Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 27 oktober 2020

ANDLIGA SÅNGER - Saknad och sorg

Tema: saknad och sorg.

Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, 92,0. Det sjunger i själen och hjärtat - i både glädje och sorg.
I detta avsnitt ska vi stanna upp inför livets förgänglighet och livet bortom döden. Har du hört berättelsen om tulpanerna?

- Det här är livet! sa den ena tulpanlöken där hon låg på hyllan i blomsteraffären.
- Nej, vänta bara tills vi kommer i jorden, sa den andra löken.
- Hu nej då! Då är det ju slut...
- Inte alls. Det är då vi går i blom och får vår fulla identitet som tulpaner!

Här kommer 59 minuters god musik och uppmuntrande tankar.




                              MUSIKLISTA:

ERIK TILLING framför CICCIE PERNVEDEN MALMS sång: "Det sjunger i själen och hjärtat".

TOTTA NÄSLUND från CD'n Våra mest älskade andliga sånger: "Pärleporten".
TONY HOLGERSSON & IRMA SCHULZ KELLER: "Var inte rädd".

PY BÄCKMAN: "Stad i ljus".

UNO SVENNINGSSON från CD'n "Uno Due!": "Farväl" och "Under Tiden" - en underfundig text där titeln filosofiskt pekar på att vi lever  u n d e r  tiden...
Och när vi dör, då går vi  u r  tiden...

MIKAEL JÄRLESTRAND  från CD'n "Det enda som bär": "Jag har hört om en stad ovan molnen" och "När jag väl fullbordat mitt lopp" - en sång så fylld av kärlek och förtröstan!

MIA MARIANNE & PER FILIP från CD'n "Gyllene Toner": "Där rosor aldrig dör" och Johan Stengård "Gammal fäbodpsalm".

DONALD HUMMEL från CD'n "Från visa till musikal": "Håll mitt hjärta". Lyssna till denna begåvade röst från Emmaboda! Tel nr 0471-134 27 eller 070 - 257 40 67.

LASSE BERGHAGEN från CD'n "Människan och skapelsen" med Bert Månsson: "Du vandrar som oftast allena".

TAIZÉ: "In manus tuas Pater" = I dina händer, Fader, anbefaller jag nu min ande.

ALF LAX från CD'n "Försoning": "People Get Ready", 2011 Talking Music.

I jorden sker förvandlingen.


Många som har suttit vid en dödsbädd har varit med om att man öppnar ett fönster för att släppa ur den dödes ande... Har du varit med om det? Maila till mig och berätta! helene.f.sturefelt@live.se

Visste du att det lilla ordet "adjö" är franska och betyder "till Gud"?! Det är ett mycket fint hälsningsord, att säga "adjö - jag går till Gud" underförstått om vi inte ses igen...

ANDAKT: "Le Dernier Adieu" - ett sista farväl. Detta är psalm 630 i psalmboken, en fransk liturgisk hymn som är bearbetad av Britt G Hallqvist. Med innerligt hjärta sjunger jag till gitarr.
Var välsignad!

Varma hälsningar i tider av sorg och saknad, men med tulpanlökens tro...

Helene Fransson Sturefelt, programkreatör vid mikrofonen,
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker. 

Adjö! På återhörande!

Vilken glädje det skall bli!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar