Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 19 oktober 2012

NÅGRA KÄRLEKSORD


Gyllene Tider.

Hösten glöder av guld i skogen utanför mitt fönster.
Det är sköna färger som lugnar mitt sinne.

Lagom till ditt "fredagsmys" kommer här några kärleksdikter - att läsa högt för sig själv, katten eller den du vill...

I skuggan av Dr Phil får man mycket att fundera på i relationsarbetet. Gratis terapi på Kanal 7.

Och kommande söndag, den 20 e Tref, har temat Leva tillsammans.
Så nu gräver jag fram några alster ur byrålådan...

Guldläge.

FÖRÄLSKELSE

Förälskelse:
- man förstärker varandras goda sidor
som man redan ser.

Kärlek:
- man lär sig älska de andra sidorna
som man snart upptäcker...


HÖGTID

Vi celebrerar kärleken
   genom våra kroppar
       till varann

- Tag mig!
Jag är ditt bröd.

- Drick mig!
Jag är din kalk.

Kärlekens blod
    utgjutet.

Finns det mask i de goda äpplena?

TÖRSTIG ELD

Du tänder mina eldar
   och släcker min törst!

I dåliga förhållanden är det tvärtom.

Han släcker elden
   och gör henne bara mer törstig...


Kärlekstörst

KÄRLEKSGRAMMATIK

Att "älska" är inte en känsla.

Att "älska" är ett verb!

- Jag älskar dig!
Alltså; jag vill göra dig gott.

Du är inte perfekt.
Du uppfyller inte alla mina behov.
Men du gör mig gott!

Tittut i skogen!

Och i tidningen Medi@Boom, där funktionshindrade ungdomar skriver, saxar jag en underbar rakt-på-sak-dikt av Mercy:

MINA TANKAR

Drömkille.
På fritiden tränar han och jag.
Ute och jogga på gångbanan.
Hemma.
Kokta körsbär med glass.
Djupt förälskad.
Krypa i sängen.
Hångla.
Skämma bort mig.
Han spelar och jag kan sjunga.
Levande ljus.


LOREEN svarar på frågor om sitt musikaliska konstnärsskap och relationer.
Jag saxar ur Sydöstran 17 oktober:

- Så fort du inte är sann mot dig själv och börjar kompromissa, så kommer det gå käpprätt åt h..

- Förhållande, näe... är är så otroligt lite tid. Jag dyker inte in i relationer om jag inte kan pynta in lite...

Stick, jag har inte tid.

Just så. Kärlek behöver sina fyra T:
- Tid, Tillit, Trygghet och Trohet.

Det är likadant med vår Gudsrelation.

Och till sist, en kärleksfull PSALM, skriven av Britt G Hallqvist, nr 411:

GUD ÄR GRÄNSLÖS I SIN KÄRLEK
I SIN SKAPARFANTASI
FÅGELNS DUN OCH SOLENS KÄRNA
ÄR HANS VERK, OCH SÅ ÄR VI.

NÄR DET MÖRKNAR ÖVER JORDEN
NÄR DET SKYMMER I VÅRT HUS
SKAPARKRAFT VILL HERREN GE OSS
MOD OCH LUST ATT TÄNDA LJUS.

Tänt var det här!
Varma hälsningar, Helene Sturefelt

Kvällsmoln vid Vätterns Övralid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar