Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 21 februari 2011

KNÄCKEBRÖD

Livet är hårt.

Snacks. Snackis.
Knäckebröd som snacks.
Att prästen serverade knäckebröd är en snackis.

Det kan man utnyttja.
Våga prata om "vad är livets bröd för dig?"
Snälla, använd mig!

Skyll på den dumma prästen och sätt igång samtalet om vad som verkligen är viktigt!
- relationer
- meningen med livet
- Gud.

När du är mätt, är älskad, har sovit gott och hyran är betald - och ändå inte är glad... vad är det då som hungrar i dig?

Själsligt utarmning.
Andlig hunger.

Jag skiljer på de två.
Själen mättas av musik och kultur, goda böcker och bra filmer, närande samtal med vänner.
Anden kan bara mättas av Guds närvaro.

Ibland sammanfaller de två, men inte alltid.
Vi bortskämda västerlänningar får träna oss på att känna igen våra hungerkänslor, eftersom vi är så mätta...
Mätta på fel sätt.

Fattiga och rika.

Snabba kalorier.
Snabb-religion.
Nej, det finns inga genvägar, varken till sig själv eller Gud.

Det finns bara en väg - och den heter TID.
Och KÄRLEK.

Det tar tid att baka knäckebröd... men det mättar!
Det tar tid för en relation att mogna.

Vad är bröd, vad är pålägg?
Så länge Gudstron bara är ett pynt eller pålägg blir det ingen djupare relation.
Det är först när vi upptäcker att Jesus är själva brödet som allt det andra i livet får sina rätta proportioner.
Nej, jag skriver dig inte på näsan.
Jag talar bara om mina egna erfarenheter.

Shoppa och skönhetsvård? Javisst, som ett pålägg.
Men inte som bröd.

Bara pynt.

Just nu vill jag bara vara ifred.
Inte prata, inte säga någonting. Bara lyssna. Vara i tystnaden.
Vila i Guds närvaro, den förtätade.
Mogna lite till hos Jesus Kristus, min vän den bäste.

- Min själ prisar Herrens storhet
min ande jublar över Gud, min frälsare...

Marias lovsång i Lukas kap 1:47

Knäckta hälsningar, nej jag menar
- godnatt.
Helene Sturefelt.

2 kommentarer:

  1. Jag ber för dig, Therese, just nu på Pilgrimscentrum i Vadstena, i morgonbönen... ber om frid och glädje till hela din familj. Amen.
    HS

    SvaraRadera