Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 26 oktober 2020

VÄLJ DIN SVÅRIGHET

Vad kan jag välja mellan?


En text delas just nu på Facebook om att välja sina svårigheter. "Choose your hard".
Det är kloka ord, men sätter allt på sin spets.

ÄKTENSKAP ÄR SVÅRT. SKILSMÄSSA ÄR SVÅRT. 
VÄLJ DIN SVÅRIGHET.

ÖVERVIKT ÄR SVÅRT. ATT VARA VÄLTRÄNAD ÄR SVÅRT.
VÄLJ DIN SVÅRIGHET.

ATT VARA I SKULD ÄR SVÅRT. ATT VARA EKONOMISKT DISCIPLINERAD ÄR SVÅRT.
VÄLJ DIN SVÅRIGHET.

KOMMUNIKATION ÄR SVÅRT. ATT INTE KOMMUNICERA ÄR SVÅRT.
VÄLJ DIN SVÅRIGHET.

LIVET KOMMER ALDRIG ATT VARA ENKELT. DET KOMMER ALLTID ATT VARA SVÅRT.
MEN VI KAN VÄLJA VÅRA SVÅRIGHETER. 
VÄLJ MED VISHET.

Överviktig gunga.


Ytterligheterna tvingar oss se konsekvenserna av vårt beteende. Men livet är fullt av gråskalor och inte alltid "antingen eller".

Den första kommentaren jag vill ge är, att förvillelsen att tro att vi över huvud taget har så stora valmöjligheter i livet. 
Välja kan endast den göra som är rik och frisk...

Den som är fattig kan bara välja mellan att vara ännu mer fattig - eller gå under. Var finns kraften till förändring när man är utsvulten?
Den som är sjuk kan bara välja mellan att, ja, vad då? Virus inväntar inte vår lust att välja...

Vad har två ruttna äpplen att välja på?


Att välja mellan äktenskap eller skilsmässa är inte ens ett val för många. 
Livets omständigheter kan tvinga in en i situationer som är bortom ens egen vilja.

För bara några generationer sedan var det så skamfyllt att bli gravid utanför äktenskapet, att enda alternativet var att dränka sig. Och att vara ung flicka från en annan kultur, där väntar tvångsäktenskap.

Endast den kvinna som har egen ekonomi kan överväga skilsmässa om äktenskapet har övergått till gräl, hot och förnedrande härskarteknik.

Att kunna välja - vilken lyx!

Val: helrutten eller bara lite...



Nästa exempel handlar om hälsa. Även här är det bara den rike västerlänningen som kan välja.
Ska jag äta fet snabbmat och köra bil, eller äta mer nyttigt och röra på mig? - ja, det är ett val, och en fråga om prioritering av tid.

Jag har ingen lust att kommentera detta vidare. Jag är alldeles hårt präglad av mina småländska bonde-gener för att förstå hur man kan hamna i soffan med chips-påsen kväll efter kväll.
Men ett val, det är det.
Och tyvärr uppmuntrar samhället en bekväm livsstil med effektivitet, utan kontakt med sina känslor och respekt för naturen.

Att kunna välja i detta fall är en nödvändig omvändelse.

Hellre tjock och glad än mager och sur?


Det tredje exemplet tillhör också vårt västerländska välstånd. Särskilt den yngre generationen som inte lärt sig handskas med pengar, hamnar i skuldfällan. Om de ens vet vad pengar är...
Några snabba klick på mobilen så har man plötsligt ett mobil-lån.

Pengar är bara siffror. Inget som väger något i plånboken.

Varje dag får jag ett sms från snabbl?ntrop, ja, de har själva stavat så konstigt, så bedrägeriet är uppenbart. Hurtigt skriver de till mig:
- Hej Caroline! Nu har vi hittat den lånemöjlighet du sökte...

Va? Har jag sökt efter ett lån?

Här har jag ett val. Att falla för snabba pengar utan att vilja tänka på att jag blir skyldig dem till stor ränta. Eller att enkelt klicka bort dem. Enkelt? Nej, det tar fem "klick" innan eländet är ur mobilen!! 
- Vill du verkligen radera det här?
Jaaaa!!

Morr. Vilket i-landsprobelm!! Jag skäms. 
Då är det roligare att ge lite extra i kollekten, av bara farten liksom, i protest! Kontant.

Pengar? Skuldsatt i plast.


Fjärde exemplet handlar om kommunikation. Jag antar att det handlar om en kärleksrelation.
Vi är präglade av vår uppväxt och det som vi lärde oss av våra föräldrar. Om inte de pratade med varann, så kanske ett tyst beteende följer med oss genom livet.

Men var och en har ansvar att bryta dåligt beteende. 
Om man har andra svårigheter i sin personlighet, så kan man ändå lära sig kommunicera utifrån sin förmåga. 

En kärleksrelation handlar alltid om kommunikation. Det handlar rent av bara om kommunikation! 
Att vilja nå fram, vilja bli förstådd och att förstå den andre. Att hitta ord som värmer och gör gott, att vilja reda ut missförstånd och ta nya tag.

Den kroppsliga kommunikationen är också viktig. Livsviktig. 
Rör vid mig! Eller, rör inte så mycket vid mig...
Att hitta det gemensamma behovet av närhet. Att ta ansvar för sig själv och berätta om det. Att inte leka "gissa vad jag tänker på.."

Här har vi ett val. 

Som till slut kan leda till ett underbart äktenskap. Eller om relationen missköts, till skilsmässa. 
Har vi ett val i alla fall?

Dålig kommunikation.


Jag läser i kommentarsfältet på detta Facebook-inlägg att "visdom spelar väldigt liten roll när man inte har möjlighet att välja".

Så sant.

Eller snarare, vishet är att i livets svårigheter ständigt öva på sinnesrobönen:

GUD, GE MIG SINNESRO,
ATT ACCEPTERA DET JAG INTE KAN FÖRÄNDRA,
MOD ATT FÖRÄNDRA DET JAG KAN
OCH FÖRSTÅND ATT INSE SKILLANDEN.

Men fortfarande är detta ett västerländskt perspektiv. Lika påverkad är jag av kyrkans missionsarbete som av den småländska steniga jordens svårigheter.
Den som är fattig och sjuk kan aldrig acceptera att det skall vara så! Och inte vi heller!! Det är vi som äger problemet... och kan åtgärda det.

Tack att du lyfte upp mig.


Här kommer nu en uppdaterad version av ovanstående text. Vad säger du om den?

ÄKTENSKAP ÄR SVÅRT. ATT STANNA I ETT OLYCKLIGT ÄKTENSKAP ÄR SVÅRARE.

ÖVERVIKT ÄR SVÅRT. DÄRFÖR ATT DET ÄR STIGMATISERAT. ATT VARA VÄLTRÄNAD ÄR INTE TILLGÄNGLIGT FÖR ALLA.

ATT VAR SKULDSATT ÄR ETT KOMPLEXT SOCIO-EKONOMISKT FENOMEN RELATERAT TILL DE PRIVILIGERADE. DET HÖR INTE NÖDVÄNDIGTVIS IHOP MED ATT VARA DISCIPLINERAD.

KOMMUNIKTATION ÄR OCKSÅ KOMPLEXT. ATT LÄRA SIG KOMMUNICERA ÄR EN LIVSLÅNG ERFARENHET.

MAN KAN INTE ALLTID "VÄLJA SINA SVÅRIHGETER". OCH ATT TRO ATT MAN KAN DET, ÄR EN SAMMANFATTNING AV ATT VARA JUST PRIVILIGERAD.

Bra. Då är vi två som tycker lika.

Hur illa kan det vara?


Det är ett viktigt samtal att prata om detta. 
Hur mycket försätter jag mig själv i goda eller dåliga situationer?
Hur ofta skapar jag själv mina möjligheter?

Ibland är det "livet" som väljer åt oss - vi ställs inför en situation vi inte alls tänkt oss, och är tvungna att säga ja eller nej.

Eller som Dag Hammarskjöld skrev:

VÄGEN VALDE DIG. OCH DU SKALL TACKA.

VI VALDE ALDRIG DEN SVÅRA VÄGEN - DEN VALDE OSS.

Det är mycket att vara ödmjuk inför.

Ödmjuk inför dig.


Om vi trots allt ser på frågan utifrån vår synpunkt här, så kan vi lägga in ett annat perspektiv också.

Att vara "offer för omständigheterna" kan bli en livsuppfattning som blir fatalistisk:
- Jag kan ingenting göra för jag är född in i det här samhället och kan inte förändra mitt liv. Det är ödesbestämt. Jag har inget val. 

Jo.

Många har kunnat ta sig ut ur social misär genom händernas skickliga arbete eller genom det man kallade förr för "gott läshuvud".
Det går att bli sporrad till kamp för förändring, genom hårt arbete och studier.

Tillämpat på det första exemplet: då blir kampen en motor i att hitta tillbaka in i äktenskapet, och tillsammans göra en förändring. 
Eller så bli kampen en kraft till att göra skilsmässan så försonlig som möjligt, utan för många hårda ord.

Kraft till förgodning.


- Det är lika kämpigt att diska som att komma ned till ett odiskat kök, sa min vän, så vilken kamp väljer jag?

Det är lika kämpigt att träna, som att vara kvar i sin ohälsa med övervikt. Vilken kamp väljer jag? Resignera inte. I detta är vi inte offer för omständigheterna. Vi kan välja, och längtan efter att komma framåt blir en god sporre.

Det är bättre att tro på möjligheten, än att tro på omöjligheten.

Filosofi möter psykologi.

Och för Gud är ingenting omöjligt.

Kraft till förändring.


Nu återstår det bara att stå ut med den dåliga tidsomställningen... 40 år av plågsam förskjutning av ljus och mörker. Vilket skall jag välja - ha det ljust på morgonen i november eller ha det ljust på eftermiddagen?
Det är dagens stora i-landsproblem!

SOMMARTID ÄR SVÅRT. DET BLIR SÅ LJUST HELA TIDEN...

VINTERTID ÄR SVÅRT. EFTERMIDDAGENS MÖRKER GER DEPRESSIONER.

MANIPULATION ÄR SVÅRT. 

VÄLJ DITT LJUS OCH DITT MÖRKER. 

Nej, så här kan vi inte ha det! 
Individualismens förtvivlade tvångstankar att allt skall vara möjligt och valbart skapar stor oreda och ångest. 
Tillbaka till det lugna kollektivet där vi underordnar oss EN ordning.

Alltså, låtom oss alltid vara smala, lyckliga, gifta och rika i en ständig sommartid!

Låtom oss förneka att övervikt inte finns, att olyckliga människor kan få lyckopiller och fattigdom utrotas med mobillån. Låt oss glömma alla skilsmässor och slippa vintertiden, som äter upp vårt ljus och orsakar taskig kommunikation och svårigheter i relationerna... 

Låtom oss glömma hur hemskt det var på gymnastiken i skolan då man blev vald... sist...

Vald sist.


Tack för att du valde att läsa detta inlägg!

Valhänta hälsningar, Helene Sture Valfelt,

- fruktfotograf, 
- och som tackar Gud vår skapare, att han väljer att bjuda in alla människor till Guds rike - fullt av friska goda äpplen!


Smak av Paradiset!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar