Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 16 februari 2011

TOLV STEG TILL SINNESRO

Kan himlen landa på jorden?

Ett, två, tre, på det fjärde skall det ske...
Nä, det går inte. Orkar inte. Livet är för trassligt...

Hur ska man komma till botten med sig själv? För att sedan nå toppen?
Hur kommer man till insikt om sanningen?

Vi arbetar med 12-stegsprogrammet i vår församling, på olika sätt.
Här kommer tolv goda steg till sinnesro.
Ord som speglar vårt inre:

Själens inre är ett mörkt rum.

Steg 1: BLI MEDVETEN OM ATT JAG HAR PROBLEM.

Steg 2: BE OM HJÄLP.

Steg 3: TA EMOT HJÄLP.

Steg 4: VAD ÄR DET I MIN SJÄLV SOM HINDRAR MIG ATT TA EMOT HJÄLP?

Steg 5: DELA MED MIG AV DET SOM ÄR SMÄRTSAMT, MED EN PRÄST (bikt) ELLER NÄRA FÖRTROGEN.

Steg 6: BÖRJA BLI MEDVETEN OM KARAKTÄRSBRISTER HOS MIG SJÄLV.

Steg 7: ARBETA MED ATT BEFRIA MIG FRÅN MINA KARAKTÄRSBRISTER.

Steg 8: GÖRA EN LISTA ÖVER PERSONER JAG SÅRAT.

Steg 9: GOTTGÖRA DET JAG SÅRAT.

Steg 10: DAGLIG INVENTERING AV VAD SOM GÅTT BRA OCH MINDRE BRA UNDER DAGEN.

Steg 11: BÖN OCH MEDITATION, LYSSNA IN SIG SJÄLV.

Steg 12: FÖRA BUDSKAPET VIDARE OCH ANVÄNDA ALLA DESSA STEG I MINA ANGELÄGENHETER.

Inom tolv-stegsrörelsen talar man om det andliga uppvaknandet.
Det är att:
- Känna och tänka på ett sätt som inte var möjligt tidigare.

Helt enkelt ge sig ut på isen och veta att den bär!

Anar ljuset i spegeln.

För mig är dessa tolv steg som en modern katekes, en bra undervisningsmodell att lära känna sig själv i.
Och Gud.

Här kommer en motsvarande "trosbekännelse", fast den är snarare tolv-stegsprogrammets TOLV BELÖNINGAR:

1. HOPP, istället för hopplöshet.

2. TRO, istället för förtvivlan.

3. MOD, istället för rädsla.

4. SINNESRO, istället för förvirring.

5. SJÄLVRESPEKT, istället för självförakt.

6. SJÄLVFÖRTROENDE, istället för hjälplöshet.

7. ANDRAS RESPEKT, istället för deras medömkan och förakt.

8. RENT SAMVETE, istället för skuldkänsla.

9. VERKLIG VÄNSKAP, istället för ensamhet.

10. EN SUND LIVSSTIL, istället för en meningslös tillvaro.

11. KÄRLEK OCH FÖRSTÅELSE FRÅN VÅRA FAMILJER, istället för deras förtvivlade rädsla.

12. FRIHET ATT LEVA ETT LYCKLIGT LIV, istället för slaveriet under missbrukets bojor.

Ljuset öppnar sig! Och en dörr!

Dessa ord är fantastiska att spegla sig i.
Det skulle kunna vara undertecknat Jesus Kristus... vilket det förmodligen är, med tanke på att de som kom på dessa tankar, mötte både Kristus, och sig själva.

Jag ber för dig, kära bloggläsare, och mig själv just nu:

GUD, GE MIG SINNESRO
ATT ACCEPTERA DET JAG INTE KAN FÖRÄNDRA,
MOD ATT FÖRÄNDRA DET JAG KAN,
OCH FÖRSTÅND ATT INSE SKILLNADEN.

Korsmärkt frid.

Ett, två, tre, på det fjärde skall det ske...
Det går! Jesus visar vägen in mot ett helare liv.
Ett helt liv! Mitt i en trasig värld.

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar