Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 22 september 2023

RICHARD ROHR - The universal Christ

Vad är detta?

Vad ska man tro, egentligen? Det religiösa smörgåsbordet bara växer. Det senaste tillskottet är en kristen variant där Kristus blir ett allmänt uttryck för alltings fulländning... Jag fattar ingenting.

Det är bara några dagar sedan jag mötte denna "kristna filosofi" till dofterna av vildsvinskebab och grillat kött på vikingamarknaden i Gudahagen, Näsum.

Jag fick ett möte med en kvinna som spelade i en folkmusikgrupp. Hon var mycket insatt både i fornnordisk folktro och vår traditionella kristna tro.
- Men jag fick inte plats i kyrkan, mina tankar kvävdes och då gick jag.


Goda dofter från vedeldad mat.
     
Sedan berättade hon hur kyrkan inte kan behålla Jesus Kristus för sig själv.
- Han är mycket större! Kristus är en gudomlig kraft som genomsyrar allting! sade hon glad. Allting är en inkarnation av Kristus! Och när vi återföds, då är han också med...

Jag hade ingen lust att argumentera, trots att jag är skolad i "apologetik" - det intellektuella försvaret av kristen tro. Jag ville bara lyssna, men visade med mina ögon att jag inte höll med henne. Det stora silverkorset på mitt bröst talade också sitt tydliga språk.

Jesus döps, Anden kommer.

Idag kom DAGEN, den kristna dagstidningen som skickligt tar upp dagsaktuella ämnen. I ett stort uppslag var det en insändare precis om det jag upplevt, och nu fick jag äntligen ord och källhänvisningar.

"Progressiv kristendom skapar ny smörgåsbordsreligion".

- Det blir en konsumtionsmentalitet där man behåller det som känns bra, och förpassar resten till historiens soptunna, skriver Ray Baker, teologie doktor och med arbetare i Apologia, Centrum för kristen apologetik (försvar).

Ray Baker analyserar Richard Rohr.

Som ung behöver man låta barnatron växa med ens egen utveckling. "De-konstruktion" är ett uttryck för att göra om sin tro. 

* Man kan förkasta den kristna subkulturen där det finns osunda maktförhållanden och hyckleri.
* Eller så förkastar man den kristna tron helt och hållet, för det var bara pyssel och klipp-och-klistra i ungdomsgruppen, såsom jag själv upplevde det i Viken på 70-talet.
* Ett tredje alternativ, skriver Ray Baker, är att närma sig detta som kallas "progressiv kristendom".

Ordet progressiv betyder = gradvis stigande, framstegsvänlig i en jämn tillväxt.

Alltså, vad är detta?

- På ett sätt är det bra att man vill behålla det positiva i kristen tro och inte bara kasta ut allt. Men progressiv kristendom är problematisk av flera skäl. Man hamnar i en falskhet. 
Ray Baker skriver vidare:

- För det första är det ett humanistiskt perspektiv där individen blir domare över vilka delar av Bibeln, teologin och den kristna traditionen man vill ha kvar i sin nya smörgåsbordsreligion.
det blir en konsumtions-mentalitet där man behåller det som känns bra och förpassar resten till historiens soptunna.

Detta har jag påtalat många gånger här på denna sida.
Det finns ingen kraft i den bibelläsning där man själv väljer och vrakar. Endast inställningen att "Gud talar" ger kraft och vägvisning framåt.

Fokus är att söka kunskap: 
- Varför står det som det står? Vad är bakgrunden? Vad betydde det då? Vad betyder det idag? Är det en text om vår eviga frälsning, eller är det en ordningsfråga i den judiska renhetsföreskriften?

Söker ständigt kunskapens djup.

Medarbetaren inom Apologia fortsätter:

- Ett andra problem är tendensen bland progressiva kristna ledare att omdefiniera centrala begrepp inom kristen tro.
Richard Bohr är ett tydligt exempel. Han omtolkar kristna begrepp på ett radikalt sätt. Några exempel:

* Kristus betyder inte bara 'den smorde' - alltså en beteckning på den som fått en särskild smörjelse och kallelse i Guds plan. Istället menar Richard Bohr att Kristus är en slags gudomlig kraft  som genomsyrar allting.

För Rohr är Jesus från Nasaret ingen unik inkarnation av Gud. Han menar att Gud inkarneras i precis allting.
- Tänk om Kristus är ett annat namn på allting - i dess fulländning? skriver han i boken The Universal Christ.
 
Universell smärta??

Detta är mycket lockande. Kanske du, bästa läsare, tänker just så här! Det är väl en kristen tanke att Jesus är i allt?!
Nej, det är inte det.
Varför?
Därför att ondskan är vårt stora problem. - - - Just därför är det helt omöjligt att "Gud är i allt och alla". Fundera lite, det blir en orimlighet där Gud i så fall blir ett med djävulen...

Richard Rohr är en villolärare, inte en vägvisare.
New Age, eller nyandligheten, har tagit bort allt negativt, alla sjukdomar, skam och skuld och all ondska. Det finns inte. Det är bara "frånvaron av ljus"...

Detta synsätt är djupt obibliskt.

Då finns det inget att frälsas ifrån, och man får själv kämpa sig igenom livets svårigheter med hjälp av affirmationer och meditationer. Gode Gud så jobbigt!!

Med vad ÄR detta?

Den "progessiva kristendomen" har alltså en utgångspunkt som gör att Bibeln och den kristna tron blir förvriden, men snubblande nära den ursprungliga formen. Eller, är den bara förbättrad? Uppdaterad?

Ray Baker visar på några exempel:

* Allting är en inkarnation (= Gud kroppsligen manifesterad) av Kristus, inklusive Richard Rohrs älskade hund Venus.
* jungfrufödseln (= Maria blev havande genom helig Ande) är bara en symbol.
* försoningen (=  Jesus gav sitt liv på korset som ett försoningsoffer) är onödig om Gud verkligen är kärlek.
* uppståndelsen (= Jesu död var nödvändig för att visa på uppståndelsen) är bara en liknelse om alla människors och universums livsresa, med reinkarnation (= återfödelsen om och om igen) som en modell för livet.

Men åh, det verkar ju så bra! Detta lockar mycket mer! Det blir liksom lättare och inte så tungt som den traditionella kristendomen. Eller hur!

Krucifix på gravsten.

Mmm, doften av vedeldade kärl med medeltida mat väckte mina livsandar. Vikingamarknaden är verkligen den plats jag vill vara på.

Men, samtalet med kvinnan gjorde mig tom. Hennes glädje med nedrivna dogmer flöt iväg i rymden utan redskap att hantera värsting-frågorna - om synd, skuld, skam och död.
Eller skall jag uppfatta folkmusikgruppens sångtexter som det svar hon ville ge?

"Hugg och slå", "Öl och dryckjom", "Fyllevisan, naken på marken".

Hugg och slå. Vikingarna hade en hämndens religion.

Nej.
Detta förföriska utvidgande av tron leder fel. Progressiv kristendom är en självfrälsningslära där Gud är viljelös.

Villoläraren Richard Rohr har några tilltalande knep där de ställer löjeväckande frågor vars syfte är att visa absurditeten i det som kyrkan alltid har undervisat om.

- Fast det blir oftast bara en halmgubbe och ingen nyanserad beskrivning, menar Ray Baker, teologie doktor.

Ray Baker, Apologia.

Han fortsätter fundera i sin artikel, publicerad i DAGEN, fredag 22 sept 2023:

- En annan anledning till att "progressiv kristendom" verkar vara det vettigare alternativet är därför att kristna föräldrar och församlingar misslyckats med att ge en ordentlig grund för sina barn.

Ungdomsgrupper och söndagsskolor har missat målet, menar han.
- Istället för att göra lärjungar av våra barn och ungdomar har vi underhållit dem med tuggummilekar och filmkvällar. Man lär sig knappt vad kristen tro är och varför den skulle spela någon roll i livet.

Han beskriver precis min upplevelse:
- När kyrkans ungdomsgrupp bara fyller ett socialt behov på fredagskvällen, så behövs inte kyrkan när man flyttar hemifrån för att plugga.
En del kommer att lämna tron p g a känslomässiga tvivel, obesvarade intellektuella frågor OCH en ovilja att underordna sig att Jesus är Herre i alla livets områden.

Svara då.

Jag tänker tillbaka på åren då jag var ungdomsledare i Svenska kyrkan. Tidigt var jag med i Credo där apologetiken och lovsången stod högt i kurs, och det var det jag gav mina ungdomar. Ordentliga samtalskvällar, roliga övningar och härliga andakter med gitarr, ljus och bibelläsning med bön.
Så var det även på mina konfirmandlektioner. 
Jag skulle vilja att ni hör av er... och berättar vad det betydde för er.

   Jag älskar allvarsglädjen. 
     Jag lever av sanningskärleken. 
       Jag söker ständigt glädjesanningen.
        Utan kärleksallvaret kan jag inte leva. 

Allt detta finner jag i Guds ord.

Bergagården i Bjärred.

Nu vill jag be.

Käre himmelske Fader,
- förlåt oss när vi inte kan eller vill förstå Ditt ord.

Hjälp oss att ta emot Dig som vår Befriare från det onda.
Jesus Kristus, endast när vi tar emot dig i våra hjärtan kan Du genomsyra allt.
Amen.

Jag Ray Baker få sista ordet:

- Jag instämmer med den kristne filosofen William Lane Craig, som har skrivit: "Det är otillräckligt att vi i våra ungdomsgrupper satsar på underhållning som avslutas med några fromma tankar. Vi behöver träna våra ungdomar för 'andligt krig'. Vi kan inte skicka dem till skolor och universitet beväpnade med gummisvärd och plastutrustning. Tiden för led är förbi.

Det är inte kul. Att inte veta.

Hm, Nya Testamentet får sista ordet, förstås!

   STÅ ALLTSÅ FASTA,
   SPÄNN PÅ ER SANNINGEN SOM BÄLTE,
   OCH KLÄ ER I RÄTTFÄRDIGHETENS PANSAR.
   SÄTT SOM SKOR PÅ ERA FÖTTER VILLIGHETEN ATT 
      GÅ UT MED BUDSKAPET OM FRED.

   HÅLL STÄNDIGT TRONS SKÖLD FRAMFÖR ER,
   MED DEN SKALL NI FÅ DEN ONDES ALLA BRINNANDE 
      PILAR ATT SLOCKNA.

   GRIP FRÄLSNINGENS HJÄLM OCH ANDENS SVÄRD,
   SOM ÄR GUDS ORD.
   GÖR DET UNDER ÅKALLAN OCH BÖN
      OCH BED I ER ANDE VARJE STUND. 
         Efesierbrevet 6:14-17.

 
Kulor av guld?

Old Age-hälsningar från Helene F Sturefelt,

- teolog, präst och köksfotograf,
- som rekommenderar dig att gå på bio och se hur Jesus förändrade en hel generation bland hippiefolket i 60-talets USA.

Vad var det för konstiga kulor som dök upp hela tiden?
Jo, det finns en hjälpreda till blommor i vas, där dessa kulor suger upp vatten och expanderar. Då står blommorna stadigare. 
När jag hällde ut vattnet, rann dessa blöta tingestar ut och lekte i min diskho... som en illustration till att man inte förstår vad det är när "progressivitet" tappar fokus.

Vattenkulorna fick rinna av i silen. Då uppträdde ett optiskt fenomen - rutnätet förstorades i vattenkulan! Läckert!
Herre, förunderlig är din skapelse...

Blomstervattenkulor!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar