Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 24 augusti 2010

BEDJARE

Gud leder den bedjande

Jag kan inte allt själv. Ikväll kan jag inte be, fast jag behöver. Mina ord är slut.
Men hjärtat värker.
Tar fram psalmboken. Vilken tur att det finns en Bönbok längst bak.
Delar med mig av denna skatt:

"I bönen har den ensamme någon att tala med,
den lidande någon som förstår,
den lycklige någon att tacka,
och syndaren någon att bekänna inför"
       J Nilsson

"Förbönen är en gåva, given åt alla som beder, särskilt åt dem som gärna vill bedja men har svårt att kunna det.
När vi uppriktigt beder för någon annan, är det som om hela de heligas gemenskap började bedja för oss.

Vid vår bön i egen sak ligger frestelsen nära att förtiga något för Gud, en hemlig fruktan för att Han skall komma oss alltför nära.
Bönen för de andra hjälper oss att mer oförbehållsamt öppna våra hjärtan för Gud, och i samma ögonblick är Han där...."
     E Billing

In i mörkret...

"Att tro i detta tjugonde århundrade...
Att se mänsklighetens skenbart hopplösa kamp mot våld och förintelse - och så lyfta blicken uppåt mot Gud och be, kan kännas som en nästan omöjlig ansträning, som om den kristen vore en Atals, kallad att bära en förkrossande tyngd på sina skuldror...

Känslan av tyngd, känslan av mörker. Tron har blivit för oss som en ändlös, ensam vandring i en kolsvart natt.
Man bär med sig ett litet ljus, och den flämtande lågan är allt man har att lysa sig med.
Denna lilla låga i ett ogenomträngligt mörker...
Ibland, på långt avstånd, skymtar en annan, svagt lysande punkt: vi är dock flera som inte kunnat ge upp vandringen i natten.
Vi håller fast vid vår absurda förvissning att natten inte är sanningen, att verkligheten är en Dag utan slut, ett oändligt ljus, att våra små lågor är löftet om denna dag..."
      G Vallquist

Ljuset i tunneln

"Låt oss lova varandra att förbli trogna i förbön.
Jag skall be för dig om hälsa och kraft, tålamod och beskydd mot konflikter och frestelser.
Bed du om detsamma för mig.
Och blir det så bestämt att vi inte får se varandra igen, så låt oss in i det sista tänka på varandra med tacksamhet och förlåtelse.
Måtte så Gud förunna oss att en gång få stå inför Hans tron, bedjande och lovsjungande."
        D Bonhoeffer

En dag skall himmelens frid bli fullkomlig.
Då skall allt bli ljust, alla krångliga frågor få svar, alla konflikter lösas.
Jag, Helene, längtar efter den dag då alla knän skall böjas för Jesu namn,
och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud Fadern till ära.

Ikväll ber jag särskilt för dem som jobbar på Försäkringskassan och har makt att förstöra livet för dem som kommer dit, eller öppna livet...
Ikväll ber jag för dem som jobbar på Migrationsverket att också de ska vilja ge livet till dem som kommer...
Jag ber för dem som konverterat och blivit kristna, jag ber för alla arga muslimer att de skall lugna sig och få möta riktig kärlek; den som lyser i Jesu ögon, den som inte hotar eller fördömer.

det stormar i själen

Jag ber för dem som vi ska ge politisk makt att styra landet, att de inte skall vara naiva eller aningslösa vad gäller beslut i religionsfrågor.
Jag ber för alla gymnasister och studenter, att de skall få nya vänner och slippa "nollning" med alkohol och dumheter, att kunskapen skall vara i centrum och lusten att lära.
Jag ber för oss i kyrkan att vi ska stå för vår tro och inte ramla i sekulariseringens dike, ge oss goda, starka ledare, Herre, som kan visa vägen till kristen gemenskap, utan svek eller feghet.

Jag är så trött... men jag vill somna med bönen och tillbedjan i mina andetag...
Amen.
HS

1 kommentar:

  1. Jag ber för dig och allt gott du gör, låt Herren fylla dig med kraft. Amen /P.N.S

    SvaraRadera