Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 14 mars 2012

BESIKTIGA BILEN och SJÄLEN

Hur ska det gå?

Det är självklart att besiktiga bilen, men hur gör vi med själen?
Visar vi samma omsorg om vår inre ömtåliga människa, som vi gör med bilen?

Min trofasta gamla Opel - 96 var kallad här om dagen. Man är alltid lite nervös, putsar lite extra, spänner fast bältena och lägger fram varningstrianglen... Men skulle det räcka?

Så här i vårvintertid kommer den stora tröttheten över. Även om man längtar efter ljuset, så gör det ont i växellådan och man blir bländad.
Dessutom har vi ju var och en vår brottningsmatch med för mycket att göra, eller för litet...

Stör inte! Jag jobbar.

Pensionskuvertet damp ned och avslöjade hur mycket jag skulle kunna få om jag gick i pension när jag är 67 år... samtidigt som ungdomarna omkring mig inte har jobb...
Jag förstår inte den matematiken!

Någonstans sker en allvarlig felräkning... Jag delar gärna med mig av mitt jobb! Vet inte om jag vill eller orkar jobba så länge...

Hjälp! Nu är det dags! Bilens registreringsnummer lyser ilsket rött på Bilprovningens gavel.


Med mina sista trötta krafter läste jag protokollet...
Men... vad står det?
Är det en beskrivning av mig, eller.... ?

- GLAPP I YTTRE, HÖGRE STYRLED
- BROMSRÖR BAK VÄNSTER ROSTSKADAT
- POSITIONSLYKTA HÖGER FRAM UR FUNKTION

?? !!

Hu, vad det glappar.

- Jo, jag har nog lite glapp i styrleden... Behöver någon som styr upp almanackan lite...
- Bromsrören rostskadade... Visst, är man intensiv och effektiv så går det undan! Hm, ändå ägnar jag mig två dagar i veckan åt min favoritsport: SOVA LÄNGE...
- Positionslyktan ur funktion... nu gråter jag... är det så illa? Nej, det är bilens parkeringslykta vi talar om!

Hm... Den där besiktningsmannen var kanske psykolog?

Bromsade roströr...

Det värsta var själva slutsatsen:
- Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning, körförbud inträder om inte ny kontroll utförts senast...

Tänk om en företagsläkare skulle säga så också:
- Tyvärr, vi underkänner dig. Det är körförbud för dig, du stannar hemma nu! Reparation av kropp och själ utföres på närmsta ackrediterade verkstad...

Så vad gör jag?
Lägger ut mig själv "till Salu" på Blocket och anmäler bilen till Retreat?
Nej, fel, tvärtom, jag är inte alls till salu, det var ju bilen, nej inte den heller... Suck, positionslyktan funkar inte...

Synnerligen dålig utsikt.

Här är telefonkatalogen, får se nu.... Bärgningsbilar, (ja tack!) Kyl- och frysanläggningar, (ja gärna, är lite överhettad) Vetrinär, (nej, inte nödvändigt) Begravningsbyråer...(Nej! Jag måste hinna sätta sprätt på pensionen först!) Badanläggningar (ja det tar vi!).

Gå och besiktiga din själ, NU!

Käre himmelske Far, det var inte Du som skapade stressen...
Tack för att Du ständigt påminner oss om lugnet och friden, i bönens stillhet, i lovsångens glädje och i tillbedjans helighet.
Hjälp oss skapa en vardag där vi inte överkonsumerar tiden, också...
Amen.

Vidbrända bilhälsningar,
Helene Opelfelt.

Det får bli cykel...

2 kommentarer:

  1. skulle kanske va bra nån gång med lite koll av oss själva, glapp i höger käkled,, prata mindre skulle det nog stå bl.a på mitt besiktn,papper... Hoppas du får ordning på din bil, kram från Stina

    SvaraRadera
  2. Tack Helene för goda och välgörande skrattattacker, precis vad jag behövde ikväll.
    Vore bra för oss att ta efter din katt och hans/hennes kloka budskap.
    Tiden är en gåva, cykla långsamt.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera