Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 30 december 2017

FOTON och BLOGGRUBRIKER

Gott nytt år!


Det är nyårshelg och snart går år 2017 till historien.

För hundra år sedan kämpade världsmakterna om herraväldet, och 1:a världskriget gick in i sin slutfas till fred året därpå.
1917 var också året då konungen stadfäste den nya översättningen av Bibeln till modern svenska.

Vi behöver ständigt söka freden, både mellan länder och folk och mellan religioner och bibeluttolkare.

Kommer du ihåg förra nyårsafton? I Malmö såg det ut som på gatorna i det krigshärjade Syrien, där nyårsraketer orsakade kaos. Det var hemskt!
I år är det allt fler kommuner som förbjuder nyårssmällare på offentliga platser.
Lidköping har till och med tänk sig ersätta denna rykande och bullriga tillställning med laserljusshow. Bra!

Snart ett minne blott.


Festligt ska det vara, men det får inte skada någon, och unga pojkar och män får visa sitt behov av att skjuta och smälla på annat vis.

Nu över till ämnet. Foton och bloggrubriker.

Jag lägger ned stort arbete på mina artiklar. Det tar tid att samla ihop kunskap, det tar mer tid att bearbeta tankarna och ännu mer tid att lyssna in när tillfället är rätt att publicera.

En del inlägg är värda att letas upp och läsas igen. Här är en del av årets rubriker.


I januari skrev jag om NYÅRSFIRANDET I RÖK, toleransen blir vår undergång.
TRE KRONOR OCH STJÄRNAN lät de vise männens gå på en ishockeymatch...

Jag läste en intressant artikel om hur de sju dvärgarna kunde beskriva en utmattning, intressant! SJUKSKRIVEN MED DE SJU DVÄRGARNA.

Bibelstudierna i Karlshamn har fått stort utrymme. FÖRLÅTELSE OCH RENHET och FRIMODIGHET OCH FRUKTAN samt TOMHET OCH FULLHET.

Från sjuk Butter till frisk Toker.


I februari skrev jag några referat av några goda föreläsare. Listerkyrkan besök av EFS f d föreståndare Anders Sjöberg och hans kunskap om Israel utifrån Gamla Testamentet; INYMPAD I ISRAEL och FRÅN ÅNGER TILL TRÖST. Läs gärna hans utmärkta teologi!

I Vadstena föreläste f d biskop Martin Lind FRÅN PILGRIM TILL PILGRIM.

För sju år sedan var jag med i TV4's matlagningsprogram "Halv åtta hos mig". Ibland smyger jag inte ett recept bland alla djupsinniga reflektioner... så vi inte glömmer att baka en kaka ibland! STURELLAS DADELKAKA är ett konkret exempel på integration mellan arabisk och nordiska smaker.

Ett mycket tungt med nödvändigt ämne fick sitt utrymme i bibelstudiet kring GUDS TUKTAN OCH AGA.

Syster Katarina från Omberg talade milt om en tufft ämne i bloggrubriken GISSEL OCH SLÖA KNIVAR.
Och vad händer om man tackar nej till kallelsen? VILL INTE HA ERBJUDANDET.

Lås inte kärleken.


I mars läste vi Hebreerbrevet kapitel 12 ESAU SÄLJER FÖRSTFÖDSLORÄTTEN och GUD - EN FÖRTÄRANDE ELD samt ÄNGLAR, SIMSON OCH PENGAR.

Frågan om ren mat fick sin plats under rubriken REN MAT OCH LOVSÅNG.


I april jag gav mig på att läsa om Medkänsla i en "tegelstensbok" nämligen dialogen mellan DALAI LAMA OCH DESMOND TUTU. Där fanns så mycket att hämta att jag fortsatte skriva ETT LÄKARBESÖK och MEDKÄNSLA OCH COMPASSION.

Bibelstudiegruppen ville nu fortsätta med det svåraste av svårt i Bibeln, nämligen Johannes Uppenbarelses bok. Jaha... Vet ni vad ni ger er in på?
Det visste de.
Jag hängde en sjal över dem för att illustrera första kapitlet, som avhandlade relationen mellan UPPENBARA OCH AVSLÖJA.

Vi fortsatte med LIK EN MÄNNISKOSON och att EFESOS GLÖMT 1:a KÄRLEKEN.

Men... vad är det som...


Världen har plågats av våld och terrorattacker. Många analyser görs, men man missar ofta förståelsen då vi i Sverige är så religionsblinda.

Ibland är jag rädd för att uttrycka det som är mina erfarenheter. Det skrivna ordet som blir offentligt kan ibland ha ett högt pris om man blir missförstådd, eller attackerad själv som visselblåsare.
Likväl måste vi bruka vår demokratiska röst att ge andra infallsvinklar än de politiskt korrekta. TERROR OCH BÖN.

Påsken kom och jag skrev bland annat om RÖD OCH GUL HELG, MUSLIMENS LÅNGFREDAG och OCKUPERAD PÅSKDAG.

För att illustrera de oerhörda umbäranden som våra flyktingar genomgått gjorde Sölvesborgs kommun en utställning på vår bro. MAKABER VANDRING.
Syftet var gott men ingen hade lust att gå på bron längre - allra minst våra vänner som fick sina trauman upprivna igen, bara för att den sömniga svensken skulle vakna.

POLYKARPOS MARTYR och SMYRNAS LIDANDE fick en otäck verklighetsanknytning.

Osmaklig utställning.


Maj månad kom med hopp om vår. ELDIG VALBORG, BABY-PSALM-SÅNG och VÅRHYLLNING gjorde livet gott att leva.

Men bibelstudierna fortsatte utmana både intellekt och hjärta i THYATIRA OCH SATANS ORGIER.
Jag var tvungen att åka till Lund och koppla av lite, och mötte då den största Ask jag någonsin sett! En keltisk meditation blev det i ASKEN I LUND, men fortsatte reflektera över BEHÖVS DJÄVULEN?

Slutet av maj förde mig till det heliga landet. Inom loppet av samma vecka besöktes Jerusalem av Donald Trump, vår lilla turistresa samt tusentals judar från hela världen som ville fira JERUSALEM 50 ÅR ENAD STAD.
Vilken fantastisk dag!

Med glädje och iver skrev jag om DÖDA HAVET LÄGSTA PUNKTEN, PINGSTENS VATTEN SILOADAMMEN och återvände sedan till Sverige.

Döda havets salta vikar.


Det blev ingen varm sommar. Juni hade varannandagsväder. DU GAMLA, DU TRÖTTA.
Sweden Rock måste få ge krydda till tillvaron KRISTEN HÅRDROCKARE och DESSA TRÖJOR OCH KROPPAR med Little Steven.

En ny motionsform såg dagens ljus då en joggare satt i system att plocka skräp samtidigt som hon var ute och sprang. "Plogging" = plocka skräp och jogga gjorde Sancta Garbish mycket glad! SOM EN PENNA I FJÄDERBUSKEN.

Midsommar kom och den där ekivoka stången såg plötsligt ut som en livmoder... MIDSOMMAR-NOJA.
Filmen JORDGUBBSLANDET spelades in här på Listerlandet med ett mycket viktigt budskap om vår rasism mot de polska gästarbetarna. Skrattet satte sig i halsen och biosalongbesökarna vred sig av pinsamhet - en mycket sevärd film.

ESSÉERNA I QUMRAN och FRÄLSNINGENS HORN ger intressant läsning och inblick.

Grottorna i Qumran.


Juli månad, hur är det med mänskovärdet? Läs om du vill INTE ALLS LIKA VÄRDA och SKÖNHET OCH VÄLSIGNELSER. Mer ville jag inte skriva denna månad.

Augusti kom. Jesus Kristus är mitt centrum mitt i den värld jag lever i.
Hur landar han här och nu? KRISTI FÖRKLARINGSDAG, GUDS LÖFTEN OCH VÅR BRIST samt LÄR KÄNNA KRISTUS kan ge några goda tankar. Eller vackra foton...

Ett hemskt åskoväder gav relief åt Shalom's årsmöte på Hjälmareds folkhögskola ÅSK-BÖN VID SJÖN FÄRGAREN.

Allt fler hör av sig till mig angående New Age. Hur ska man som kristen förhålla sig till denna nyandlighet? Och hur ska den som länge suttit fast i seanser, meditationer och yoga ta sig loss och hitta den riktige Kristus - inte bara hans kristallenergier?
Med stort allvar och varsam själavård försökte jag formulera min erfarenhet i ENSAM I NEW AGE och ALLT ÄR SOM DET SKA (inte!).

Det går inte att förstå kristendomen utan den judiska bakgrunden i Gamla Testamentet. Det går inte heller att förstå Jesus om man tar bort offerlamms-teologin. Läs GUDS LAMM, EN BLODIG HISTORIA.

Hotfullt över Shalom Israel.


September var fylld av insändare och artiklar om det stundande kyrkovalet. Jag skrev FÖRVIRRAD I KYRKOVALET och VAD VILL SVENSKA KYRKAN?

Liksom Martin Luther är jag kritiskt lojal till den kyrka jag har min tillhörighet. Men det är Gud jag tjänar, inte bara en organisation. Böner, böner!

På nattduksbordet, som jag inte har, låg Laura Petris bok om Ignatius av Loyola tillsammans med Wilfrid Stinissens andaktsbok "Idag är Guds dag". Det är mat för själen! RENHJÄRTAD GLÄDJE blev nästa blogginlägg.

FRÅN ILLA TILL VÄRRE fick många läsare, över 355 meddelar statistiken. Det är bra för att vara en sådan smal blogg. Sturella är stolt.

Einstein sa:
- Var en röst. Inte ett eko.

En obehaglig marsch i Göteborg tvingade mig att skriva om YOM KIPPUR OCH NAZZAR.

Göteborg 2017.


I oktober behövde jag bloggvila. Kanske du också, bästa läsare.

Men det är ju Luthers 500 årsfirande av de teser han spikade upp i Wittenberg, och det ville jag absolut reflektera kring. PILGRIMSVANDRING I LUTHERS ANDA och LUTHER OCH ARBETET.

November 2017 går till historien som det stora rama-skriet från världens många kvinnor under upproret #meToo, där sexuella trakasserier och våldtäkter återförde skam och skuld dit där den hör hemma - hos de våldsamma männen. TYSTNADEN BRYTS.

I samband med det skrev jag med stor vånda ett inlägg om VÅLDTÄKTEN I GIVA, en mycket obehaglig händelse i Gamla Testamentet.
Men vi måste förstå skillnaden mellan att skildra en mörk tid med "berättande text" och texter som "föreskriver" lagar som ska hållas.

Det går inte att läsa Domarbokens kapitel 19 som att Gud ville den här våldtäkten. Gud vill inget ont, men det gör människan.
Med tålamod sänder Gud profeter som förmanar folket till besinning och förändring. Det är en av nycklarna till förståelse av Gamla Testamentet. Okunskap är en svår misstolkare.

LÅT-GÅ-SÖNDAGEN och HJORTEN OCH JÄGAREN funderade på kulturella yttringar såsom Black Friday och rituell dans.

Djävla våldtäktsmän!


Årets sista månad december kom med en glad "flash-mob" i Bromölla, där kören JoyVoice överraskade alla julklappsköpare i JOYVOICE I SÖLVESBORG.

Relativism och religionsblandning fick skarp kritik i inlägget RELATIVISM - "Min" SANNING, liksom NÄR VI LJUGER OM JULEN.

Pedagoger och läroböcker ger känslan av att "religion" tillhör förgången tid och de där "andra", med smak av omodernitet och ovetenskaplighet.
Det motverkar jag gärna genom att vara motsatsen, alltså modern och vetenskaplig, efter bästa förmåga. Även religionsblyga svenskar måste ha ett språk för de stora existentiella frågorna, eller hur?

Nobelfesten med alla spännande vetenskapliga framsteg fick min glada uppmärksamhet i NOBELPRIS OCH SVARTA HÅL.

Men det är inte bara de stora frågorna som får uppmärksamhet. Även lite hälsosam galenskap är nödvändig i SLÄKTJULETRÄFF med alla våra förvirrade familjekonstellationer.

Destruktiv energi.


Med denna tillbakablick vill jag önska er alla ett gott slut på 2017 och en bön inför det nya året 2018:

Käre himmelske Fader,
- tack för detta år, med dess glädje och sorger, regn och solsken.

Hjälp oss att ta emot ljus och kärlek ur Din hand, men hjälp oss också att avslöja ondskans rötter och inte vara naiva.

Jesus, Du som varnade för att falska profeter skall komma, hjälp oss att stå emot alla de lockrop vi kommer att få möta med snabba lösningar på svåra problem.

Helig Ande, hjälp oss vara så modiga att vi vågar avstå vår bekvämlighet till förmån för naturen och klimatet, och hjälp oss våga gå in i mission bland de ofrälsta med räddning.

Kom med hälsa till de sjuka, arbete till de arbetslösa, hopp till de förtvivlade och glädje till de likgiltiga.
Amen.

Solen återvänder.


HERREN har begravt ditt förflutna i Kristi hjärta. Han bär omsorg om din framtid. Ta emot den.

De varmaste hälsningar från Helene F Sturefelt,

- alias allt möjligt knasigt som går att rimma på -felt...

- och tänk om det är som salig Kjell sa på pastoralinstitutet i Lund: "Så här kan det vara, eller precis tvärtom...".
Tänk på det du! Sannare kan ingen vara än Guds lilla Sturilla...

Pang!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar