Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 19 augusti 2010

VÄLSIGNAD PUBLIK

Git Persson från Kellys/Fernandoz

- Vad har du gjort på jobbet idag?
- Välsignat en danspublik...

Det är fantastiskt att som präst få vara ute "bland folk" och dessutom vara inbjuden, med prästskjortan på, och agera med det som Gud kallat mig till!

Vi kan önska varandra "lycka till" och vi kan säga snälla saker som "ha det så bra".
Men ännu djupare är att få Guds välsignelse öst över sig!
Det är en stor kontrast till det konsumtionssamhälle vi lever i, där endast vår köpkraft är eftertraktad.
Men Guds välsignelse, det är det största vi kan önska varandra!
Så har varje kväll avslutats i Ulvsmålatältet.

I tisdags kom många dansanta gäster till Bredasjöns dansbana för sista gången denna säsongen.
Ordföranden Birgit Hansson - mamma till den kände fotbollsdomaren Martin Hansson, som var med i fotbolls-VM i Sydafrika - tackade alla på rimmad vers, hon kan hon!

Fotbollsvintervila, SAIK

I 22 år har dessa motionsdanser varit ett lyckat samarbete mellan fotbollsföreningen SAIK och Svenska kyrkan, i form av min medverkan vid just sista dansen.
Jag hade dansat en stund med mina gamla församlingsbor - dock utan prästskjorta - men nu hade jag bytt om och var redo för detta speciella tillfälle.
Det var dags att entra scenen:

- Hildegard av Bingen, den medeltida mystikern, sade en gång i sin bön:
"Jag kan inte dansa, Herre... Men om Du för, då kan jag!".
När vi bjuder upp varandra till dans, då är det en bra bild för vår Gudstro, fortsatte jag.
Gud bjuder upp oss till att leva och verka i denna världen - dock utan att trampa varandra på tårna - i takt med moder Jords egen puls...  Tag så emot Herrens välsignelse...

(hoppas att Svens filmande läggs ut på YouTube så att alla kan få del av detta)

Isdans i okänd taktart.

För mig är det verkligen så som Hildegard säger, att om Gud för mig fram i livets dans, då gäller det att jag är följsam... är det tretakt eller fyrtakt? Hur fort ska det gå? Ska vi snurra eller dansa framåt?

Jag tänker på miljöfrågan där hela 1900-talet har varit en enda skenande bugg i allt häftigare tempo...
Vi lever inte alls i harmoni med naturen.
Politikerna är fega och vi är bekväma.

Vi har försökt avskaffa Gud... och vill leda dansen själva... med resultat att girigheten styr.
Det är dansen runt guldkalven istället, och den vill inte jag medverka till.
Det är i sanning en "ohelig dans"!

Naturlig politik

Ännu värmer sommaren i Sverige. Valrörelsen är igång och jag granskar vem som mest månar om det hållbara samhället.
Kyrkans skapelsetro kan vara en osynlig kraft som genomsyrar de politiker, som är förankrade i den kristna tron. Vilket parti är det grönaste?

Öppna nu ditt hjärta och tag emot Gud välsignelse:

HERREN VÄLSIGNE ER OCH BEVARE ER,
HERREN LÅTE SITT ANSIKTE LYSA ÖVER ER OCH VARE ER NÅDIG,
HERREN VÄNDE SITT ANSIKTE TILL ER
OCH GIVE ER FRID.
I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN.

Helene Sturefelt
- dansälskare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar