Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 10 september 2018

STRÄCK UT DIN HAND

Sverige har röstat.


- Sträck ut din hand, och finn en hand i din!

På Skansen ljuder Lasse Berghagens sommarmelodi över Stockholm och ger oss romantik och livstro.

Men nu handlar det inte om vackra visor, nu är det allvar.

Det politiska valet har genomförts i söndags med mycket stort valdeltagande.
Varje tid kräver sin politik.
Och nu har kartan ritats om. Vänster- och högerblocken väger extremt lika, och däremellan finns SD med sin stora valframgång med 17%.

Frågan är nu vad som händer.

Hur gick det?


Jag som står utanför det partipolitiska etablissemanget häpnar över den barnslighet som det är att inte vilja prata med varandra. Det kan orsaka en parlamentarisk låsning om det vill sig illa. Och vems är skulden då?

- Sträck ut din hand...

Nu är det inte Lasse Berghagen som sträcker ut sin hand, nu är det SD's partiledare.

I flera kommuner har de till och med fått egen majoritet, särskilt på de platser som varit hårt belastade av flyktingmottagandet, och där resursbristen nästan tagit knäcken på dem som arbetade med mottagandet.

Framgång.


Oj, det ringer på dörren. Visst, välkomna in, sätt er i soffan, nej inte så många, jag har inte plats...
Det står tio personer ute på balkongen, fem inne i badrummet och tjugo sitter i köket, hjälp!
Vänta lite, jag ska försöka reda ut det här. Är ni hungriga? Kan ni sova i skift?

Jag förstår inte hur jag ska kunna lösa det här... det går väl några dagar, men sen måste ni flytta.
Oj, nu ringer det på dörren igen...

All politik börjar hemma i det egna hushållet. Där ser man matematiken mycket tydligt.
Min hjärtlighet spelar ingen roll när min lägenhet är full. Jag kan inte ta emot fler gäster.
Det är likadant i landet för övrigt.

Javisst. Ett ögonblick.



Jag har lärt mig av Jesus att vi skall respektera även våra motståndare.

BE FÖR DEM SOM FÖRFÖLJER ER...

I min yrkesutövning har jag mött många busar och före detta kriminella som sakta kommer tillbaka in i livet. Jag dömer ingen, jag lyssnar, vägleder, ber. Och sträcker ut min hand, så långt som det kommer an på mig.

När valresultatet är sluträknat så är det allas ansvar att samtala med alla.
S, M, KD, Mp, C, L och V - ingen av er kan säga att vi talar inte med den femtedel av befolkningen som röstat fel enligt vår åsikt.
Tigandets diktatur hör inte hemma i en demokrati. Ni får så vackert underordna er de procent som nu träder fram.

Inte bakåt.


En sak till. I mina möten med människor är jag mycket noga med att låta det förflutna tillhöra det förflutna. Envist tror jag på varje människas möjlighet att börja ett nytt liv, oavsett bakgrund.

Detta ligger också till grund för min syn på politiken.

Det går inte att hävda gammal historia - i så fall skulle vi fortfarande hata danskar och kriga mot norrmän.

Gnällnisse säger:

- Men kom ihåg att Vänsterpartister kommer från kommunismen, och Stalin och Lenin mördade tillsammans över 50 miljoner människor... långt fler än lille fule Hitler!
Så V kan vi inte samarbeta med... det finns massor av lik i deras garderob...

Släpp historien.


- Och socialdemokrater fuskar med skatten och köper choklad för våra skattepengar. Passa er för S!
Dessutom kan de inget om kultur och religion...
Den kristna broderskapsrörelsen har ny inriktning och heter nu "Tro & Solidaritet" och har välkomnat in muslimer av olika slag.

- Liberalerna är så liberala att de har glömt att driva någon fråga ordentligt... Denna labila hållning av total frihet tycker Gnällnisse kunde ha förpassat dem under spärren.

- Sträck ut din hand...

- Nej, nej, absolut nej, här sträcks inte ut några händer, i alla fall inte till SD, skriker Gnällnisse. De kommer ju från nazismen och vill marschera på våra gator...

- Och Miljöpartister åker flygplan hej vilt och smutsar ned vår natur, så dem kan man inte prata med!

Stopp nu lite. Hejda dig i ditt gnäll.

Betongflagga.


Vi lever här och nu. Vi har röstat här och nu, i den verklighet vi befinner oss i - inte på 1920-talet, inte 1930-talet och inte år 2001.

Den intellektuella hederligheten kräver att varje parti måste få definiera sig själv.
Samtidigt måste motståndaren kunna beskriva sin motpart så att den känner igen sig.

Eller hur???

Om jag möter en muslim måste jag kunna beskriva de fem pelarna som deras religion är uppbyggd kring.
Och de måste kunna beskriva oss kristna som att "ni tror på Jesus som Guds son, korsfäst, död och uppstånden..." även om de tycker mycket illa om det, och att detta är en hädelse för dem.

Beskriv var och en korrekt.


Nu får Gnällnisse göra ett nytt försök att sträcka ut handen till alla sina motståndare och beskriva dem rätt.

- Vänsterpartiet har gjort ett mycket bra val och har lyft fram jämställdhetsfrågan på ett positivt sätt.

- Socialdemokraterna har flera goda förslag på hur förorterna skall kunna få det bättre.

- Liberalerna driver skolfrågan förtjänstfullt så att inget parti skall missa hur viktigt det är.

- Miljöpartiet har satt klimatfrågan på agendan så att alla ska fokusera på miljön.

- SD beskriver hur illa flyktingmottagandet har varit p g a bristande resurser och kunskap, samt hur islamismen i våra förorter nu hotar demokratin där och begränsar kvinnors frihet.

Blåsippan ute i backarna står.


Politik blir fel när man inte har egen erfarenhet av det man talar om. Stockholm är en sak. Landsbygden en helt annan.

Hur många av det fina villafolket vet hur det är att leva i en trappuppgång där majoriteten kommer från andra länder?
Hur många av er bor i småsamhällen där de afghanska unga männen tagit över parker och torg och står i hotfulla klungor? Hur många av er har vågat gå fram och prata med dem...?

Jag har.

Ingen vänlighet visades tillbaka. Bara misstänksamhet. De är vana vid hårda tag, hot och stryk. Definitivt inte att en vanlig svensk kvinna vill prata en stund... De vill inte integreras. Jag försöker lönlöst.

Den politiker som inte har upplevt detta är att jämföra den som har gått på Skansen, men missat elefanterna… men kanske läst om dem i någon bok... om det nu var sant... att det finns jättestora djur med en näsa som liknar ett långt könsorgan...

… Lika blinda är många politiker för det som händer med alla våra nyanlända, som vi inte förstår och som vi bemöter fel.

I skamvrån? Eller stolt?


- Sträck ut din hand...

De som hävdar mångkulturens fördelar tvärar plötsligt när deras idé kritiseras. Då är det inte mångkultur som gäller, bara deras norm.
De ropar högt på allas lika värde, som om det var det som var problemet.

Det är det inte.

Alla partier accepterar varje människas värde.
Men problemet är att det inte går att kombinera alla tänkesätt. Det finns ideologier som inte går ihop med vår mänskosyn och våra lagar. Det blir kollisioner. Ute i förorterna. Och det är det som skall hejdas.
Med god integration.

Duglig regering anbefalles.


Många kommuner är mycket duktiga att arbeta blocköverskridande rent praktiskt.
Det är så jag vill se det som nu skall ske.
Vi har inte råd med att kompromissa bort viktiga frågor för landet genom politiskt käbbel.

Samtliga partier måste backa i någon fråga. Stolthet styr inget land. Verkligheten tränger sig på, även om man inte tycker om den. Elefanten vill ha mat.

Nu är vi inte på Skansen längre. Ta tag i varandras händer och var kloka!

Eller, vi kanske är på Skansen...??

Hur många får plats?


Utsträckta hälsningar från Helene Sture Handfelt,

- allsångsälskare och blocköverskridare.


P.S. Jag måste tillägga något som hände ikväll. När jag kom ut från lägenheten stod tre (3!) polisbilar framkörda och blockerade en av portarna.
- Vad är det som händer? frågade jag, men fick inget svar. Jag upprepade frågan.
- Inget som berör dig, svarade polisen.
- Men jag bor här!!
Inget svar.
Fem minuter senare kom ett gäng afghaner springande för livet borta vid affären.
Vad är det som händer??

Två timmar senare var gänget samlat vid järnvägsstationen och tryckte biljetter.
Jag gick fram emot dem, tog ögonkontakt och frågade vänligt:
- Vad var det som hände innan?
En kille började mucka men jag dämpade honom.
- Ta det lugnt! Jag är inte fiende! Vad var det som hände?
- Äh, det är somalier som bråkar...
- Men ni bor ju inte här!!
Nu lyssnade hela gänget och jag spände ögonen i dem:
- En sak ska ni ha klart för er, ni ska inte komma hit och bråka! Det är vi som tar emot er och tar hand om er! Ni ska inte komma hit och ställa till bråk! Vi bor här tillsammans, eller hur?? Då ska vi hjälpas åt! Ni riskerar att få oss emot er och då orsakar ni stora problem! Vi måste hålla ihop. Fattar ni?? Ni ska lära er hur vi lever här!!

"Mustafa" förklarade för de andra grabbarna, som sedan åkte iväg med tåget. Vart då? För att fortsätta sitt muckande??

Välkomna till Sverige. Vill ni integreras? Vill vi integreras med er?

Det är denna verklighet som de olika partierna beskriver olika - - -
En del med retorik, andra med ideologi, en del med vackra ord, några med bister sanning.
Oavsett så bör alla politiker, ja alla människor, gå ut och röra sig i samhället. Vi har inte råd att sitta inne och uggla. Läget är för allvarligt. Ut och hjälp till! Ut och prata!

Gå ut och räck ut dina händer.

De som inte tar emot dem har visat var de står.

Bistra hälsningar.

Hur länge då?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar