Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 21 maj 2013

JESUS ÄGER ANDEN - men Koranen då? SURA 5:109


Duvan som "helig Ande" i predikstolen.

Igår  var det Annandag Pingst.
Större församlingar firade kvällsgudstjänst och bibeltexter om Guds Heliga Ande lästes.

Detta Bibelstudium utgår ifrån gårdagens evangelietext Johannes kap 3:31-36.
Jag gör en jämförelse med Koranen Sura 5:109.

Kom ihåg att det är inte vad "vi tycker" som är intressant, utan vad Skriften säger.

Som om jag kunde fånga in Helig Ande och skriva nåt om det...

Det jag nu skall skriva bygger på egna studier och egna möten, med både muslimer och konvertiter, i flera samtal.

Bibelstudium om Anden.

DEN SOM GUD HAR SÄNT, TALAR GUDS ORD.
GUD GER ANDEN UTAN ATT MÄTA.
FADERN ÄLSKAR SONEN OCH HAR LAGT ALLT  I HANS HAND.

Framför mig ligger dagens regnmätning - 10 mm, tack! - , Kyrkans Tidning samt Bo Giertz kommentar till Johannesevangeliet.
Han skriver:

"Jesus äger Anden på ett vis som ingen profet eller apostel någonsin gjort."

Nästan fullt mått.

Håller Koranen med om detta?

Ja, det märkliga är att det kristna vittnesbördet finns dolt i Koranen, om än i mycket förvirrad form.
Här kommer en spännande vers:

ÄN NÄR GUD SADE:
JESUS, MARIAS SON, KOM IHÅG MIN NÅD MOT DIG OCH DIN MODER,
DÅ JAG STYRKTE DIG MED HELIGHETENS ANDE,
SÅ ATT DU TALADE BÅDE I VAGGAN OCH SOM ÄLDRE!

Det är bara Jesus som är styrkt med "helighetens Ande" i Koranen.
Inte Muhammed, inte någon annan profet.
Och det är Jesus som skall komma tillbaka på yttersta dagen, inte Muhammed...

Här kan vi äntligen vara överens om något.

Överens.

Den muslim som börjar fundera på varför det är så, drivs mot Jesus alltmer.
Ja, en längtan att få läsa själva urskriften - Nya Testamentet - kan växa sig allt starkare.

Men för att inte "tappa folk" så är muslimerna itutade att våra skrifter är ändrade och inte tillförlitliga.
Bibeln är falsk och man får inte läsa den!

Motfrågan blir då:
- Om den är falsk gör det ju inget om man läser den...!?

Samtalet har svårt att fortsätta.
Muslimen drivs att erkänna Bibelns tillförlitlighet. Därför talar man istället med härskarteknik och förminskande ordalag.

Intuitivt anar de att Jesus, som har helighetens Ande, utstrålar så mycket Guds kärlek att Allahs straffdomar inte ter sig så lockande längre.
Inte ens Allahs barmhärtighet går att lita på.

Ty så älskade Gud hela världen...

Bashir från Afghanistan flydde från sitt hemland, men har efter 11 år fortfarande inte beviljats uppehållstillstånd, skriver KT i veckans nr.

Efter två år i Sverige döptes han, men håller det hemligt.
- Det är svårt för andra att acceptera. Bara min fru vet.

Och Migrationsverket har också svårt att förstå sig på det här med religion...

Fredrik Beijer, tillförordnad rättschef på Migrationsverket, medger att:

- Gemensamt för många beslutsfattare på MV är att de allra flesta tillhör en sekulariserad medelklass med ganska grunda kunskaper om religion.

Kritiken från Sveriges Kristna Råd har gett resultat i rätt riktning:

"Vi som kyrkoledare kräver att beslutande myndighet måste ha tillgång till religionsvetenskaplig kunskap.
Och här står vi gärna till tjänst!", skrev de.

Till tjänst!

Redan i Afghanistan var Bashir kritisk mot delar av islam:

"Månggifte var tillåtet, och slaveri, en kvinna blir myndig vid nio års ålder men ärver bara hälften av sin man."
- Det var oacceptabelt för mig. De utnyttjar kvinnor som en vara och ingenting annat.

Kyrkans Tidning fortsätter:

- För den som vuxit upp i ett sekulariserat land som Sverige skulle konsekvensen av att lämna en religiös identitet vara att bli ateist.

Men så tänkte aldrig Bashir.
- Allt är skapat, och där finns en kraft som är Gud.

Gud har satt sitt sigill.

Men vägen till dopet och Svenska kyrkan var lång.
De första som knackade på dörren var Jehovas Vittnen, men han reagerade på en bokstavstro som han kände igen från islam.

Och jag vill tillägga:

- En bokstavstro utan Helig Ande.
Bokstaven dödar men Anden gör levande.

Siffertro. Dödar de också?

2008 kom Bashir till en kristen församling i Bergsjön i Göteborg.
Där fann han den tro han längtade och sökte efter:

- En Gud som inte var straffande utan kärleksfull.

Jag poängterar:
- Bibelns Gud och Koranens Gud är inte samma !!

Varför skulle man annars konvertera om det var samma??

Dessutom är syftet olika:
- frälsning från synden genom försoningens kärlek.
Contra:
- underkastelse till en Gud som nyckfullt gör som han vill, om han vill... i en kontrollerande gärningslära.


Bashir berättar:

- Jag deltog i Alphakurser och de berättade om Bibeln och Jesus.
Det grep mig att Gud är kärlek, och att det inte spelar någon roll vem du är.
Jesus kom till jorden för att rädda alla människor. Det hade stor betydelse för mig.

Den nödvändiga frågan infinner sig:

- Vad säger du då till den som tror att du konverterar för att lättare få uppehållstillstånd?

- Att jag var kritisk mot islam redan i Afghanistan och var på väg att hitta en annan väg. Men sådant tar tid, man måste läsa och studera.

Jag ger dig all min respekt och beundran för din mödosamma väg!

Just därför lyfter jag fram Bashirs livsväg eftersom vi i vår svenska kyrka har tappat så mycket kunskap.

Helig Ande är med dig!

En kollega, Anna Sophia Bonde, skriver:

- Idag är det en ganska vanligt förekommande svenskkyrklig åsikt att all andlighet är bra andlighet.
De kristna konvertiterna berättar för oss hur naiv den tron är, hur aningslös och  - ja kanske till och med - farlig.
Den invaggar oss i falsk säkerhet om att korset nog ändå inte är någon stötesten...

- Man kan, sägs det, vara öppen för andra religioner och dess uttryck; det finns ju bara en Gud. Zenmeditation och yoga är väl harmlöst...

Var kom du ifrån?

Men nej, det finns inte bara "en Gud."
Bibelns Gud låter hälsa, genom Mose och de tio budorden, att:

NI SKALL INGA ANDRA GUDAR HAVA JÄMTE MIG.

Gud vet att vi lockas att ha annat vid sidan om, som vi hellre följer och låter oss ledas av...

Nu avrundar vi detta.
Bo Giertz får sista ordet, ja ja, just nu får han det!

GUD GER ANDEN I FULLT MÅTT.

"I några grekiska handskrifter saknas ordet `Gud` och texten kan då möjligen översättas:
- Han (alltså Jesus) talar Guds ord och skänker Anden i fullt mått."

Det är bara Jesus som kan skänka Anden.
Helig Ande finns bara i gemenskapen med Jesus.

"I fullt mått" står som översättning för ett ovanligt uttryck som ordagrannt betyder "icke efter mått".

Omätbart.

Just så, Helig Ande kan inte mätas upp i deciliter eller i andra enheter...
Min regnmätare är värdelös i religionsdialogen.
Den kan bara tala om hur mycket regn som fallit!

Käre himmelske Fader, Du livets gudomliga Moder,
Tack för att Du vattnar den torra jorden med regn.

Jag ber nu för alla muslimer, hinduer, buddhister och ateister att de i sitt sammanhang skall få fatt i Dig...
Helig Ande, kom och sänd en längtan efter att få lära känna friheten i Dig, din sanning och den kärlek, som är Guds sanna väsen.

I Jesu namn amen.

Drunknad mygga..... nej!

Nu håller jag andan...

Helene F Sturefelt, en ärlig "pingstvän", vän av Anden, och som fotograferade i Tåstarps fina kyrka utanför Ängelholm.

- Andas... nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar