och utredningar.
Ingen vill verka dum eller oduglig i sitt ämbete. Så orden fortsätter.
- Det skall vi ordna! Fler poliser! Och ännu fler poliser.
Men ingenting händer. Ingen kommer åt roten till det onda.
Utom i Södertälje, tack vare goda fru Godner.
När fusk och fjäsk avslöjats, då skall svart mänskosyn ersättas med respekt. Kalla in Sebastian Stakset så får han predika frälsning även här, för de olycksaliga kriminella!
Predika frälsning.
När Jesus berättar sin liknelse så handlar det om att vara trogen sin Gudstro.
Att arbeta i vingården är att ta ansvar i sin församling. Vill du det? Gör du det?
Det handlar om att erkänna vem Jesus är - den efterlängtade Messias - och inte fortsätta "läsa Skrifterna" som fariséerna gjorde, utan att verkligen se vem Jesus är.
Det gjorde däremot de föraktade människorna.
De utstötta - tullindrivare och horor - de fick uppleva hur Jesus upprättade dem genom omvändelse och syndernas förlåtelse. De fick erfara vad verklig barmhärtighet är. Inte att stryka det felaktiga beteendet medhårs, men inte heller genom att slå på den som redan ligger.
Den modell som Jesus arbetar efter, den gäller än idag.
Till alla dessa gängkriminella ber jag intensiva böner om omvändelse, gottgörelse och försoning i en syndabekännelse som heter duga!
Även för den störste syndare är frälsningen möjlig.
Utstött?
De starka bönekrigarna från Tanzania får avsluta detta inlägg.
De är missionens barnbarnsbarn och de har kommit hit till Sverige för att be för oss.
Svenska folket har som kollektiv vänt Gud ryggen. Utveckling och välfärd går baklänges. Problemen börjar hopa sig.
- Guds mål är att ni ska få ta emot hans nåd. Sök Herren medan han låter sig finnas. Det är dags att gå ned på knä och bekänna sin bortvändhet och förnekelse.
För någon vecka sedan stod dessa tanzanianska bönemän uppe vid Bryggareberget i Karlskrona och välsignade staden, med bön om omvändelse.
I en intervju i tidningen Dagen säger de:
- Ni har öppnat dörren till människor från Afrika och Mellanöstern. När de kommer, och ni inte har er Gud, då kommer deras gudar att ta över.
Så är det. Naturligtvis.
Vilka gudar skall gälla?
Men religionsförnekare inom alla politiska partier - främst de vänsterorienterade som format synen på kyrkan sedan andra världskriget - förnekar att religionen finns... och så får den därmed fritt utrymme!
- Om svenska folket blir starka i Gud skulle det vara enklare att påverka invandrarna, säger Jackson Sangiza.
Och jag tänker att den kristna människosyn som lyfte oss ur asatrons barbarier, också kan förändra dem som flytt hit från en destruktiv människo- och kvinnosyn. Men då måste vi vara tydliga!
Och lika klara och barmhärtiga som Jesus var.
- Nä, det vill jag inte... Jag orkar inte. Bryr mig inte...
Men så rör Guds kärlek ditt hjärta, och plötsligt står du där i alla fall.
Och bekänner Jesu namn, räcker ut en hjälpsam hand, och börjar arbeta i Herrens vingård, där du står.
Var välsignad!
Du kom ändå!
Ogörliga hälsningar... från Helene F Sturefelt,
- som ser hur Kejsarens nya kläder har rötter ned till evangeliet,
- och som illustrerat med en av bilderna (min egen) som målades på symbolpedagogiken, då vi bearbetade Kejsarens nya kläder.
P.S. Minns att gärningarna alltid talar högre än orden. Men tillsammans får de en oslagbar genomslagskraft!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar