Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 11 oktober 2012

HALV SJU HOS MIG


Molnhimmel i havet.

Snart börjar sinnesromässan. Jag måste ha något att äta först!

Varken potatis, ris eller pasta ingår i den diet som ska rätta till den låga blodsockernivån...
Vad ska jag ha till korven då??

Efter två veckor har jag blivit ganska uppfinningsrik i köket. Det är inget att bjuda hem folk till, men vardagen måste ju fungera.
Här kommer några mosiga tips:

Nej vassen går inte att äta!

1. koka palsternackor i skivor med några purjölöksringar. Lättsaltat vatten, inga stora mängder, ca  5 min. Ta vara på spadet. Häll i lite grädde, jodå! Mosa.
PALSTERNACKSMOS!

Till den salta och starka kabanosskorven är det jättegott med det lite sötare palsternacksmoset.
Servera med brunkål (varför vänta till jul?) och riven squash.

2. Om man inte klarar av att vara utan potatis, så kan man minska ner mängden och lägga i några broccolibuketter istället. Så gör dottern.
Klicka i smör och mosa.
BOCCOLIMOS!

3. Tredje tipset är att göra sammaledes med ett blomkålshuvud.
Koka, mosa lagom. Häll i fetaostrutor med olivolja och lite basilika! Oväntat gott. Tomatsallad med rödlök serveras till detta.
Inte heller här finns några plågsamma kolhydrater.
BLOMKÅLSMOS!

Vad gör du med spadet då?
- dricker upp det ljummet.
- eller vattnar blommorna med det!

Det växer så in i vassen.

Mätt och glad kom jag i tid till Sinnesromässan.
Men snabbt dök nästa problem upp...

Vi är många som äter olika slags dieter en tid för att bli friska.
Vetemjöl och socker är de två stora matbovarna som inte är bra.

Nattvarden....

Nu hjälper det inte att vår goda församling har både glutenfria nattvardsoblater och alkoholfritt vin.
Det innehåller ju både vetemjöl och socker...

Hur ska jag göra nu då?
Det är inga stora mängder, men jag tillhör den typen som är konsekvent när jag bestämt mig för något.

Jag kan ta emot Kristus i mitt hjärta, jag är inte beroende av själva "ätandet".
Så jag lade handen över bröstet - tecknet att man inte vill/kan ta emot nattvarden - men fick istället en välsignelse och kort bön.
Underbart!

Jag var med!
Trots att jag just nu lever i både "kaos och utsatthet", så är jag omgiven av kärleksfulla vänner. Tack!

Men finns det inga dietistiska varianter på nattvarden?
En gurkskiva... ? Doppad i vatten... ?

Jag överlåter detta intrikata problem att lösas av de riktigt stora teologerna.

Doppad i vatten...


För övrigt älskar jag texten i Markus kap 7:14-23 där Jesus förklarar all mat ren.

INGET AV DET SOM KOMMER IN I MÄNNISKAN UTIFRÅN KAN GÖRA HENNE OREN.
BARA DET SOM KOMMER UT UR MÄNNISKAN KAN GÖRA HENNE OREN.

TY DET GÅR INTE IN I HJÄRTAT UTAN I MAGEN, OCH KOMMER SEDAN UT PÅ AVTRÄDET.
DÄRMED FÖRKLARADE HAN ALL FÖDA REN.

Det betyder, rent andligt sett, att ingen mat är bättre eller sämre inför Gud...
Gris, ko eller kyckling... det spelar ingen roll.
Som kristna slipper vi ha någon religionsmarkör i form av det vi äter.

Jesus rätar upp det som kantrat.

I den engelska översättningen står det:

By saying this, he showed that every kind of food is kosher!

Kosher. På arabiska skulle det stå att all mat är "halal" ! Tillåten.

Det som gör en människa oren är hennes onda tankar:
- otukt, stöld, mord, äktenskapsbrott, själviskhet, ondska, bedrägeri, liderlighet, avund, förtal, högmod, förblindelse...

Här gäller det verkligen att bedja sinnesrobönen!

Nu är klockan mer än halv sju och mitt kök är stängt.
Bara disken återstår.

De bästa hälsningar, mat-teologen Helene Sturefelt,
- som fotograferade cykelbron till Hästö, där den fantastiska naturläkaren bor...

Vägen till hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar