Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 6 februari 2011

MARIA OCH SVÄRDET

Maria, den främsta lärjungen.

"Ave Maria". Var hälsad du Herrens Moder!
På CD-spelaren ikväll snurrar The Priests skiva med andliga sånger ur den klassiska sångskatten.

Jag tänker på alla som heter Marie, Mia, Marianne, Miriam, Ann-Marie och så vidare, vi bär alla Marias namn, som språkligt sett lär betyda "den bedrövade"...

Idag har vi firat hur hon tillsammans med Josef bar fram det barn som Gud hade skapat i hennes moderliv.
Vi har vi vår lutherska gren av kyrkofamiljen inte vågat lyfta fram Maria, eftersom hon fick alltför stor plats av den dyrkan som tillfaller endast Gud.

Men vi närmar oss henne nu från ett annat håll:
Här i denna kyrka ser du ett gammalt altarskåp från 1400-talet:

Sillhövda kyrka, byggd 1945.


I centrum är "Jungfru Marias himmelska kröning", flankerad av Sonen till vänster och Allsmäktig Fader till höger.
En mycket märklig bild...
Står man helt nära, ser man hur hon håller ihop sina handflator på ett sätt som bildar ett "ovalt hål" - ingången och utgången för det himmelska riket, fantiserar jag.

Vi har ju vant oss vid att tänka på de tolv unga männen som Jesu lärjungar.
Men Maria är den första och största av alla lärjungar!

Med argumentation, tvekan och brottning säger hon till slut "ja" till att upplåta sin kropp som boning åt Gud, när han väljer att komma oss mänskligt nära.

Två gånger idag har jag fått förrätta dop, av två små flickor.
Två gånger har jag fått berätta hur Josef och Maria bär fram Jesus i templet.
Där är den gamle Symeon, som säger:

"DETTA BARN SKALL BLI TILL FALL ELLER UPPRÄTTELSE
FÖR MÅNGA I ISRAEL
OCH TILL ETT TECKEN SOM VÄCKER STRID - JA, OCKSÅ GENOM DIN EGEN SJÄL SKALL GÅ ETT SVÄRD -
FÖR ATT MÅNGAS INNERSTA TANKAR SKALL KOMMA IDAGEN."
Lukas 2:34

Förkunna korset, inte svärdet.

När Gud kommer mänskligt nära, blir han som ett svärd...
Så fort Jesus var i närheten, upplevde många just detta att han avslöjade dem.

Många stannar hellre kvar i sina livslögner än tar tag i dem.
Hur länge håller det?
Livet kommer alltid ikapp.
Bättre att ta tag i Jesus och städa upp..

När jag öppnar min Bibel och läser - just nu Lukasevangeliet - då rör han vid mig...
De urgamla bokstäverna får liv av Helig Ande och tar tag i mig... och dig.

Jesus - ett svärd som skiljer ont från gott.
Lägg märke till att han är inte ett svärd som dödar!!
Jesus kan aldrig användas som ett dödande vapen!

Snarare är han som en operationskniv.
Tar bort det som inte skall vara där.

Så skönt det är att det finns EN som ser rakt igenom, även det onda och luriga, och visar en väg igenom det.

Maria begrundade vad den gamle mannen sa och lade orden i sitt hjärta.

Hon bar den största glädjen och den största sorgen i sitt hjärta en moder någonsin kan göra:
- födelsen och döden...

Inte konstigt att hon bär namnet "den bedrövade..."

Nära, mänskligt nära...

http://www.youtube.com/watch?v=t7HoZGjle88
Här kan du lyssna till The Priests, Ave Maria.

Imorgon sänds "Halv åtta, hemma hos mig" där jag är en av gästerna.
Man kan inte tävla med mat!
Mat förresten - vad är det som mättar inte bara magen utan även själen...?
Du får väl se...
Som vanligt följer jag inte riktigt mallen.

Hur gick TV-inspelningen till?
Läs här. Det var den 25 oktober 2010:
http://helenesturefelt.blogspot.com/2010/10/tv-inspelning.html

Knivskarpa hälsningar
Marie Helene Sturefelt, mätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar