Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 25 februari 2024

SÄTT TRO TILL ORDET

Biblar på arabiska.

Vilken skillnad det blir! Att betrakta på avstånd och bläddra lite förstrött, eller komma nära och sätta tro till orden.
Uppe på ytan ser man inte djupet. Men när man dyker ned, då... 
Jag har gjort det gång på gång, vågat gå riktigt nära Bibelns ord och pröva dess innehåll. Min fråga som följt mig har varit:

- Tänk om det är sant? Tänk om det verkligen är sant det som berättas på dessa gamla blad...?

Och ju mer jag läser, desto mer kunskap behöver jag.
Det ena leder till andra frågor, och utan att jag märker det simmar jag allt längre ned.

Vi har varit i Malmö, i Wesleykyrkan, och lyssnat på några mycket goda föredrag.
Rubrikerna var "Det profetiska ordet" och "Kristet ledarskap". Under ett par inlägg skall jag dela med mig av detta.

Wesleykyrkan i Malmö.

Vi fick höra om en vision, att vara relevant och utifrån Bibeln väcka kärlek till Jesus och Israel.
Israel?
Nej, det vill jag inte höra talas om! Deras attack mot palestinierna är nu så grymma att svält börjar gripa efter det folk... som Hamas inte skyddar...
Ja, läget är mycket allvarligt.

Jag tänker på Jakob, som var tvillingbror med Esau, han brottades en gång med Gud så pass kraftigt att hans höft gick ur led. Efter sin omvändelse i denna kamp fick han ett nytt namn: Israel. (1 Mos 32:22-32).
Det är där det börjar...

... med en kamp med Gud. Namnet Israel betyder på hebreiska just detta:
- Kämpa med Gud.
Läs mer här:

Inget vadställe, se upp!

Föreläsaren i Malmö lyfte fram att de kristna kyrkorna blir allt tunnare i sin förkunnelse.
- Men vi vill väcka kärlek till Jesus! Och til Israel - hela Bibeln är ju full av deras historia, sida upp och sida ned!
Det går inte att ta bort Israel, då får vi ta bort hela Gamla Testamentet... och den grund Herren står på då han vill nå oss.

Anki Ander fortsatte:
- Vi vill vara en profetisk röst i vår tid. Vi vill tala hela Guds Ord, inte plocka bort något som inte passar oss. Då går vi miste om vad Herren vill säga.

Vi vill vara en profetisk röst i vår tid.

Vår tid vill att kyrkan skall anpassa sig efter denna världen. Om vi inte gör det, blir det problem. Vi får inte hålla fast vid vår kristna tro och övertygelse. 
- Men till vad skall vi anpassa oss?

Paulus skriver i Romarbrevet:

ANPASSA ER INTE EFTER DENNA VÄRLDEN, UTAN LÅT ER FÖRVANDLAS GENOM FÖRNYELSEN AV ERA TANKAR, SÅ ATT NI KAN AVGÖRA VAD SOM ÄR GUDS VILJA; DET SOM ÄR GOTT, BEHAGAR HONOM OCH ÄR FULLKOMLIGT.
Rom 12:2.

Kraft till förnyelse.

Många kyrkor stryker medhårs i sina predikningar, men det finns det inget stöd för i Guds ord.
Gång på gång understryker Johannes Döparen, som gick före Jesus:
- Omvänd er och gör bättring!

- Det är det vi skall predika, sa Anki Ander - omvändelse!
Nu är det vi som är Johannes Döparen som förbereder för att Jesus skall bli trodd och älskad.

Och så ställde hon en fråga:
- Varför har profetrösterna tystnat idag? Varför vågar vi inte tala om vad som står i Guds ord? Hela Bibeln är ju full av Israel! Gud är full av Israel!

- Men, det är ju så svårt... titta som de gör!
Ja, det är inte lätt att vara en spjutspets i dessa tider när Israel blir anfallet av terrorister och sedan försvarar sig.

Böner, böner, böner.

Det var paus och jag tog en nypa luft. På en annan plats i Malmö - lilla Palestinien - förbereddes en stor demonstration mot Israel, med folk som skulle komma även från Danmark. Det finns många palestinier här som naturligtvis försvarar sitt sätt att tänka.
Men förstår vi hur illa det är?

Deras målsättning är att utrota judarna, att driva dem från floden ut i havet. 
Fattar vi hur allvarligt det palestinska hotet är? Jag tittade på trafikljusen i den lugna lördagstrafiken i Limhamn. 
I det sammanhang där jag befann mig - Israels Vänner - lyfter man alltid fram att Gud älskar alla folk, och säger aldrig något ont ord mot någon annan. Målet är frid och fred. SHALOM.

Målet är frid och fred.

- Jesus är det enda hoppet, sa Anki Ander, ordföranden i Israels Vänner, denna 100-år gamla förening i Sverige. Vart skall vi gå om dörrar stängs? Gud har en väg. Vi skall inte sitta still, vi skall vara i rörelse och dela vår vision. Herren förbereder vägen. 

Och Gud behöver redskap. Nya ledare.

- Allt fler före detta kriminella har omvänt sig och funnit Jesus. De är de nya ledarna!
Gud rustar dem och de tar ansvar.

Jesus söker och finner.

- Kyrkorna är även tysta med att världen håller på att gå under. Vi vågar inte predika det. Men det gör massmedia!
Anki Ander frågade:
- Har vi slagit oss till ro? Vi vet ju att världens undergång står beskrivet i Bibeln. Detta vet Herren och ber oss att vara beredda. Det är ingen överraskning för oss.

- Men det slutar inte med en krasch, påminde hon oss om. Undergången då ondskan skall få ett slut kommer att sluta i Guds härlighet, för den som vandrar med Gud! 
Det gäller frälsningen för en hel värld!

Var en profetisk röst.

Inte ett eko.

Rött ljus kommer att bli grönt.

Jag fortsätter att sätta tro till Ordet och ser hur det öppnar sig allt mer.
Med förmaning, varningar, uppmuntran och tröst i blandad ordning, där Gud drivs av sin egen kärlek till oss alla.

Vänskapliga hälsningar,

Helene F Sturefelt, som lyssnade med stort intresse,
- med tack till Anki Ander, ordförande i Israels Vänner.

Fortsättning följer.

Jag sätter tro till Guds Ord - och det öppnar sig.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar