Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 4 oktober 2020

ANDLIGA SÅNGER - Tacksamhet

Musik med tacksamhet.


Det är roligt att göra radio! Välkomna till Andliga sånger i radio Sölvesborg.
I detta avsnitt, nr 32, har vi utmanat oss själva, min ljudteknikerman och jag. I avsaknad av inspelad orgelmusik har jag gjort det själv... hemma i vardagsrummet, på synthen och sedan på el-pianot.

Med min nya raket-mobil (Xiamo Rednot) så har jag spelat in MP3-filer, laddat upp till molnet och teknikern laddade ned filen igen och klippte in i programmet!!
Jag fattar ingenting. Knappt heller hur fingrarna nätt och jämt hittade rätt i psalm 168 och 420...

Det blir en hel del orgelmusik, även från Vadstena pastorats mindre kyrkor i Hov, Rogslösa och Herrestad, samt några sånger från Taizé. Och favoriten Erik Tilling, förstås. Lite klåfingrigt spelar jag flöjt i en del låtar... Får jag det?

Temat är Tacksamhet, tacksägelse, inför vad livet och jorden ger av mogen skörd.

Klicka nu på den blå noten så börjar 59 minuters välsignad musik!




MUSIKLISTA

Ciccie Pernveden Malm: "Det sjunger i själen och hjärtat".

Helene på fusk-orgel: Psalm 168 "Kom inför Herren med tacksamhet" och Psalm 420 "Herren vår Gud har rest en tron högt bland serafer och änglar".

"I dina vingars skugga" - Erik Tilling med vänner: "Herren vår Gud är en konung i makt och ära", en nytolkning av Psalm 2 från 1600-talet, "Skapelsens lovsång" samt "Du har räddat mig".

"Vid min sida" - Erik Tilling med vänner: "När jag ser din himmel", en tonsättning av Psaltaren 8.

Taizé: "Venite Exultemus Domino" (Kom, låt oss jubla inför vår Herre), "Jubilate, Alleuia" samt "Bless the Lord".

Bönesånger från Taizé.


Vadstena Gospelkör: "Tack Gud för livet" under ledning av Camilla Wellborg Käck.

Laleh: från CD'n "Colors" - "Return to the Soil".

Riktig orgel från Östergötland - organist Marie-Louise Beckman: J S Bach "Liebster Jesu, wir sind hier" (Hovs kyrka), Max Reger "Liebster Jesu, wir sind hier" (Rogslösa kyrka) samt Max Reger "Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren" (Rogslösa).

Carola: från CD'n "Credo" - "Ditt Ord består"- en härlig sång från tiden då man åkte på kristna läger och sjöng bibelkören till sena natten!

Orgelmusik.


ANDAKTEN

"I bönen har den ensamme någon att tala med, den lidande någon som förstår, den lycklige någon att tacka och syndaren någon att bekänna inför".

Psalm 6 "Lova Gud i himmelshöjd" på flöjt. Bön nr 93 längst bak i psalmboken, författad av Jeanna Otherdahl som var lärare i Göteborg på 50-talet:

- Jag tackar Dig för allt stort och rikt som Du låtit människor frambringa; forskningens ljus, konstens härlighet och för skönhet, glädje, vishet som jag får njuta av....

Till sist:
Kom ihåg; det är inte naturen som skall anpassa sig till oss, det är vi som skall anpassa oss till naturen!

På återhörande! I tacksamhet.

Helene Fransson Sturefelt och Jörgen Hjärtenflo Sturefelt.

Erik Tillings andaktsbok, utgiven på Bornelings förlag 2018.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar