Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 18 maj 2023

MOLN och MOLNTJÄNSTER

Molnen kommer och går.

Molnen drar förbi över blå himmel. Där uppe är det säkert att vara. I alla fall om man är digital i sin existensform och skall sparas av den lilla människan på jorden.

Jag begriper inte hur den digitala världen fungerar. Jag kan inte heller se det där molnet de talar om, som lagrar information.
Dessutom påstår de att "molnet" är den säkraste formen av förvaring av ettor och nollor.

Jaha, jag är en stor nolla i detta fall... och står likt lärjungarna och blickar upp mot himmelen.

Noll. Är det ingenting?

Det är Kristi Himmelsfärdsdag och vi har varit i Mjällby kyrka på gudstjänst. En halvtimme före var det koraler från kyrktornet, och de fick ljuda ut över Listerlandets bördiga åkrar.

Jag och vår Herre har en lek varje år vid denna tid; jag spanar efter vilket sätt Jesus far upp till himmelen detta år... 
En gång kom en helikopter förbi, en annan gång var molnen formade till en trappa.
Nu stod vi där och väntade, alltmedan "Härlig är jorden" trumpetades vackert.

Mjällby vackra kyrktorn.

- Titta där! Långt upp, under det vita molnet, där kommer ett sträck med flyttfåglar, viskade jag. 
Då var det så Jesus återvände till sin himmelska existens, log vi.

Inne i kyrkan fick vi höra en mycket god predikan av kyrkoherden. Jag skall återge delar av den, såsom jag uppfattade den. 
Fyrtio dagar efter uppståndelsen togs Jesus ur lärjungarnas åsyn efter att han gett dem uppdraget att gå ut i hela världen och göra alla folk till lärjungar.

NÄR HAN HADE SAGT DETTA, SÅG DE HUR HAN LYFTES UPP I HÖJDEN, OCH ETT MOLN TOG HONOM UR DERAS ÅSYN.
Apostlagärningarna kap 1.

Vart tog han vägen?

Det handlar om moln. 
Predikanten jämförde mycket smart med vår tids digitala molntjänster. Han hade själv lagt upp sin predikan där, precis som jag lägger upp mina texter i "Onedrive".
Vi kan inte förstå hur Jesus kunde försvinna på det sättet han gjorde, men vi begriper ju inte heller vår egen tids teknik...

Den digitala molntjänsten är så bra för den gör oss oberoende av tid och rum. Var vi än befinner oss, kan vi komma åt den information vi lagrat där. 

Just nu sitter jag på Åhusgården i väntan på att kursen i harpopsel ska börja, samtidigt som Mjällby möter Häcken på Strandvallen i svenska cupens final. Och du kanske befinner dig i Italien när du läser detta...

Där sitter han ju - Mr Onedrive!

Kristi Himmelsfärd har samma innebörd - att vara oberoende av tid och rum.

Jesus lämnar sin jordiska existens och "förvandlas" tillbaka till sin gudomliga form, med en "härlighetskropp" som vi inte vet hur den är konstruerad.
Av flera anledningar var han tvungen att återgå till Fadern, bland annat för att Hjälparen - den helige Ande - skulle kunna sändas över alla.
Då är man inte längre beroende av att Jesus är här fysiskt.

Vid födelsen i Betlehem är det tvärtom - då lämnade Jesus "sin tron av kristall" som vi sjunger, och antog en människas gestalt.
Det står Gud, vår Skapare, fritt att röra sig mellan alla existensformer.

Molnen talar.

Molnet dyker ofta upp i Bibelns berättelser. När något viktigt är på gång, då är molnet där.
Det är inte bara ett väderfenomen - molnet är djupast sätt ett uttryck för GUDS HÄRLIGHET.

Här kommer några exempel.
Herren Gud leder sitt folk genom öknen med hjälp av ett moln om dagen, och en eldstod om natten.
Profeten Daniel fick i en syn om natten se:

... HUR EN SOM LIKNADE EN MÄNSKOSON KOMMA MED HIMMELENS SKYAR...
Daniel kap 7:13.

När Jesus är på Förklaringsberget med Mose och Elia, så får Petrus, Jakob och hans bror Johannes vara med om något mycket märkligt.

MEDAN JESUS ÄNNU TALADE, SÄNKTE SIG ETT LYSANDE MOLN ÖVER DEM,
OCH UR MOLNET KOM EN RÖST SOM SADE:
- DETTA ÄR MIN ÄLSKADE SON, HAN ÄR MIN UTVALDE. 
LYSSNA TILL HONOM.
Matteus kap 17.

Moln - kraftigt himlafenomen.

Molnet är Guds härlighet - shekina - som tar sig uttryck i de naturfenomen som vi är vana vid att se. 
Gud använder sin skapelse, annars blir det för svårt.

Den digitala molntjänsten däremot är ju inte synlig. Ändå skall vi lita på att den finns.. och att den är säker! Hur kan vi veta det? Även digital information kan kapas och information kan komma i orätta händer.

För min del krävs det lika mycket "tro" för att lita på Onedrive som det krävs att "tro" att Jesus har gett oss evigt liv...

DEN SOM TROR PÅ MIG SKALL INTE GÅ UNDER
UTAN HA EVIGT LIV.

Osäker säkerhet.

Jag är mycket tacksam över denna helg. Att få fira Kristi Himmelsfärd betyder mycket för mig.
Det är ju på ett sätt avslutningen av påsken!

PÅ TREDJE DAGEN UPPSTÅNDEN IGEN FRÅN DE DÖDA
UPPSTIGEN TILL HIMMELEN
SITTANDE PÅ ALLSMÄKTIG GUD FADERS HÖGRA SIDA...

Tack, Patrik Carlsson, för en god och inspirerande predikan!
Den stora väven i Mjällby kyrka visar finurligt på vilket sätt Jesus är mitt ibland oss nu:

Jesus osynlig mitt ibland oss.

Rubriken denna dag är "Herre över allting", men det har Svenska kyrkan svårt för att säga. 
Varför?
Ordet "herre" är nästintill struket i alla handbokens gudstjänsttexter. Prästen skall undvika detta ord för att det kan vara stötande och skapa underläge (?).
Jag känner inte till resonemanget bakom, mer än att jag blir förtvivlad när jag hör hur tafatt det blir.

Jesus är herre.

Förminska inte det!

Jesus är inte vår broder och kompis, han är vår Frälsare! Gud och människa är inte jämlika.

Ta inte bort ordet "herre". 

Nu skall jag gå ut och titta på kvällshimlen. Under tiden har fotbollsmatchen spelats färdigt och Mjällby fick se sig besegrade av Häcken med 4-1. Gulsvarta fanor vajade dock överallt, det var ju bra.

Vi är fortfarande beroende av tid och rum, men det är inte vår tro. Och även om alla datorer och informationsmoln kraschar, så består ändå Guds närvaro genom sin Ande. 
Himmelsfärden hotas inte av våra system. 

Jesus förenade jorden och himlen då han övergick från den ena existensformen till den andra, dold av Guds härlighets moln. 
Vid tidens slut är det vår tur...

Högt ovan molnen.

Som sagt, den som verkligen utför "molntjänster" är vår Herre, som sänder ut sinnesfrid och försoning till var och en som ber om det! Det är stort!

Gratis. 
För kärlekens skull. Av nåd.

Ofluffiga teologihälsningar från en flitig himmelsfirare,

Helene F Sturefelt.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar