Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 12 maj 2013

BERED EN VÄG FÖR ANDEN - Psalm 103 + 199 = ?


Det blommar i snön... Kalmar i februari.

Är du bra på musik-matematik?
Vad blir 103 + 199 = ?

Vid två tillfällen vill vi gärna se skolbarnen i kyrkan.
Det är då vi sjunger Bered en väg för Herren vid Advent.
Andra gången är vid skolavslutningen då vi sjunger Den blomstertid nu kommer.

Men eftersom allt är så nervöst och förvirrat nu för tiden, ger jag här den totala mixen, möjlig att sjunga när som helst... hur som helst...
Psalm 103 plus 199 blir...

Vad i all sin dar... ??

... BERED EN VÄG FÖR ANDEN, 2013

Idag är det söndagen före Pingst, en advenstsöndag inför den stora Pingstdagen.

Allt började med en felspelning på Hemmet, där dragspelaren förväxlade Bered en väg för Herran med Den blomstertid nu kommer…
Hm, vi behöver en ny psalm just denna vårsöndag, så var så goda.

Texten är alltså en omskrivning av Bereden… men sjunges med fördel på Blomstertids-melodin!
Klarar du det?
Ta ton!

Bered en väg för blomstertiden.


1. BERED EN VÄG FÖR ANDEN
SJUNK NED, MEN RES DIG OPP!
SE, ANDEN KOMMER NÄRA
EJ BARA SOM ETT HOPP.

OCH HJÄLPAREN, DEN FÖRSTA
ÄR KYRKANS KRAFT DEN STÖRSTA!

VÄLSIGNAD I GUDS NAMN
KOM ANDE, I MIN FAMN.


Sex månader senare...


2. GUDS FOLK NU ANDEN KOMMER
MED EVIG SANNING KLAR
OCH VÅRENS ALLA BLOMMOR
DE VITTNAR OM ETT SVAR.

GUDS LÖFTEN DE ÄR SANNA
NU ROPA HÖGT MIN ANDA!

VÄLSIGNAD I GUDS NAMN
KOM ANDE, I MIN FAMN.


Slänten i mars.


3.GÖR DINA PORTAR VIDA
FÖR ANDEN, HJÄLPAREN.
SE, FOLKEN HAR FÅTT LIDA
NU KOMMER TRÖSTAREN.

ATT FÖLJA KRISTUS ALLA
ÄR SVÅRT, OCH MÅNGA FALLA

VÄLSIGNAD I GUDS NAMN
KOM ANDE, I MIN FAMN.


... och kejserligt i maj!


4. MED KÄRLEKSMAKT KOM ANDEN
OCH EJ MED STÅT OCH PRAKT
OCH ONDSKAN SLÄPPTE HANDEN
MED ALL DESS STOLTA MAKT

MED ANDENS SVÄRD VI STRIDER
OCH SEGRAR NÄR VI LIDER.

VÄLSIGNAD I GUDS NAMN
KOM ANDE, I MIN FAMN.

Samma slänt i sommarskrud.


5. GUDS ANDE VILL EJ DIKET
DÄR SYNDEN ÖVAR FLÄRD
SE KLART, DET HELGA RIKET
ÄR EJ AV DENNA VÄRLD.

DE VISA DET EJ FINNA
OCH SMARTA DET EJ VINNA.

VÄLSIGNAD I GUDS NAMN
KOM ANDE, I MIN FAMN.


Den blomstertid i advent.. nu kommer sent...?


6. VI LEVER HÄR I VÄRLDEN
MED ANDENS LEDNING GOD
GUDS PRESENS MED PÅ FÄRDEN
SOM TYDER BIBELNS ORD.

GUDS LOV AV MÅNGA MUNNAR
DÅ NÅD OCH FRID FÖRKUNNAR

VÄLSIGNAD I GUDS NAMN
KOM ANDE, I MIN FAMN.

Gulliléen.

 
Helene F Sturefelt,
- den stora diktarinnan i Gulliléen... ha ha, och som fotograferade i Kalmar när jag var på St Lukas.
Får nog be om ett extra samtal...


Tre kronor. Fullbordat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar