Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 9 maj 2023

ANDLIGA SÅNGER - Fåglar del 2

Fågelsång och Fulfinkar!

Välkommen till ett kvittrande program, avsnitt 96 av ANDLIGA SÅNGER, utsänt från radio Sölvesborg på 92,0. Nu skall fågelsången få klinga i etern! 
Kanske hörde du min lilla lergök från Ängelholm klåfingrigt tuta i signaturen..? Även en spröd harpa kommer att höras.

I Bibelns länder var fågellivet rikt och det finns gott om liknelser från fågelvärlden. Den oskyldiga lilla sparven är en älskad symbol för människans oändliga värde i Guds ögon.

Här kommer 59 minuters fjäderlätt musik och med berättelser av Mark Levengood om fåglars liv.


Klicka på den blå noten så startar programmet.

Lergöken från Ängelholm.

                            MUSIKLISTA

Signatur: "Det sjunger i själen och hjärtat" - CICCIE MALM PERNVEDEN

PER-ERIK HALLIN - "Fågelsång" där han sjunger tillsammans med en taltrast!
Han har för övrigt varit pianist åt Elvis en tid.

SJUNG MED EGON från Vänerns strand - "Tänk att få vakna" och dikten "Jag är en gråsparv".

MARK LEVENGOOD - Gulsparven, Staren, Duvorna, Bofinken och Tranan.

DANA DRAGOMIR - ett häftigt musikstycke på panflöjt "Tjäderspel" skriven av P Grönvall (The Mating Game).

ALICE TEGNÉR - "När lillan kom till jorden".

Från CD'n "Uti vår hage": "Den blomstertid nu kommer" och ur Höga Visan "Berusa er".

CAROLA - "Modersvingen", på orgel Iver Kleive, inspelad i Norge.

ERIK TILLING - "Göm mig i dina vingar".

Från CD'n "Barnpsalmer" - "Tryggare kan ingen vara"

Från CD'n "Nu ska vi sjunga" - Vaggvisa för småfåglar".

Harpan!

Med in i studion hade jag både lergöken, melodikan (Psalm 517) och mitt nyförväv: en harpa!
Den är svår att spela på och kräver ständig stämningskontroll... Men jag gör ett försök och bjuder på en amatörs hjärtliga vilja att nå ut, här med psalm 198:

   SOM FÅGLARS KÖR I LUND OCH MARK
   BESJUNGER VÅREN, BLID OCH STARK
   OCH LIVETS ALLA UNDER.
   VI MÅ BESJUNGA MED VARANN
   HANS LIV SOM DÖDEN ÖVERVANN
   I PÅSKENS MORGONSTUNDER.
   Sv Ps 198 vers 2.

Fåglarna sjunger till Guds ära!

Jag berättade även om mina "fulfinkar", den tecknade fågeln som inte vet hur man flyger.
Du kan se bilder och läsa om dem här:

Om du rent av har Instagram så kan du se alla de 25 Fulfinkarna på denna adress:
Instagram, sök sturefelt_art

Så må Herren beskydda dig under sina vingars skugga!

Flygande hälsningar från

- Helene Fransson Sturefelt, programkreatör - långbent som en trana, och
- Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, redigerare och ljudtekniker - stor som en örn!

"It's in the air" - Det är i luften.
Mark Levengood.


P.S. 
Det går att beställa fågelbilderna som konstkort.
Hör av dig till helene.f.sturefelt@live.se



Fredsduvan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar