Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 17 oktober 2011

ÄPPLET FRÅN HIMMELEN

Ser du?

Ha inte bråttom. Det går inte fort.
Andlighet behöver tid, tid och tid och några minuter till...

När jag är i stan - Malmö, Göteborg eller Karlskrona - kvävs min ande i för högt tempo, effektivitiet, stress och reklam...
Det gynnar inte min inre mänska ett dugg.

Ut ur stan! Det får gärna gå fort.
I skogen, vid stranden eller i trädgården anar jag Gud på ett helt annat sätt än i stan.

Ja, nu kommer det något!

Andlighet växer inte på träd - eller?

Jo, det gör den visst!
Det var ju därför människan fick vistas i paradisets trädgård, bland träd och frukter. Där anar vi Gud...

Var enda gång jag försöker tänka hur själva livet uppkommit blir jag alldeles varm, tokig och - nästan religiös!
Det är så stort!
Då gäller det att fånga tillfället, fånga livet, och fånga den hälsning som Gud ger mig genom det jag möter.

Nu landar det!

Ta ett enkelt äpple. I många trädgårdar blir de inte till glädje utan ligger och ruttnar i gräset... Ingen har tid längre att ta vara på frukten, orkar inte, vet inte, kan inte...

Äpplet... så fyllt av laddad symbolik!
Kunskapens frukt, frestelsens frukt.
- One apple a day, keeps the doctor away.

Tålmodigt har det vuxit från blomma till färdig frukt.
Det säger något om andlighet. Låta sig bli det Gud har tänkt... i den takt Gud har tänkt... med det mått av sol och regn som Gud har tänkt...

Jag har det!

- Vad gör du på fritiden då?
- Odlar min andlighet. Själv?
- Nja...
- Nu sjunger vi! Psalm 721.

TRÄDET OCH GRENEN OCH FRUKTEN HÖR SAMMAN.
KRISTUS ÄR ETT MED SITT FOLK PÅ VÅR JORD.
GRENARNA DÖR OM DE SKILJS IFRÅN STAMMEN.
JESUS GER NÄRING OCH KRAFT I SITT ORD.

Fallfrukt har fått en annan betydelse för mig...

Himmelsk frukt!

Helene Sturemust
- äppelälskare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar