Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 1 december 2017

JOYVOICE i Sölvesborg

JoyVocie körledare Katti Göransson.


Nu behöver jag fokusera om. Slappna av. Skratta lite. Och sjunga!

Under hösten har vi varit med i den nystartade kören JOY-VOICE här i Sölvesborg.
Det är en avknoppning från TV4's koncept "Körslaget" då vem som helst i en stad kunde anmäla sig till att träna in några roliga låtar, som sedan framfördes i en tävling.

Idén var så bra att en av körledarna, Hanna Rydman, tog detta koncept vidare utanför TV-kamerorna, utbildade fler körledare runt om i Sverige, som i sin tur i sin stad bjöd in allmänheten till att börja sjunga.

Från Körslaget till Sölvesborg.


Jag har sjungit i gospelkör och kyrkokör och lovsångsteam, och funnit mycket glädje i det, men JoyVoice körpedagogik är den bästa jag varit med om!

NOW I'VE HAD THE TIME OF MY LIFE
NO, I NEVER FELT THIS WAY BEFORE
YES I SWEAR, IT'S THE TRUTH
AND I OWE IT ALL TO YOU...

Vi står upp hela körövningen. Man kan inte sitta och sjunga med ben som stänger om blodflödet och lungor som inte får bälga sig fullt ut.

Stå upp! Jajamän!

Vi är indelade i tre stämmor; Sopran och baryton, Alt 1 och Alt 2.
- Ni får dela in er själva... Ni som är lite ljusare står här, ni som sjunger lite lägre står där... och ni andra i mitten. Och känns det inte bra, så byter ni...

Nämen, så slarvigt kan man väl inte göra det?
Nej, tvärtom så ger körledaren var och en ansvar för sin röst och att hitta sitt röstläge. Mycket bra!

Står upp! Sjunger ut.


I'VE BEEN WAITING FOR SO LONG
NOW I'VE FINALLY FOUND SOMEONE TO STAND BY ME
WE SAW THE WRITING ON THE WALL
AS WE FELT THE MAGICAL FANTASY.


Uppsjungningen börjar med att vi masserar varandra ryggar lite enkelt... Vilken syn! Över 80 körsångare står på led och bankar ryggbiff!
Det skapar kontakt, och omsorg. Och skratt!

Med förinspelad musik går vi igenom de olika stämmorna, bit för bit.
Ingen står still... det svänger ju!

NOW WITH PASSION IN OUR EYES
THERE'S NO WAY WE COULD DISGUISE IT SECRETLY
SO WE TAKE EACH OTHER'S HAND
'CAUSE WE SEEM TO UNDERSTAND THE URGENCY

JUST REMEMBER!

YOUR THE ONE THING I CAN'T GET ENOUGH OF...

Party!


- Sjung fyra och fyra! Ställ er mot varandra. Lyssna. Hjälp varandra att hitta tonerna.

Det här är sannerligen att öva sin musikalitet! Lyssna och känna. Inte läsa noter. Inte till den här typen av musik.

- Får vi ha textblad?
- Nja... jo, nu i början... men inte sen! Inte på flashmoben i Bromölla den 1 december! Då skall allt sitta utantill.

1 december... men det är ju idag!!

Flashmob... blixtsamling... Vi ska gå där mellan hyllorna på ICA Maxi och låtsas handla... tills musiken börjar i högtalarna - då!

Då börjar vi sjunga där vi står, bland frukt och bröd, mjölk och servetter och alla julpyntshysterisaker...

YEAH YEAH YEAH!!

TRIED TO MAKE IT LITTLE BY LITTLE
TRIDE TO MAKE IT BIT BY BIT ON MY OWN
I QUIT THE JOB, THE GREY BELIEVERS
ANOTHER TOWN WHERE I GET CLOSE TO THE BONE...

The Grey Believers...
 


Roxette's låt påminner mig om min arbetssituation... Nu får det vara slut på det!
Livet vänder. Kraften kommer åter. Och så gör även kärleken!

I'M GONNA GET DRESSED FOR SUCCESS
SHAPING ME UP FOR THE BIG TIME, BABY
GET DRESSED, FOR SUCCESS
SHAPING IT UP FOR YOUR LOVE
FOR YOUR LOVE, YEAH YEAH YEAH!

Jag har sjungit från tårna och upp genom knäna, höfterna och hjärtat.
Jag är inte rädd, ingen skakande blomma. Nej jag känner ditt hjärta och blåser bort damm från dina ögon:

AND IN THE DARK THINGS HAPPEN FASTER
I LOVE THE WAY YOU SWAY YOUR HIPS NEXT TO MINE.

I'M GONNA GET DRESSED FOR SUCCESS...

Ja! Med guldring på fingret!

Guld.
 

Varje måndagskväll i Folkets Hus har varit en enda jublande kärleksförklaring, först tveksamt, sedan allt mer och mer.

JoyVoice körpedagogik går också ut på att allt är på riktigt. Vi övar inte "inför något". Varje kväll är sig själv nog och vi är nöjda med det som sker.

Jag vet många körövningar med kyrkokören där ingenting var på riktigt... förrän på uppsjungningen. Allt var bara en träning... och det gjorde ont i min känsliga själ, för det man sjunger om i kyrkan berör min själ så djupt... och texten händer, på riktigt, varje gång man tar den i sin mun!
Det gjorde att övningskvällarna blev babbliga och ointressanta.

Förlåt mig, men då föredrar jag JoyVoice som har hittat rätt attityd - det händer här och nu. Och kan du inte vara med ikväll på Flashmobben så gör det inget, för varje kväll har ändå burit sitt innehåll och sin glädje.

Allt är på riktigt.


Dessa effektiva pop-låtar har också sitt budskap i texterna. T ex det här relationsbråket som ändå har en så positiv uppmaning:

Jag ställde till det ikväll, jag förlorade ännu ett gräl.
Jag försöker ordna till det, men sen börjar det om igen.
Jag faller och slår mig mot marken, men jag reser mig alltid upp igen för att se vad som ska hända härnäst...

I WON'T GIVE UP, NO I WON'T GIVE UPP
TILL I REACH THE END, AND THEN I'LL START AGAIN!

NO I WON'T LEAVE, I WANNA TRY EVERYTHING
I WANNA TRY EVEN THOUGH I COULD FAIL...

Se hur långt du faktiskt har kommit, du har fyllt ditt hjärta med kärlek.
Baby, du har gjort tillräckligt, ta ett djupt andetag...

Skål! Och grattis!


DON'T BEAT YOURSELF UP, DON'T NEED TO RUN SO FAST
SOMETIMES WE COME LAST BUT WE DID OUR BEST.

Slå inte på dig själv. Spring inte så fort.
Ibland kommer vi sist även om vi gjorde vårt bästa...

Jag torkade en torr tår i ögonvrån... och sjöng för full hals, i revansch, i protest, i en obändig livsvilja:

I WON'T GIVE UP, NO I WON'T GIVE UPP
TILL I REACH THE END, AND THEN I'LL START AGAIN!

NO I WON'T LEAVE, I WANNA TRY EVERYTHING
I WANNA TRY EVEN THOUGH I COULD FAIL...

Out of the light like a star...


Mitt liv har tagit slut så många gånger... men Gud har gett mig nåd efter nåd... och nytt liv efter varje trasigt avslut.
Ja, Gud har sänt människor i min väg som lyft mig igenom, som riktiga hjältar.
Till er dedicerar jag Charlotte Perellis låt "Hero":

EVERYTHING HAS A BEGINNING
EVERYTHING COMES TO AN END
TAKE IT OR LEAVE IT, YOU'DE BETTER BELIVE IT

OUT OF THE LIGHT LIKE A STAR, LIKE A HERO
LOVE WILL SURVIVE
TAKING A FIGHT IS THE LIFT OF A HERO
STAYING ALIVE!

HEROES CAN LIVE ON THEIR OWN
BUT HEROS NEVER DIE ALONE...


Ikväll skall 50 körsångare sjunga så korvarna krullar sig i charkuteridisken i Bromölla!
Ja, vi skall skråla så julgranskulorna börjar dansa och ostarna börjar svettas.

Det bästa är att du kan också anmäla dig till JoyVoice och sjunga med oss nästa termin. Gör det!

Sprider glädje och självförtroende.
 

Tack Katti Göransson och alla fina och roliga "körisar"!
Och tack min älskade fästman - nu har jag äntligen funnit någon som är stark nog att stå vid min sida!!

THIS IS A STORY OF LOVE AND COMAPSSION
ONLY HEROES CAN TELL...

Glada hälsningar i D-dur från ukulelespelande Alt 2

Helene Sture Joyfelt,

- som aldrig har spelat en så rytmiskt komplicerat låt som "Try Everything" där melodin går i baktakt och sången sjungs på synkoperna... och ukken kompar på jämna slag... kanske.

Men, det precis som livet - det går lite i baktakt och man tar sig fram mellan taktslagen.
Vi ses!


My Flying Wing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar