Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 11 mars 2012

BELLA-DONNA-KÖREN

BELLADONNOR - men en ska bort...

40 vackra kvinnor fyllde kyrkan ikväll, med sig själva och sin skönsång - Bella-Donna-kören, under ledning av Katarina Sörnäs.
Vilken kväll!
Det var "gudstjänst för ovana" - Musik med Längtan - och temat var Upprättad och Rakryggad.

Här kommer ett smakprov från de något burleska texter, som jag lotsade mot evangeliet...
Jag är trött, men vill skriva av mig - visst sover man bättre då? ; )

Kvinnors handarbete.

Ulf Peder Olrgos Syförenings-boogie fick inleda. Jag förstår att de sköna damerna tvekade:
- Ska vi verkligen sjunga detta i kyrkan?

"Vår fackföreningsombudsman och handelsmannens fru har något gemensamt, som kallas kuttrasju...
Att han också traskar till Fru Berg i hemlighet är väl inte säkert.. men:
Det enda som jag vet: Hon får inte vara med i våran syförening mer!"

Och jag reflekterade:
Dessa syföreningstanter var Moralens Väktare. Men frågan är hur mycket moralismen hör ihop med kristen tro?
Nej vi skall inte slarva med våra relationer, men inte heller jaga varandras fel.
Jesus bemötte människor på ett annat sätt.

Körens nästa sång var skriven av Thomas Andersson Wij:

"Ärlighet är ett ensamt ord, lögn och dikter klarar sig.
Det finns kärlek här av varje sort, men om du söker ärlighet, skall du famla som en blind..."

Vad gör vi med all lurad kärlek?
Vad gör vi med de svek vi mött, alla de goda förhoppningar vi själva inte levde upp till?
Vi sänker ribban, Jesus höjer den till fullkomlighetens omöjliga höjd - och visar med denna hållning att vi inte kan leva i våra relationer utifrån "rätt och fel" - det ger ingen näring.

Vem kan upprätta mig?
Och hur kunde jag låta detta ske?!!

Istället visar han hur allt handlar om nåd... och att visa barmhärtighet mot varann. Det rätar krökta ryggar!

Kvällens predikan handlade om kvinnan vid Sykars brunn - hon som smög dit under brännande middagshetta för att undslippa de andra kvinnornas hånfulla blickar.
Där satt Jesus, aj då.... Kvinnor och män fick inte tala med varann. Inte heller judar med samarier...

Som vanligt bryter Jesus alla tabun och börjar ett samtal. Läs mer i Johannes kap 4:16-24.

Jag fogade in en dagsaktuell passus från Internationella Kvinnodagen:
- Nu är den 8 mars över och allt är som vanligt igen... 364 dagar som tillhör männen... Mansdagar, mensdagar och alla andra plågsamma dagar då livskraften rinner ur kroppen... och vi påminns om att efter kl 15 jobbar vi kvinnor gratis - ja, så blir det om man omsätter den lägre lön vi kvinnor har, till ren arbetstid.

Lokaltidningarna försöker ha en bra balans vad gäller män och kvinnor på foto. Men så fort det handlar om männens våld mot kvinnan, tar de ofta den här bilden från ScanPix:

Ta bort den här bilden!!!

Nu gjorde jag själv det som jag kritiserar tidningarna: Detta foto förstärker våldet mot kvinnan - det är ju taget från mannens synvinkel, har du tänkt på det?!

Vänd på det, ni journalister och fotografer, och välj ett foto från kvinnans vinkel, så att man istället ser den aggressive mannens ansikte, när han slår... Det väcker helt andra känslor!!
Och behov av att samtala om vilka roller som är tillåtna för mannen...

Tillbaka till Sykars brunn och den samariska kvinnan:
- Gå och hämta din man, säger Jesus.
- Jag har ingen man, svarar hon.
- Fem män har du haft, säger Jesus, och den du nu har är inte din man...

Vilket slag i magen!
Men skillnaden är att Jesus talar med kärlek, inte med förakt. Han talar med sanning, inte förtryck. Och hon upplever en befrielse.
- Herre, jag förstår att du är en profet.

Och så tar hon, den utländska "tvivelaktiga" kvinnan från fiendefolket, initiativ till ett andligt samtal om hur man skall be! Otroligt!
Är hon den första kvinnliga teologen, kanske?.
Den krökta ryggen är rak och sanningen gjorde henne fri!

Spegla din medmänniskas glädje!

- Gud skall tillbedjas i ande och sanning, säger Jesus. Gud ÄR ande och sanning.

Ja, vi som är samlade här denna kväll - Belladonnakören och alla församlingsbor - vet nog innerst inne vem Gud är...
Oavsett livsåskådning så vet vi alla att Gud är Gud bortom alla ord och begrepp, bortom fromma beteenden och moraliska pekpinnar.
Ja, Gud är ANDE och SANNING, för både män och kvinnor, för alla folk och raser, i en gemenskap som smakar tillit, respekt och förståelse.

Det var skönt att få tända böneljus efter det.

Kören avslutade med den underfundiga sången "Genom varje andetag" av Widmark/Sahlin, där Gud kan anas mellan raderna:

"Genom varje andetag, genom varje liten spricka i min spegel, ser jag Dig, ser jag Dig..."

Var välsignade alla.
Vi vilar i Guds blick - även när vi sover. Godnatt.
Helene Sturefelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar