Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 26 september 2023

ANDLIGA SÅNGER - ISRAEL, nr 100

"Israels vänner" i Värnamo.

Vad var det som tjöt inledningsvis i Andliga sånger? Brandlarmet?
Nej då, det var ett gammal bockhorn ur vilket man blåser den samlande signalen "shofár".
Så var det förr, och så är det när föreningen Israels Vänner samlas.

För 100 år sedan samlades några vänner i Malmö i önskan att hjälpa det judiska folket undan förföljelser. 
Denna förening hade sitt hundraårsjubileum i Värnamo i juli i år, 2023. Därifrån har jag spelat in ett antal sånger som nu får klinga i vårt program, utsänt från radio Sölvesborg på 92,0 MHz.

Klicka på den blå noten så startar programmet!


                              MUSIKLISTA

EVERT HEDIN och ELISABET BERGAGÅRD med lovsångsteam:

Shofár - bockhornet som användes för att kalla samman folken:

Bockhorn som man blåser "shofar" med.

"Hur ljuvligt det är att möta på väg till Jerusalem"
"Välsignad vare Han"
"Mitt folk, mitt Sion"
"El Shaddaj" (= Gud den högste).
"Sions brud skall hålla bröllop"
"Tack, tack Jesus"
"Det finns ingen som Du"

Evert Hedin och Elisabet Bergagård.

Mikael Järlestrand: "Jag fick där Jesus gått" och "Har du mött en man från Galileen"

Märta Svensson: "På helig mark".

Olle Davidsson på stor ståbas: "Israelisk tango".

Mikael Järlestrand och Gerd Hector.


 
Jag söker ständigt nya perspektiv. Israel gör inte alltid rätt men de beskrivs förvridet i vår massmedia.
Det finns andra infallsvinklar. Det har jag försökt förmedla här, utan att bli politisk.
Israel är nämligen ett skapat folk... med ett speciellt syfte, som de själva inte har valt.

Varma hälsningar,

Helene F Sturefelt, programkreatör
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker.

Olle Davidsson med sin ståbas.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar