Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 5 september 2023

BIBELNS KVINNOSYN

Helhet av män och kvinnor.

Det är något som inte stämmer när män läser Bibeln. De ser ofta bara sitt eget perspektiv.
Min egen dotter var bara 4 år när hon undrade var kvinnorna fanns i Barnens Bibel.
- Det är en dåligt bok det där...

Men det händer något när vi kvinnor läser utifrån våra erfarenheter. Då öppnar sig nya dimensioner i texten, som männen missar.
Naturligtvis har jag själv brottats djupt med texten då jag läste teologi i Lund och blev varnad av kvinnoprästmotståndarna att gå vidare...

Detta inlägg handlar om Kvinnan i Bibeln och är en fortsättning på Andliga sånger som jag publicerade igår. Det kan du lyssna på när du vill.

Radioinspelning.
 
I slutet av 1800-talet var det ett tiotal kvinnor som klippte ut stycken ur Bibeln, som bara handla.de om kvinnor. Detta blev "The Womens Bible" på initiativ av Elizabeth Cady-Stanton.
"Kvinnors Bibel" fick spridning först på 1960-talet och då  började en befriande teologi växa fram på allvar, med början i USA.

ex) Gud skapade människan till sin avbild, till man och kvinna skapade han dem.
Orden från 1 Mosebok 1 visar att Guds eget väsen har balans mellan det kvinnliga och det manliga.
Det är den jämvikten som är utgångspunkten för vem Gud är - och för vem vi är, tillsammans.

Bibeln öppnar dörrar - eller stänger?

Kvinnors vrede över att ha fått Bibelns gudsbild inskränkt är en god förändringskraft inom feminist-teologin, där helhets-perspektivet lyfts upp.

Det handlar alltså inte om att sätta kvinnan på piedestal och putta ned mannen - nej, det handlar om den balans som uttrycks på Bibelns allra första blad.

Denna befriande teologi gjorde att det blev slut på att kyrkan skulle tala genom män till kvinnor.

Fram till 300-talet var den kristna kyrkan sund och livskraftig. Men när Konstantin gjorde kristendomen till statsreligion i Romarriket började förfallet. Den hebreiska mänskosynen slängdes ut, och det romersk-grekiska tänkandet föraktade judar och kvinnor. Det togs bort och därmed förlorade kyrkan det judiska och kvinnliga perspektivet.

Detta var och är djupt olyckligt.
Resten av kyrkohistorien är en bedrövlig läsning och en skam.

Jag minns hur jag under studierna var ytterst nära att ge upp hela min tro på grund av påvarnas maktmissbruk i katolska kyrkan... Gubbvälde!! De hade ingenting med Jesus att göra!

Maktfullkomliga påvar som böjer Kristus.

Därför måste vi i varje tid ständigt återgå till evangeliet. Vi behöver ständigt hålla oss till Jesus och se hur han bemötte människor, och i detta fall kvinnor. Varför då? Jo, för att det är Jesus som är vårt ärenden, mål och mening.

Att läsa Bibeln utan kunskap är som att sakna nycklar till låset - texten öppnar sig inte.
Man måste fråga:
- VAD står det? Till VEM är det riktat? Vad betydde det DÅ? Och vad betyder det IDAG?

Man kan alltså inte sätta fingret på en vers och läsa den hur som helst, och tillämpa den hur som helst, utan att ha någon slags förförståelse.

Vad betyder detta? För vem?

ex) Kvinnan vid Sykars brunn.

Denna händelse visar hur Jesus visar kvinnan respekt och talar med henne i förtrolig ton.
Hon har gått dit mitt på dagen vid middagshettan för att slippa möta de andra kvinnorna.
Jesus kommer förbi och är törstig. Han ber henne om vatten.
Genast bryter han mot två tabun:
- att tala med en kvinna var förbjuden, likaså med en främling, och hon var från Samarien.

Jesus talar med henne helt naturligt - eftersom hon är en Människa (!!) - och ett märkligt samtal utspelar sig, på hög teologisk nivå. Det slutar med att hon förstår att Jesus har en profetisk gåva, ja att han är Messias.
Hon springer tillbaka till sin by och berättar för alla att hon mött en man som sagt henne allt.
Hon talar, hon tiger inte, hon talar! Denna samariska kvinna ä ren av de första predikanterna!
Läs mer om denna händelse i Johannes evangelium kapitel 4.

Det Jesus sa till henne handlade om relationer och om livstörsten.

- Den som dricker av det här vattnet i brunnen blir törstig igen, men...

... MEN DEN SOM DRICKER AV DET VATTEN JAG GER
BLIR EN KÄLLA I HONOM, MED ETT FLÖDE SOM GER EVIGT LIV.
Joh 4:13.

Jesus är det Levande Vattnet.

Besök vid Sykars brunn. Foto från 1977.


Nu skall vi syna kvinnoprästmotståndarnas älsklingscitat: "Kvinnan tige i församlingen".
Vad betyder det? Till vem är det riktat? 

Bakgrunden är att till den judiska synagogan gick bara män. Men den kristna församlingen öppnade sig för alla, även för kvinnor. De var inte vana vid sådana sammankomster. De pratade förstås och undrade och störde... 
Kan det bli tyst någon gång! Tyst där uppe på läktaren! Kan kvinnorna tiga?
Det är samma situation som när konfirmanderna snackar i kyrkan - tyst med er!

Men det betyder inte att ungdomarna skall tiga resten av alla sekler!
Inte kvinnorna heller.

Det var en ordningsfråga i den stunden.

Släcker inte livstörsten.

Paulus själv skrev att frälsningen i Jesus Kristus tog bort alla yttre skillnader.

HÄR ÄR ICKE JUDE ELLER GREK, MAN ELLER KVINNA,
SLAV ELLER FRI - ALLA ÄR VI ETT I KRISTUS!

Hur i allsin dar kunde kyrkan tappa bort det???

Den utjämningen är ju avgörande för den kristna mänskosynen, och en direkt konsekvens av 1 Mosebok 1, eller hur!

Ingen skillnad på frukt och blommor.

Åter igen, det romerskt-grekiska samhället med dess mänskosyn kvävde den kristna helhetssynen då Konstantin på 300-talet övertog kristendomen.

Men Helene, det står ju att kvinnor inte får undervisa män, de skall underordna sig!
Ja, den som inte är utbildad kan inte undervisa andra, så är det även i vår tid.
Men det dröjde inte länge förrän de kristna församlingarna hade välutbildade kvinnor, som kunde tala.

Förresten står det att både män och kvinnor skall underordna sig varandra, i vördnad för Kristus.
Varför lyfter inte männen fram hela den versen??

Kvinnor sopar, kvinnor tappar bort saker, kvinnor söker och letar. Dessa bilder från Nya Testamentet ger Jesus för att visa i sina liknelser att kvinnan är en bild av Gud:
- Gud är den som ständigt söker det förlorade.

Kvinnan, likaväl som fåraherden eller fadern i "den förlorade sonen", letar efter det borttappade, söker efter människan som gått vilse.

Sopar, letar och finner det borttappade.

Nu ger vi oss på en annan svår text, som även berör häxprocesserna på 1600-talet.
ex) Äktenskapsbryterskan, den händelse som beskrivs i Johannes kapitel 8.

När männen i triumf släpade fram denna kvinna för att hon skulle dömas och stenas, frågade Jesus männen om de själva var utan synd.
- Den av er som är utan synd kan kasta första stenen...

De gick därifrån... och Jesus vad gjorde han?
Jo, han upprättade kvinnan, han fördömde henne inte! Han gav henne fri!!
Jag säger det igen: Jesus upprättar alltid kvinnan.
- Gå nu, och synda inte mer.

Jesus upprättar kvinnan, människan.

Befrielseteologin visar också att synd måste definieras utifrån kvinnans synvinkel, inte bara den manliga. Männen kämpar med sin aggression, åtrå och girighet.
Kvinnan kämpar med andra situationer; att förminska sig själv, att inte ta sin plats och talang på allvar och att förneka sitt skapelsegivna värde.

Då måste en syndabekännelse se helt annorlunda ut! Även här jag har kämpat i alla tider och alltid tystnat när jag tvingas säga sådant som inte är mitt problem.
Nu äntligen, med den nya gudstjänstordningen, har man hittat ord som stämmer bättre:

VI KOMMER TILL DIG I LÄNGTAN EFTER UPPRÄTTELSE
VI HAR BRUSTIT I KÄRLEK
TILL DIG
TILL SKAPELSEN
TILL VÅRA MEDMÄNNISKOR 
OCH TILL OSS SJÄLVA.
FÖRLÅT OSS OCH MÖT OSS ENLIGT DITT LÖFTE
ATT TA EMOT ALLA SOM SÖKER DIG.

Upprätta mig, låt mig blomma!

Vi lever i den Nya förbundet som kristna. Men varför är då Gamla Testamentet kvar i vår Bibel?
Detta är en mycket stor stötesten för många. Där berättas ju om en helt annan tid där Gudsfolket stred mot sina fientliga grannar, mot avgudadyrkan och barnoffer till guden Molok.
- Håll er undan från allt sådant!

Gamla Testamentet är bakgrunden till vår kristna tro, de hänger samman i en utveckling, från lagiskhet till allt större kärlek. 
De judiska lagarna i GT gällde bara dem, inte oss, och de fullkomnades sedan i Jesus Kristus, Messias Guds son, som upplöste lagen i det dubbla kärleksbudet.
För vidare studier: läs Galaterbrevet och Romarbrevet där Paulus gör upp med detta en gång för alla.

Sluta med häxlekarna!


Det går alltså inte att som på 1600-talet ta fram en bibelvers från 2 Mosebok 22 om "trollkvinnor" och tillämpa den på oskyldiga kvinnor i dåtidens svenska bondesamhälle!
Avundsjuka skvallerkärringar tillsammans med maktfullkomliga och rädda män och präster startade en vansinnig häxjakt på kvinnor, som endast deras främlingshat och kvinnoförakt bär skulden till!!!

Skulden ligger inte hos en gammal bibelvers som gällde det judiska folket för länge sedan.
Ett sådant missbruk av Bibelordet är farligt i sin okunskap.

Men det fanns både präster och andra som under denna häxjakt tog oskyldiga kvinnor i försvar och värnade deras oskuld i dessa falska anklagelser. De gick i Jesu fotspår.

Sluta med häxjakten!

Om vi nu skulle låta några av Bibelns kvinnor få skingra de manliga teologernas mörka dimma, så får de tala och ropa så här:

   Jag är EVA.
   Jag åt av frukten på kunskapens  träd
   Adam åt också av det, men jag fick hela skulden.

   Jag är SARA.
   Som många andra fruar packade jag ihop
   och följde min man - Abraham - 
   i lydnad mot hans kallelse, inte min.

   Jag är MIRIAM.
   Jag är profetissa, syster till Mose och Aron.
   Med puka i hand ledde jag kvinnorna
   i segerdans och sång när vi räddades ur Egyptens slaveri.
   Systrar, kom med i dansen.

   Jag är MARIA.
   Jesus är mitt älskade barn
   för vars skull jag i evighet måste bära
   den patriarkala kronan.
    Jag bönfaller er, systrar, hjälp mig att avlägsna
   dess tyngd och lägga ned den.
   Endast Jesus är min krona ohc mitt ljus.

   Jag är MARIA från MAGDALA.
   Jag följde Jesus till slutet, 
   stod gråtande vid graven och såg,
   jag såg den uppståndne!
   Det var jag som berättade och talade för de andra.
   Men vem trodde på mig?

Kvinnan. Oskyldig.


Till sist får du tips på några goda böcker om befriande teologi, feministteologi:

- Rachel Wahlberg: Jesus och kvinnan.
- Margareta Skantze: ett passionsdrama om Maria från Magdala.
- Lisbeth Gustafsson: Mitt i församlingen: Guds Dotter.
- Hilda Lind: Kvinnor berättar mitt i livet.
- Ulla Bardh m fl: Öppna din mun, kvinnor predikar.

Kvinnlig teologi. Läs!

Hoppas dina ögon öppnas lite så att du nu kan se att kvinnan är fullt närvarande i Bibeln, med fullt mänskovärde.

I balans med det kvinnliga och manliga:

Helene F Sturefelt,
- teolog och bloggare, radiopratare och präst.

Tack Gud för oss alla!

Här är icke banan eller dalia.
Alla är vi skapade av Gud själv!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar