Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 15 februari 2011

DEN KRISTNA STORFAMILJEN

Storfamilj i Örkelljunga

Är det någon skillnad på en kristen familj och en "vanlig" där trons dimension inte finns med?

Både ja och nej.
Alla kämpar vi med dåligt humör, osovda nätter och skraltig ekonomi.
Alla gör vi fel, hinner inte med och glömmer föräldramötet...

Men just det där med Guds dimension, gör skillnad.

Det finns en närvaro till i ett kristet hem.
En djupare samtalspartner, en vägvisare och kraftkälla till nystart.
Någon att tacka.
För själva livet.

Tack Gud för livet!

Ta det här med pengar till exempel.

I Guds rike finns det ett flöde, där varken prylar eller pengar ska stanna upp.
- Av ditt ger vi tillbaka åt dig, ber vi över kollektpengarna i kyrkan.
Det materiella ska cirkulera.
Just nu är det jag som förfogar över detta hus, denna bil och dessa pengar.
De är inte mina, de är Guds, men jag förvaltar dem efter bästa förmåga.

Problemet blir när kapitalismen kväver Gudsrikestanken.
- Allt mitt är just bara Mitt.
- Nej, allt mitt är Guds, och därför också Ditt!

Det är svårt att hamna i underläge och be om hjälp.
Försäkringskassans långsamma administration orsakar mindre katastrofer i många familjer...
Marginalerna är slut för länge sedan.

Vi i kyrkan vet hur det är.
Tack vare givmilda förfäder finns det fonder att hantera.

För att behålla sin självkänsla är det viktigt att se sig själv i detta flöde av givande och mottagande:
- Just nu är det jag som tar emot.
Det kommer inte alltid att vara så.
Tids nog vänder det.
Då är det min tur att med glädje få ge vidare. Men inte till samma person  som gav, utan till nästa som är i kaos...

Så går allt runt, i ett flöde, där den enes brist blir den andres möjlighet att få hjälpa till.

Det kommer inte alltid att vara så.

Eller som det står i Apostlagärningarna, om de första kristna:

"De deltog troget i apostlarnas undervisning och den inbördes hjälpen, i brödbrytandet och i bönerna."
Apg kap 2:42

Alltså, de troendes gemenskap är att samlas i någon grupp och lära sig mer om vem Jesus Kristus är (bibelstudiegrupp eller katekumenat).
Det är den givmilda hjälpsamheten (diakoni).
Det är nattvardsfirandet och bönerna (gudstjänstlivet).

Du kan på ett enkelt sätt förändra ditt liv genom att ge plats för dessa enkla punkter.
Stäng av TV´n, titta inte på Big Brother.. utan kom till kyrkan istället. To the Big Father!!

Ingen kristen storfamilj!

Utan att du kanske tänker på det är du faktiskt redan en del i den världsvida kristna storfamiljen.
Genom dopet är vi infogade "i Kristus".
Allt är redan klart.
När kommer du? Livets bröd väntar på dig.
Välkommen!

Gemensamma hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar