Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 27 oktober 2011

CLEOPATRAS PÄRLA

Tarsus, Turkiet. Här färdades Cleopatra.

Vad är dyrbart i livet? Vad värdesätter vi allra högst?
Det kan bara livskriser visa...
Ja, ibland måste vi bli både sjuka och stappla vid dödens kant för att begripa hur bra vi har det!

Jesus säger att himmelriket är lika dyrbart som en pärla.
På den tiden var en äkta pärla värd enorma summor pengar, man räknar med 53 ton rent silver!

Här kommer en berättelse om drottning Cleopatra. Det är historieberättaren Plinius som förtäljer denna legend.
Fotografierna är äkta och nutida, från vår resa till Turkiet i våras.

Dyra vykort.

Romarriket ville visa Egyptens drottning vem som verkligen var världens största maktfaktor.
Sändebudet Markus Antonius gjorde en demonstration som skulle få drottningen att inte ifrågasätta romarnas överlägsenhet.

När det var hennes tur, inbjöd hon sändebudet till världens dyraste måltid.
Cleopatra välkomnade Markus Antonius till en tom tallrik... och en bägare...
??
Så tog hon av sig sitt örhänge, krossade pärlan och strödde den i bägaren - och drack upp den!
Hon gjorde en ansats att ta av det andra pärlsmycket för att bjuda även honon, men han avböjde med en gång...
- Jag erkänner mig besegrad, O drottning Cleopatra!

En enda pärla...

Paulus källa där han bodde.

De kristna martyrerna, både förr och nu, äger en skatt i hjärtat som är lika dyrbar som Cleopatras pärla - nämligen KRISTUS.

Här står vi vid Paulus källa i Tarsus. Paulus sa:
- Jag glömmer det som ligger bakom mig och sträcker mig mot det som ligger framför.
Ja, jag räknar allt jag hade som en ren förlust, jämfört med Jesus Kristus...

Hos vem annan möter vi den totala upprättelsen? Den totala förlåtelsen, möjligheten att få leva i försoning?
Hos vem träder himmelriket fram tydligare?
Jag hittar ingen annan än Kristus.
Gör du?

Jag förnyar mitt doplöfte vid Paulus källa. Lycklig!

Så får ditt och mitt liv vara buret av Honom, ännu en dag.
Det önskar jag även för dagens romare och italienare, att de ser över sin andliga ekonomi... inte bara vad gäller Europas vingliga banksituation, utan också var vi egentligen hämtar vår livskraft...

Guds beskydd över dagens koptiska kristna i Egypten, som trängs bort från sitt land allt mer...

Min bön går också till Turkiet som skakats om av jordbävningar...
Må minareternas bönerop förkunna Krisus!

Samarbete. Eller?

De dyrbaraste hälsningar,
Helene Pärlefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar