Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 14 mars 2018

LIAMOO - SISTA ANDETAGET



Det känns som om jag är fångad i en eld av uppror. Jag är fast under vattnet i förtvivlan över hur tillvaron relativiseras allt mer.

Livet blir mer och mer falskt.

Mörka krafter tillåts allt mer spelutrymme och rättsväsendet haltar.

Jag vet inte om Liamoo känner samma sak när han sjunger sin låt "Last Breath" men så känner jag det, just nu.

När jag lyssnade igenom alla bidrag till Melodifestivalen så är det ett par texter som bryter igenom allt trams och glitter.

Det ena har jag redan skrivit om - Jonas Gardells "Det finns en väg" - och nu vill jag lyfta fram Liamoo's låt om det sista andetaget.

Bortom glittret.

 

IF I'M CAUGHT IN THE FIRE
IF I'M STUCK UNDER WATER
  WOULD YOU GIVE AWAY YOUR
     LAST BREATH TO SAVE ME?

Om jag är fångad av elden, om jag är fast under vattnet, skulle du ge upp ditt sista andetag för att rädda mig då?

Liamoo rappar sedan och berättar en historia om att spåra ur i livet, och att vara för tuff för att be om förlåtelse.
Alla tappar fotfästet ibland, det är en del av livet, sjunger han.

Men om man jämför det goda med det onda - vilket väger tyngst?

BUT IT'S ABOUT IF YOU CAN FORGIVE SOME MORE.
COMPARE THE GOOD THINGS TO THE BAD
WHAT WEIGHS THE MOST?

Skulle du rädda mig om jag fastnat där nere i djupet? Är du beredd att ge mig ditt sista andetag för att rädda mig?

Mitt eget svar på denna fråga är:
- Ja, om det vore mina barn som kommit fel i livet - absolut!! Jag gråter av kärlekssmärta vid blotta tanken.

Last Breath.


Många människor har fel uppfattning om mig för alla "bad moves" jag gjort, sjunger Liamoo.

Så är det för oss alla.

Vi uttalar oss i en fråga och sedan blir vi stämplade efter det. Ingen förändring tillåts, ingen utveckling. Du är den du är.

Men personen i sången har verkligen gjort en förändring och är en annan nu.

BUT I PROMISE YOU, I'M A GOOD MAN
  BEHIND EVERY STUPID MOVE
     I PROMISE YOU I'M A BETTER MAN.

Våra åsiktspoliser är obarmhärtiga. Okristliga. Dömande. Fördömande.

Och kan driva en människa till ättestupan.

Om man kollapsar där, precis innan det händer, och du finner att det inte är några hjärtslag kvar, skulle du då vilja ge mig ditt sista andetag för att rädda mig?

IF I COLLAPSED ON THE SIDEWALK
AND THERE'S NO BEAT IN MY HEART
  WOULD YOU GIVE AWAY YOUR
     LAST BREATH TO SAVE ME NOW?

Valhall. Ättestupan i Jämshög.


Vem ska rädda räddaren?
Vem ska trösta tröstaren?

För mig är Liamoo's sång en bön från djupet av själens innersta.

Och jag vet att den Gud jag tror på, och lever i gemenskap med - vår himmelske Fader - har redan visat att Han är beredd att göra detta.

Last Breath blir också en psalm, precis som Jonas Gardells sång, särskilt nu när vi närmar oss påsk.
Gud visar genom Jesus hur han ger upp sitt sista andetag - just för att rädda oss!

Sista andetaget.


Jag läser ur Markus evangelium kapitel 15:

MED ETT HÖGT ROP SLUTADE JESUS ATT ANDAS.

DÅ BRAST FÖRHÄNGET I TEMPLET I TVÅ DELAR, UPPIFRÅN OCH ÄNDA NED.

NÄR OFFICEREN, SOM STOD VÄND MOT HONOM, SÅG HONOM GE UPP ANDAN PÅ DET SÄTTET, SADE HAN:

- DEN MANNEN MÅSTE HA VARIT GUDS SON.


Melodifestival-psalmer.
 

Att offra sig för någon annans skull, är det största uttrycket för kärlek.

Om jag, som mamma, är beredd att offra mig för mina barn och barnbarn, hur oändligt mycket mer är då inte GUD själv beredd att offra sig, när Han ser att vi är på väg mot fel håll!!

Den skuldfälla människan så lätt fastnar i orsakas av egoism och maktfullkomlighet, och är ett uppror mot Gud själv.

De våldsbrott vi orsakar vår medmänniska är ett hån mot mänskovärdet och samhällets minsta beståndsdelar. Det måste få en konsekvens, och leda till gottgörelse och omvändelse.

Det är så jag uppfattar Liamoo's sång, något positivt har hänt. En förändring har inträffat.

OM JAG ÄR FÅNGAD AV ELDEN
OCH DRUNKNAD I VATTNET
   VILL DU GE MIG DITT SISTA ANDETAG
     FÖR ATT RÄDDA MIG?

Jag vet vad Gud Fader svarar. Genom Jesus Kristus hör jag Guds oreserverade JA, för att rädda och frälsa oss alla.

Would you give away...


Guds välsignelse till dig, Liamoo, käre pojk!

Och Guds Frid till alla oss övriga, som är svedda av elden och har svalt för många kallsupar.

Helene F Sturefelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar