Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 11 mars 2016

UCKE FELLOWS i BROMÖLLA

Våra Birgittor.


- Vad är locket gjort utav på ukulelens ovansida?
- Vad heter det lilla segel man kan hissa i mastens topp?
- Vad hette den skådespelare som också var känd för att spela ukulele i sina filmer?

Välkommen till Drejar'ns dagcentral i Bromölla.
Vår fantastiska orkester Ucke Fellows är på turné med ett musik-quiz, som det heter på svenska.

- På trummor har vi vår bankdirektör - Bosse Dynamit - ja, han heter så för han bankar och slår så hårt på trumskinnet...
- Därborta sitter Helene med en lökplanterare... Nej, det är bara hennes hårdrocksukulele som ser ut så. Och bredvid sitter de två heliga i Birgittorna...

... och Kristin, Ylva, Kerstin, Christer och Hanna. Vilket gäng!

KOM HIT OCH HÖR, KOM HIT OCH HÖR
ALEXANDERS RAGTIME BAND - nej fel, VÅRAT UKULELE-BAND!

Friskvård.


SKYMNING FALLER ÖVER PALMKLÄDD STRAND
OCH DESS SAND SYNS SOM ETT SILVERBAND...

ALOHA-OE JAG ÄLSKAR DIG
PÅ DUNKEL KÄRLEKSSTIG MÖTER JAG DIG.

Fast nu för tiden träffas man ju inte på riktigt. Det är digitala möten med dejtar på internet.
Inte kan man höra något palmsus då inte. Endast datorn brummar lite i oromantiskt bakgrunden.

Tulpan-sus.


De flesta i publiken var födda på 1930-talet.
Alla sjöng med i El Baion:

NÄR EN GÅNG VI ÄR GAMLA OCH GRÅ
SKA VI LEVA PÅ MINNEN ÄNDÅ
OCH IBLAND SKA VI SJUNGA VÅR SÅNG, EL BAION EL BAION EL BAION.

OM VI UNGDOMEN INTE FÖRSTÅR,
OM VI BUTTRA OCH MUTTRANDE GÅR
SKA VI DANSA DEN ÄNNU EN GÅNG, EL BAION EL BAION EL BAION!

Nej, jag vill inte bara leva på gamla minnen!
Jag vill leva här och nu.
Inte bara minnas när jag blev uppvaktad som student, med ros, eller utfrågad av näste spekulant hur mycket pengar jag hade på banken...

Nej, låtom oss fortsätta älska och leva i detta nu.

Spelevink-vänner.


EN GÅNG JAG SEGLAR I HAMN
EN GÅNG ÄR DU I MIN FAMN...

Tänk att det kan sitta en liten apa i toppen...
Idag lärde jag mig att så heter det lilla segel man hissar längst upp- inte oxe, och inte mus.

Muntra skratt i publiken.

Bäst är ändå vår special-översatta amerikanska schlager Ain't she sweet:

HON ÄR FIN
HON ÄR NÄTT OCH HON ÄR MIN...

JAG ÄR KÄR
OCH VILL DU VETA VEM HON ÄR
HÄR ÄR HON SOM GER MIG SIN INTIMITET:

UCKEN MIN!

Översättar-Holmquist har gjort en snygg text.
I kombination med ett lika ursnyggt intro - D6, Diss-dim, e-moll, A7 - är detta nu vår signaturmelodi.

Kluven ukulele.


Jazzlåtar, schlagers, vals, gamla danslåtar och till och med en Lennart Hellsing barn-visa gjorde repertoaren bred och intressant.

Jag har övat flitigt på mitt munspel så att jag skulle kunna ge lite goa klanger till "Det var så roligt" - men jag fick skratta själv... jag hittade inte tonen...

Blås, blås ut, dra in, ja jag drar! Men det blir fel ändå... D-durs munspel till G-durs sjungande, hm.

DET VAR SÅ ROLIGT JAG MÅSTE SKRATTA
DET KOM EN TREKANTIG GUBBE IN.

HAN HADE TRÄSKOR OCH NÄVERJACKA OCH HATTEN KANTAD AV KORVASKINN...

Nä, på min stråhatt satt bara ett stearinljuspynt och vippade...


Tryn-orgel... inte mungiga!


Efter 40 minuter var det dags för kaffe.
Jag fick en pratstund med herr Mårtensson från Vinslöv.

Han hade nio bröder och flera av dem hade vunnit fina medaljer i brottning på sin tid.
- 180 stycken svenska medaljer i denna ädla sport, det är mer än vad någon annan idrott bidragit med! sade han stolt.

Sen sjöng han solo för mig:
- Det ska va' gamla låtar såna som man hörde förr, nånting glatt, nånting enkelt så att alla hänger med...

Det var ett fint möte.

Men han hade bara 4 rätt i musik-quizzzet. Torsten vann karamellerna. Tillsammans med två tanter.

Mårtensson från Vinslöv.


Och vi sjöng:

VARJE KVÄLL GÅR EN VÄDJAN UT I TONER
SKÄNK EN SLANT TILL EN GAMMAL SPELEMAN.

DET ÄR SÅNGEN OM BRUSTNA ILLUSIONER
DET ÄR SÅNGEN OM LYCKAN JAG EJ FANN...

Många kommuner har dragit in på dagcentralernas öppna verksamhet, liksom på många äldreboenden.

Det är inte bra!

Ska de gamle bara sitta där och vänta?
På vad då? Maten och sen döden? Kulturen är rena friskvården och får oss att känna glädje och livslust.

Så kan vi inte ha det.
Återför skattemedel till denna viktiga friskvård!
Själv är jag piggare sen jag började i denna utmärkta lilla orkester.

Jag tackar alla - och Kalle särskilt - för ännu en rolig eftermiddag.

D, D7 och G istället för medicin. C, G9 och A+ istället för en pillerburk...
Det är mycket billigare.
Och inga biverkningar!

Choklad-musikalisk medicin.


Granlocks-svängiga musikalhälsningar från en med trekantig rundhatt,

Helene Sture Ragtime-felt,

- friskvårdare,
- som gärna hade velat träffa George "Flygmalajen" Formby!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar