Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 20 september 2023

"KÄNSLOR OCH SÅNT SKIT"

"Känslor och sånt skit".

Niklas Strömstedts självbiografi "Om" kommer ut nu i september. Jag läser en intervju med honom där han blivit någon slags förebild för män i hans egen ålder.

I sommarpratprogrammet i radions P1 2021 var han öppenhjärtlig då han talade om sin berg-och-dalbana i karriären. 
Tillsammans med sin fru Jenny Strömstedt har de på TV4 bjudit in kända par som fått berätta om sin relation.
Och nu är det dags att sammanfatta allt i en självbiografi.

Jag funderar själv på det... Vad skulle en sådan bok i så fall heta? "Den nakna prästen"??
Nej, då är det nog bättre att fokusera på Niklas Strömstedt, som alltså gör något så ovanligt som att tala om känslor...
Jag blev väldigt trött när jag skrev den meningen.

Niklas Strömstedt.

Sångaren berättar att det ibland händer, när han handlar på Ica, att det kommer fram nån gubbe och säger:
- Jag brukar titta på dina program med tanten...
Det har lett till att mannen har börjat tala känslor med sin kvinna.
- Alltså, vi har ju inte babblat om sån där skit på 30 år va!

Detta inlägg handlar om varför samtalet mellan man och kvinna tystnar. Vad händer i relationen, som gör att samtalen till slut är så futtiga att det enda man säger till varann är:
- När kommer du hem?
- När ska vi äta?
- Vad ska vi göra till helgen?

Inga resonemang. Inga berättelser om hur dagen varit - han lyssnar ändå aldrig - och än mindre uttryck för djupare tankar och känslor.

Duvan sitter ensam på gren.

Pojken blir tidigt berövad känslospråket. Det ska vara buffligt och fyrkantigt. Allt annat kallas för bög-ordet. Hur blir man då som vuxen?
Kvinnan älskar sin man. Hon vill dela sitt liv med honom, men han är oförmögen att tala annat är kroppens sexuella språk. 
Javisst överdriver jag, men du förstår vad jag menar.

Om kvinnan ändå försöker dela lite djupare upplevelser kan hon råka ut för att bli bedömd.
- Det var ju dumt, det var fel, varför måste du ge dig in i... sluta med det.
så var det "samtalet" över.

Värderingsspråk.
Inte relationsspråk.

Våldsamt språk.

Men Niklas Strömstedt kan. Han berättar om svårigheten då hans förra fru Eva Attling lämnade honom för en - kvinna; Eva Dahlgren.
- Det är många som undrat hur det var att bli lämnad av sin fru för en annan; kvinna. Men det hade varit värre om det hade varit en annan kille. Nu fanns det ingen att tävla emot, ingen annan man som kunde ta min plats för mina barn och blir någon fadersgestalt, säger Niklas sångaren..

Värderingsspråket är bra i matematiken och när man arbetar med maskiner. Då är det "rätt och fel" som gäller. Men inte i samtalet människor emellan!

Kvinnan försöker igen med sin gubbe. Han känner sig trängd och lite påhoppad. Till slut upplever han hennes samtalsförsök som rena kritiken. Han kan ju inte!! 
- Sluta kritisera mig!

Kvinnan fattar ingenting.
Relationen får ingen näring.

Så vida man inte hittar Strömstedts relationsprogram och kan titta tillsammans i TV-soffan.

Ge mig näring.

Vi besiktigar bilen, skickar in deklarationen och kollar tänderna en gång om året.
Men relationerna får aldrig den uppmärksamheten. Hur tror vi då att det skall kunna fungera??

Redan på gymnasiet borde man ha "relationsspråk" i kursutbudet bland spanska och extraengelska. Obligatoriskt för alla.
Hur lär man sig tala utan att det låser sig?

Här är refrängen till Niklas Strömstedts älskade kärlekssång "Om":

Om du var ett hav vore jag en våg
Om du var himmelen skulle jag ha vingar
Om du var ett regn hade jag vart hav och land
Om du var musik vore jag en sång
Om du var vidderna ville jag va´ vinden
Men jag skulle inte va´ nånting om du inte fanns

https://lyricstranslate.com/sv/Niklas-Stroemstedt-Om-lyrics.html


Om du är stolpen är jag din skugga.

Jag läser i Filipperbrevet ett ord som ofta följer mig. Paulus talar om glädje och att inte göra sig några bekymmer. Sedan kommer detta:

NÄR NI ÅKALLAR OCH BER, TACKA DÅ GUD OCH LÅT HONOM FÅ VETA ALLA ERA ÖNSKNINGAR.
DÅ SKALL GUDS FRID, SOM ÖVERGÅR ALLT FÖRSTÅND, GE ERA HJÄRTAN OCH TANKAR SKYDD I KRISTUS JESUS.
Fil 4:4-7.

Denna undervisning i bön till Gud kan översättas till våra relationer.
När vi "åkallar och ber"... = Hej min älskling! Hur har du haft det idag? ... "låt honom/henne få veta alla era önskningar" = "åh, vad jag skulle behöva lite massage och vila".

Bibeln var tidigt ute med det psykologin kallar för "klara jag-budskap". Motsatsen är anklagande du-budskap "varför kan du aldrig..."
Hm, fast det finns de som ber så till Gud...

Tydlighet i kommunikationen har en söt frukt = frid i hjärtat!

Och alla relationer är kommunikation.

Låst kommunikation.

En människa är inte ett problem som skall lösas. En människa är någon som vill bli lyssnad på, utan värderingar, bli omhållen med värme. Och om du inte förstår så gör det ingenting. Då kan du bara fråga:
- Hur menar du? Vad känner du då? Hur tänker du sen?

Då kommer du Mycket Långt!!
Att fråga är inte att visa svaghet. Det är att låta den andre göra sig själv tydlig.

Svårare än så är det inte.

- Alltså, vi har ju inte babblat om sån där skit på 30 år va!

Då är det dags.
Samhällets minsta beståndsdelar är vår familj och den skall vi ge all kärlek och uppmärksamhet vi kan.

Tappad kärlek.

Käre himmelske Fader,

När livets skuggor blir längre, kom med ord av ljus så att vi inte fastnar i tigandets mörker.
Herre, hjälp oss stänga av bruset där ute så att vi hör varandras hjärtan slå, gärna i takt.

Förlåt oss oförmågan som gör relationen näringsfattig.
Befria oss från kritik som dödar.
Tänd livet i oss, på nytt! 
Amen.

Min psalmbok ligger uppslagen med psalm 788:

   FÖR LIVETS SKULL SKA SANNINGEN BLIR SYNLIG.
   FÖR LIVETS SKULL SKA LÄNGTANS FRÖN SLÅ ROT.
   FÖR LIVETS SKULL SKALL FREDENS VÄG BLI TYDLIG
   FÖR DEM SOM VÅGAR GÅ
   FÖR LIVETS SKULL.
   Sv Ps 788:1

Sol, lys upp våra skuggor!

Känslomässiga skithälsningar,

Helene Sture Skuggfelt,

- som fotograferade på Kaninholmen i Sölvesborg.
- Tack Niklas för dina sånger och känslor!
- Och tack Carpe Diem-Niklas för din bitska samtidshumor.

Är mannen en robot? Är roboten människa?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar