Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 8 mars 2012

KVINNAN DEN SKÖNA

Du sköna kvinna!

Nu har jag vilat och läst tidningen. Slappat i soffan och läst alla möjliga artiklar om Internationella kvinnodagen.
Det är mycket gnäll, men framför allt en förtvivlad kamp.
För att inte drunkna i maktlösheten, gör jag nu ett tappert försök att se det från andra hållet...

* Du sköna kvinna - du lever 4 år längre än mannen.
Ditt barn är självklart ditt, medan mannen alltid måste vara lite osäker... och ge sitt erkännande till faderskapet.
När stora båtar förliser får du och jag först hoppa i livbåtarna tillsammans med barnen, medan männen ska stå kvar och offra sig... Kanske han ska ha en billigare båtbiljett?

Röd - den lidande kärlekens färg.

* Du sköna kvinna - du slipper göra karriär om du inte vill; medan mannen måste... annars hotas hans mansbild.
Självmordsfrekvensen är tre gånger vanligare bland unga killar än bland oss...
Dödsolyckor på jobbet drabbade 57 män förra året, men bara 1 kvinna.

* Du sköna kvinna - än så länge får vi vara hemma längre med det lilla barnet...
Brottsförebyggande rådet hälsar att 135 män dog av mord, dråp eller misshandel år 2010, medan bara 95 kvinnor strök med...
Vi får se det livgivande blodet varje månad, medan mannen drar ut i krig... för att se blod...?

Nä, det här blev inte så bra...

Jag försöker tillämpa Pär Ströms tankar, han som kallar sig Jämställdist.
Men hur jag än gör, så undrar jag varför denna strid mot halva mänskosläktet över huvud taget pågår.

Kvinnokraft. Skydda vristerna.

Varför fostar vi inte våra pojkar till att visa oss respekt?
Vi har mycket mer makt än vi tror, varför använder vi den inte?

Idag blev jag bjuden på middag av Maken. Han hade köpt en färdig fiskgratäng från Findus, och jag fick sätta mig till dukat bord, hurra.
Sen servade jag med nygräddade våfflor.
Men jag lämnade disken... Soffan kallade.

Tänk om männen är avundsjuka på oss? De kanske hellre skulle vilja vara kvinna - och slippa mannens börda av machoförtryck?
När kommer Internationella Mansdagen, som tar tag i de destruktiva mansrollerna?

Vill du ha en känga, eller?

Kan inte låta bli att igen tänka på de män som släpade fram en kvinna framför Jesus, för att sätta honom på prov.
Hon kallades äktenskapsbryterska - men de glömde släpa fram mannen - och de stod nu beredda med stenar i händerna...
Vilket grupptryck!
Pöbeln ska skipa rättvisa. Kvinnan ska veta sin plats...
Men Jesus tog det lugnt. De fick stå där med sina stenar och måtta, medan han ritade i sanden...

När mjölksyran nästan var olidlig, sa Jesus:
- Den av er som är utan synd, kan kasta första stenen.
Johannes kap 8.

I sken av prestigeförlust, lade den äldste ned sin sten först, lättad.
Sedan näste man, och näste...
Med svansen, eller nåt, mellan benen, gick de därifrån - kanske just lättade!
Varför inte?
Jesus presenterade en helt annan manssyn! Han visade en helt annan kvinnosyn, där han jämställde henne, ställde henne bredvid sig och upprättade henne.
- Gå nu, och synda inte mer.

Res dig! Och gå.

Jag återkommer ofta till denna bekännelse - att Jesus är sann Gud och sann Människa - och just därför har han mandat att vända upp och ned på alla begrepp.
Ja, han vrider oss tillbaka till Guds ursprungsplan.

Ännu en kvinna vill jag lyfta fram:
Det är den namnlösa kananeiska kvinnan som ber Jesus få äta av smulorna från bordet.
Hon vet att han kommit först för att leda Israels folk mot frälsningen, men hon får Jesus att föregripa hela frälsningsverket, så att även hon får del av det.
- Kvinna, din tro är stark, det skall bli som du vill.
Läs mer i Matteus 15:21-28.

Jag avslutar med att låta mina tankar gå till de kvinnor i Arabvärlden, som drev fram den "arabiska våren."
Hur går det nu?
Jag ber för Lina Ben Mhenni, som bloggade under namnet Tunisian Girl.

Herre, hjälp oss stötta varandra.
Hjälp alla dessa kvinnor att få männen att gå från revolution till jämlikhet.

Bara i perspektivet underifrån
kan man se himlen.

Det som är bra för kvinnan, är bra för alla.
Det som är bra för mannen, är bra för... mannen.

Alltså, med alla biståndsarbetare vill jag stödja uppfattningen att när man satsar på kvinnan, då fördelar hon sin kunskap så att den kommer hela familjen till del.

De allra vackraste och kvinnligaste hälsningar till er alla!
Helene Kvinnofelt.

För oss båda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar