Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 18 juni 2018

ENNEAGRAMMET på Pilgrimsvandring

Pilgrimsvandring med Enneagrammet.
 


Nu ska du få läsa om något spännande. I söndags den 17 juni var det VILDBLOMMORNAS DAG och jag hade planerat en vandring i Vår Herres Hage i Wämöparken, Karlskrona.

Kan man kombinera pilgrimsvandring, blomsterkunskap, och själavård?

Det kan man!

I ryggsäcken låg Gideoniternas lilla Nya Testamente, min Flora, Junebys Medicinalväxter samt Enneagrammet med sin djupa mänskokunskap.

Den lilla bibeln gav jag bort till en sökande iranier som längtade efter en kärleksfull Gud. Det kan jag berätta mer om vid annat tillfälle.

Wämö kyrkogårdskapell.


Vi samlades vid kapellet på Wämö kyrkogård och gick upp förbi minneslunden till ett par gravstenar, där vi började vår vandring.

Det var Stadsträdgårdsmästaren Thorsten Carlsson och kyrkoherdarna Harry Kristensson och "kavajprästen" Gunnar Olén (vars dotter Brita var en av de första kvinnorna som prästvigdes i Sverige!). (Han tyckte inte om de svarta rockarna... och gick hellre klädd enkelt, i kavaj...)

I detta stolta sällskap talade jag om människans och växternas treenighet, som bär samma djup som Guds egen treenighet:

- Rot, stam och krona/ blomma, så är blommorna och träden skapade för att fungera.
- Kropp, själ och ande brukar vi säga om människans treenighet...
- ... men idag ska vi utgå ifrån ENNEAGRAMMET, som betonar Huvudet, Hjärtat och Magen istället.

Enneagrammet. Självkännedom.



Ennea är grekiska och betyder nio. Det är alltså tre gånger tre varianter på huvud, hjärta och mag-människor vi nu skall få möta.

Denna urgamla själavårdskunskap är hopsamlad från de stora mystikerna, både ur den judiska, kristna och muslimska traditionen, där mötet med människor har mejslat fram denna kunskap.

Och det har inget med Nwe Age att göra.

Vi behöver ha balans mellan dessa tre centra i kroppen. Förståndet, Relationerna och Drifterna ska balansera varandra. Då blir man en hel människa.
Men så är ju sällan fallet...

Alltid något som förtvinar.


Alltid är det någon del som dominerar:

- Intellektet låser allt i huvudet. Hjärtat låter känslor och relationer dominera livet. Och buk-människan styrs av de tre stora drifterna; aggression, sexualitet och hunger.

Allt detta är skapat gott! Det ligger ingen värdering i detta. Varje del har sin funktion i livet.
Målet är självkännedom.

Och jag som kristen och pilgrimsvandrare tar nu bönen till hjälp, i tacksamhet men också i ett rop om fördjupad insikt - både om mig själv och om vem Gud är.

Vid "kavjaprästens" grav sjöng vi "Härlig är jorden". Jag var enkelt klädd i vandringsbyxor, väst och liten prästkrage. Nu går vi.

VISA OSS, HERRE, DIN VÄG
OCH GÖR OSS VILLIGA ATT VANDRA DEN!

Jag går i Oléns fotspår.


Torkan har gått hårt åt växtligheten.

När jag prov-vandrade sträckningen den 22 maj var det fortfarande grönt och fint. Nu är mycket sönderbränt, ty Karlskrona får sällan del av regnen - de blåser förbi upp till Kalmar...

Det har sitt pris att leda landets sol-liga.


Ja' tyar ente mer...


    1. JAG HJÄLPER - Gräs-strået.

Vi stannade till på cykelvägen förbi Hästö. Bland fibblor, harsyra och gråbo valde jag ett vackert gräs.

- Det finns ett "knä" på detta grässtrå. Varför? Jo, för att det skall kunna böja sig för vinden, eller om det blir nedtrampat. Men det är viktigt att det böjer sig på rätt håll... Titta här vad som händer om jag böjer det bakåt - det knäcks!

Precis så är det med oss människor!

Vi måste kunna böja oss under livets omständigheter för att inte knäckas. Är vi sturska, knäcks vi och far mycket illa.

Det här strået kan man använda till att trä på smultron. Det är verkligen till för andra!

Böjer sig för vinden.


Själavården i detta är en hälsning till den mänskotyp som har ordet "Jag Hjälper" som rubrik över sitt liv.
Det är en empatisk människa, varm och känslofull. Du ser andras behov och hjälper alla.

Men baksidan är att du inte tillgodoser dina egna behov. Det kan leda till att du blir mycket trött... Du kan reagera med att bli manipulativ mot andra och rent av bitter. Eller överbeskyddande.

Du känner detta bibelord allt för väl:

DU SKALL ÄLSKA HERREN DIN GUD OCH DIN NÄSTA SÅSOM DIG SJÄLV.

Men den sista meningen faller alltid bort... Detta ord är snudd på farligt för dig! Det triggar igång din hjälpsamhet i fel proportioner.
Vänd på ordet istället: Älska Herren din Gud såsom dig själv...

Jesus säger till dig, såsom han sa till den blinde:

- VAD VILL DU ATT JAG SKALL GÖRA FÖR DIG?

Då måste du börja erkänna dina egna behov. Gör det.

Kratta inte bara andras gångar.


    2. JAG ÄR LYCKLIG - Smörblomman.

Smörblomman står här i flock och lyser. Man blir glad när man ser smörblomman och plockar den gärna till sin blomsterbukett.

Vissa människor är alltid glada. Här har vi entusiasten, den spontana optimisten som ser ljuset och kreativiteten i allt.

Men baksidan av denna personlighetstyp är risken att bli ytlig, otålig och rastlös.
Du är den som dunkar alla i ryggen när de har problem och säger:
- Det ordnar sig! Och flyr problemen.

Men sårar den ledsne ned din hurtighet.

Glada smörsolar.


Bibelordet "Jesus är världens ljus" är ditt favoritord. Men det är inte bra för dig att bara fokusera på ljuset.
Du får två andra ord:

GÅ IN I DIN KAMMARE OCH BED TILL GUD SOM SER I DET FÖRDOLDA...

JESUS SA:
- DETTA HAR JAG SAGT ER FÖR ATT ER GLÄDJE SKALL BLI FULLKOMLIG.

Entusiasten behöver gå in i enskildhet och möta sig själv. Och mörkret. Där finns Gud, också.
I det fördolda kan du upptäcka att det är Jesus som fullkomnar glädjen i ditt liv, inte du själv, trots alla dina goda idéer...

Vila i Honom.

Jag är lycklig.


    3. JAG ÄR LOJAL, GÖR MIN PLIKT - Kaprifol.

I skuggan trivs kaprifolen. En del av dem doftar så gott, andra är mer stillsamma.
Kaprifolen behöver något att klättra på, annars ligger den bara på marken och krälar.

Själavården i detta är till dig som upplever att din livsrubrik är "Jag är lojal, jag gör min plikt".

Du är pålitlig, genomtänkt, alltid väl förberedd tack vare att du är så frågvis. Du är en god arbetskamrat och en riktig "team-player".

Kaprifolen klättrar på andra.


Men när du blir din egen parodi, då blir du skeptisk till allt, orolig, tvivlande och misstänksam.

Bibelordet till dig handlar om tillit, att inte vara rädd:

KÄNN INGEN ORO, KÄNN INGEN ÄNGSLAN. TRO PÅ GUD, TRO PÅ MIG.

Från Johannesevangeliet får du ett ord till, när Jesus talar med Tomas Tvivlaren:

- TAG EMOT HELIG ANDE. TVIVLA INTE, UTAN TRO.

Tillit.


    4. JAG SER SAMMANHANGEN - Ormbunke.

Nu gick vi uppför backen och in i lövskogen på Wämöparkens baksida. Det var tyst och svalt.
Vi satte oss på en bänk.
Fåglarna sjöng och vi höll andan. Så mäktigt och andaktsfullt under bokar och almar!

Ormbunkarna har vecklat ut sig från sitt hoprullade utgångsläge. Det är fascinerande att se.
De sträcker sig mot ljuset och når sin fulla potential.

Själavården i detta handlar om dig som känner igen dig i ordet att se sammanhangen.

Utvecklat sammanhang.


Du är en kompetent analytiker och utforskare. Du är kunnig och objektiv, och är gärna lite inåtvänd i din koncentration av ditt betraktande av livet på distans.

Baksidan av dina goda sidor är att du kan bli alltför reserverad, nästan cynisk och en besserwisser.

Till dig skall man inte säga "Gå in i din kammare...". Tvärtom! Du behöver rulla ut din fulla potential i ljuset!

GÅ UT I HELA VÄRLDEN OCH GÖR ALLA FOLK TILL LÄRJUNGAR!

Herren kallar dig ut ur ditt bibliotek och ber dig att dela med dig av all din viktiga kunskap. Behåll den inte för dig själv! Låt Gud välsigna all din forskning.

Gå ut i hela världen!


     5. JAG ÄR ANNORLUNDA - en solitär Björk.

Vi stannade framför en hög med gamla tegelpannor. Mitt i det hade en björk bestämt sig för att växa.
Ett mycket olämpligt ställe... men den här björken är annorlunda och vill inte vara bland de andra.

Den behöver utrymme och egen plats.
Så är det för den personlighetstypen som är individualist.

Du som känner dig träffad av rubriken "Jag är annorlunda" avskyr att vara vanlig.

Du är kreativ, hyllar äktheten, är intuitiv och känslig. Vemodet är skönt att vara i och moll-tonarterna ger dig vila.
Du går din egen väg, tänker nya tankar och banar väg där ingen gått förut.
Grupparbete är det värsta du vet.

Här står jag allena och trivs.


Baksidan av denna personlighetstyp är att du kan bli både överdrivet dramatisk och melankolisk. I värsta fall kan du bli avundsjuk och självupptagen.

Du vet hur det är att "Vandra i dödsskuggans dal". Ingen kan som du våga vara med människor i mörkret, och leda dem upp igen, i ljuset.
Men stanna inte där för länge. Kom ihåg att Jesus har övervunnit mörkret.

Bibelordet till dig kan vara:

GUD ÄR LJUS OCH INTET MÖRKER FINNS I HONOM.

Och Sinnesrobönen lyfter din melankoli:

GUD, GE MIG SINNESRO ATT ACCEPTERA DET JAG INTE KAN FÖRÄNDRA, MOD ATT FÖRÄNDRA DET JAG KAN, OCH FÖRSTÅND ATT INSE SKILLNADEN.

Också en solitär.


      6. JAG HAR RÄTT - Björnbär.

Vi gick nu på småstigarna i Wämöparken. Jag hade noga memorerat hur de slingrade sig för att inte leda gruppen fel.

Vi fick kliva över en stock som lagt sig över stigen. Varje hinder vill mana fram våra resurser till överlevnad.
Vi stannade sedan vid den stora eken, som fallit.

Det sägs att eken lever i 300 år, dör i 300 år och ger liv åt insekter i 300 år...
Vi såg myrstacken och anade att läderbaggen hade sin bostad där inne i det murkna träet.


Överlevare, i tre faser.
 
 
Det är gott om björnbärssnår här och de blommar med ljuslila blommor för fullt.
Deras vassa taggar gör det svårt att nå de goda bären i september, och det påminner mig om nästa personlighetstyp.

Det är du som känner igen dig i orden "Jag har rätt".

Du är den store förbättraren med en säker inre kompas för rätt och fel. Du är noggrann, uthållig, etisk och handlingskraftig.
Din känsla för etik och moral kan ge goda frukter.

Blivande björnbär.


Men du kan också ha vassa taggar. När du inte är i balans slår du över till att bli dömande, perfektionistisk och alltför självkritisk.

Du vet sannerligen att Jesus säger "Jag är vägen, Sanningen och livet".
Sanningsfrågan är viktig för dig, men det är ett annat ord du snarare behöver höra. Om det inte finns kärlek i det du gör, då kan din sanning skada:

DÄR BARMHÄRTIGHET OCH KÄRLEK ÄR, DÄR ÄR OCKSÅ GUD.

Se upp så att du inte föraktar barmhärtigheten... Tag emot kärleken först för din egen skull - och glöm inte att du är oändligt värdefull!
Sedan kan du ge det vidare:

TRO, HOPP OCH KÄRLEK, DESSA TRE, OCH STÖRST AV ALLT ÄR KÄRLEKEN.

Kärleksfulla löjtnantshjärtan.
 


     7. JAG ÄR STARK - Eken.

Nu har vi gått igenom sex av de nio typerna. Du som känner till Enneagrammet märker att jag tar dem i en annan ordning. Naturen och växterna fick bestämma det.

Vi kom ut ur lövskogen till den öppna grillplatsen. Där borta stod eken, jätteeken...
Vi ställde oss runt den och försökte nå varandras händer. Det krävdes fyra personer för att avgöra omkretsen - drygt 6,5 meter!!

- Den här måste vara mer än 500 år... Lagad med sten och cement inuti stammen.
- Och titta där! En körsbärskärna har slagit rot och vuxit ut till en helt ny gren, självympad i ekens grova bark...

Jätte-ekens urstyrka.
 

Själavården vid eken var självklar. Det är till dig som vet att din livsrubrik är "Jag är stark".

Du är den stora utmanaren. Du är bestämd, tydlig och tävlingsinriktad. Du är en mycket god ledare och har starka beskyddarinstinkter och god känsla för rättvisa.

Men din dolda baksida är risken att bli dominant och okänslig. Du kan bli både konfrontativ och hämndlysten.
Om du är i en maktposition, vilket du ofta är, kan du i värsta fall bli en diktator. Se upp!

Själavården till dig handlar om att acceptera svaghet. Och det är ingen svaghet!
Våga se din och andras sårbarhet. Det gör dig mänsklig och omtänksam.

Körsbärsgren i ekens bark!


Minns eken som vårdar sig om den lilla körsbärsgrenen...

Ditt bibelord är:

HERREN ÄR MIN STYRKA.

ALLT FÖRMÅR JAG I HONOM SOM GER MIG KRAFT.

Du är alltså inte din egen styrka. Överlåt din kraft och ditt ledarskap till Gud.

Överlåt dig själv.


     8. JAG ÄR NÖJD - Libsticka.

Vi står vid Lars Petters stuga. För några år sedan brändes den ned av en odåga. Nu har den fått nytt vasstak och är fin igen.
Framför stugan växer många örter och kryddor, ja, innan solen brände sönder dem... De växer lite där de kan och gör inte så mycket väsen av sig.

De tar det lugnt.

Jag ser timjan, humle och krusbär, men stannar inför libstickan.
Att låta den koka med i grytor av olika slag ger maten en smak med karaktär.

Libsticka vid Lars Petters stuga.


Själavården från kryddträdgården är till dig som känner igen dig i orden "Jag är nöjd".

Du gör inte så mycket väsen av dig eller ditt liv. Det ska levas lugnt, i harmoni, med något gott att dricka i handen.
Du är tolerant, lättsam och accepterande. Du fastnar inte i prestige och har lätt att se livet från olika ståndpunkter, eftersom du inte har någon tydlig åsikt själv.
Du är en riktig diplomat och fredsmäklare!

Det är nästan så att man kan se björnen Baloo i dig! Eller höra dig sjunga "Hakuna matata". Det ska vara gott att leva, annars kan det kvitta!

Men baksidan är lättjan.

Du kan bli så tolerant att du tolererar allt, bara du slipper konflikter. Du blir otydlig, obeslutsam och till slut passiv och frånvarande, nästan bedövad för att slippa se och känna.

Du har hört för ofta att Jesus säger "Min frid ger jag er". Du behöver höra ett helt annat bibelord! Det är från Bergspredikan där Jesus uppmanar:

OM NÅGON BER DIG GÅ EN MIL MED HONOM - GÅ TVÅ!

DITT JA SKALL VARA JA, OCH DITT NEJ SKALL VARA NEJ.

Res dig upp ur din bekväma fåtölj och våga ta ställning. Vakna!
Då kan du ge åt mänskligheten en god smak av harmoni och fred.

Res dig upp.


    9. JAG ÄR FRAMGÅNGSRIK - Gul iris.

Nu närmar sig vår pilgrimsvandring sitt slut.

Vi är nere i parken, vid dammen, där svärdsliljor, daggkåpa, rhododendron och ölandstok växer tillsammans.

Ordet "tok" kommer av engelskans "tough". Vi känner igen det från uttrycket "Det är tåga i dig"!
Den oansenliga ölandstoken talar om en seg styrka som man inte skall förakta.

Tuff tok.


Men jag vill ge uppmärksamhet till svärdsliljan, den gula irisen, som likt en företagsledare samlar stora skaror av åhörare.

Det är du som har livsrubriken "Jag är framgångsrik".

Tack och lov för alla driftiga entreprenörer! Det är du som har yttre stil, god image, stort nätverk och startar många projekt.
Din drivkraft är karriär och pengar.

Med detta kan du göra mycket gott, men om du är omogen i din personlighet blir du din egen motsats. Så är det för alla.
Då blir din framgång förvanskad till girighet, du bli excentrisk och trampar lätt på andra i din jakt på profit och mer strålkastarljus.

Svärdsliljan Iris.


Jesus har ett mycket viktigt ord till dig, när han säger:

VAD HJÄLPER DET OM DU VINNER HELA VÄRLDEN, MEN FÖRLORAR DIN SJÄL?

Tag några djupa andetag, åk på retreat - nej, du dör inte av att vara tyst en dag - och lyssna inåt till ditt eget hjärta. Där kan du också höra vad Gud vill säga till dig.

Du får ett bibelord till. Det är när Jesus och lärjungarna har mött väldigt mycket folk och varit framgångsrika i predikandet och botandet av sjuka. Då talar Jesus om reträtt och vila:

KOM LÅT OSS DRA OSS UNDAN DÄR NI KAN VILA ER LITE...

Daggkåpa. Oansenlig? Nej den samlar droppar av liv.

Vi samlar våra tankar i bön.

Låt oss be:

- Tack käre himmelske Fader att du skapat oss alla med dessa goda gåvor!
Tack för alla talanger du lagt ned i var och en av oss.

Tack för förstånd, känsla och drifter. Ge oss balans mellan dessa kraftfulla delar i kroppen.

Tack för var och en - "jag har RÄTT" - "jag HJÄLPER" - "jag är FRAMGÅNGSRIK" - jag är ANNORLUNDA" - "jag ser SAMMANHANGEN" - "jag gör min PLIKT och är LOJAL" - "jag är LYCKLIG" - "jag är STARK" - "jag är NÖJD".

Välsigna oss vara och en och hjälp oss att genomskåda våra brister, och erkänna dem, i kärlek...

Amen!

Nu blir det kaffe i Wämöstugan!

Lilla fina Wämö kaffestuga!


Blomstrande hälsningar från eder pilgrimsvandrande flora-präst,

Helene F Sturefelt,

- som är mycket glad över hur givande det är att låta växtlighet möta bibelord, som möter alla personlighetstyper som möter blommor och träd...

- … i ett trefaldigt helig till vår Skapare.

- och som fotograferade vid ett annat tillfälle, förstås.

Stadsträdgårdsmästaren1921 - 1969.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar