Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 1 september 2024

JESPER SVEDBERG - PSALM 419

Psalmer i Bergakyrkan.

Sakta övergår den rekordvarma augusti till den lugnare månaden september.
Nu mognar alla frukter och det är tid för skörd.

Jag har lyssnat på en fin radiogudstjänst där ett eko från 1600-talet har klingat i etern. 
Förrförrförreförreförre biskopen i Skara - Jesper Svedberg - var huvudansvarig för 1695 år psalmboksarbete, där han menade att dessa gamla psalmer inte höll måttet för sin samtid.

Så är det även med vår tids psalmbok från 1986, och det skrivs ständigt nya sånger till Guds ära.
Men jag blir trött på när kyrkan bara sjunger ett tiotal psalmer som är populära, och lämnar över sjuhundra psalmer osjungna.

Om golvet kunde sjunga, eller tala...

Därför tar jag ofta "tumgreppet" och hamnade just på en sådan gammal osjungen psalm från förr.
Det är nr 419, skriven av denne fromme teolog Jesper Svedberg, 1694. 
Språket är mustigt och texten rik, bearbetat av J O Wallin till 1800-talets människor, och en gång till av Olle Nivenius 1986, till oss.

DU SJÄLV FÖRORDNAT, STORE GUD, ATT VI SKALL VITTNEN KALLA,
SOM SKALL FÖRKUNNA DINA BUD OCH ALL DIN NÅD FÖR ALLA.

VÄLSIGNA DEM, DITT NAMN TILL PRIS, SOM NU PÅ APOSTOLISKT VIS TILL ORDETS TJÄNST SKALL VIGAS.
Sv Ps 419:1

Svedbergs psalm 419.

Vem är detta som till Ordets tjänst skall vigas?
Hm, det är ju de blivande prästerna! Oj, här är en högtidspsalm mitt i psalmboken, som jag aldrig har sjungit tidigare... Hur är det möjligt?

Just denna dag var vi i Bjärred och hade turen att få komma in i Bergakyrkan.
Doften av de tjärade timmerstockarna från hamnen i Helsingborg slog emot oss. I hundra år hade de legat obrukade, nu har de fått komma i tjänst 1971 som golv i en kyrka - mer lik ett vikingalångskepp, eller loge för höbalar - än en kyrka. 

Bergakyrkan - ett vikingalånghus!?

Vad bär dessa gamla träd vittnesbörd om? 
Om de legat obrukade sedan 1870-talet, så måste de ha vuxit någon gång på 1700-talet.
Jesper Svedberg levde fram till 1735 - tänk om han sett dem växa i skogen?! Nej, förlåt, nu skenar min fantasi!

Men doften av tjära gav Guds hus en förankring i vatten och jord.

DEM SOM ARBETAR I DIN SÄD, SOM DYRBAR ÄR OCH MYCKEN
MED KRAFT FRÅN HÖJDEN DU BEKLÄD ATT DE I ALLA STYCKEN

MÅ VARA DINA TJÄNARE OCH TROGNA I SIN KALLELSE
ATT SÄDEN EJ FÖRDÄRVAS.
Sv Ps 419:2

Gammalt timmer, mycket gamla träd.

Var präst är som en åkerman, som sår ur Ordet i människors hjärtan.
Evangeliet skall förkunnas och förklaras klart och redigt för dem som lyssnar. Det är prästens "översättningsarbete" för varje generation.

Men det är ett svårt uppdrag med stort ansvar. Därför behöver församlingen bedja för sin präst att Herren skall "bekläda" prästen med sin kraft. Annars är risken att "säden fördärvas" - att människor tappar sin tro, hamnar i djupa tvivel eller rent av blir likgiltiga.

Vilket ansvar!

Jesper Svedberg fortsätter sin psalm-diktar-bön:

DIN NÅD DEM GIV ATT DE I ALLT DIG MER ÄN MÄNSKOR LYDER
OCH VAD DU LOVAT OCH BEFALLT MED NIT OCH SANNING TYDER.

MÅ DE BESINNA, EN OCH VAR, ATT HERREN DEM FÖRORDNAT HAR
TILL HERDAR, EJ TILL HERRAR.
Sv Ps 419:3

Inför ditt kors. Ständigt.

Gud är stor, Gud är större, Gud är störst, ja Gud är skaparen av himmel och jord.
Skulle vi då inte fråga efter Guds vilja?!
Men människor trycker på, moderna åsikter skall in och nya policydokument skrivas.

Jesper tänkte nytt och friskt och var inte rädd för det som var annorlunda. Han var en sann "ekumen" innan det ordet ens var påfunnet.   

Det andra allvaret i denna vers 3 är att prästen inte må hemfalla åt maktmissbruk - du är inte en herre utan en herde! Ack och fy så mycket missbruk som skett här i Guds namn!

Det goda bruket.

SÅ SKICKA HERDAR TILL DIN HJORD SOM DEN I KÄRLEK LEDER
SOM FÖDER DEN MED LIVETS ORD, OCH TROGET FÖR DEN BEDER.

BEVARA SJÄLV DIN MENIGHET, LÅT OSS FÅ SE DIN SALIGHET
DU, HERRE, ÄR VÅR HERDE!
Sv Ps 419:4

Jag beder också om präster som fokuserar på Jesus och det som Gud gör genom honom.
Förlåt mig, men jag är så trött på alla predikningar som bara handlar om klimatkriser, sexualitet eller världens alla konflikter.
Jo, visst, mitt i det skall Guds kärlek förkunnas, men alldeles för ofta stannar förkunnelsen bara i det mänskliga, och lyfter oss inte in i Guds underbara himmelrike.

Jag är inte intresserad av att veta prästens politiska åsikt, sexuella läggning, eller engagemang för behjärtansvärda uppgifter - jag vill höra ett hjärta tala om den helige Andes kraft där förlåtelsen förvandlar en människa!
Det får du tåla att jag säger.

Jag sitter varken till höger eller vänster.

Jesper Svedberg kallades för "änglarnas diktare". Han talade om livet där på andra sidan, hos Gud, hur de döda fortfarande hörde ihop med oss i en enda mänsklighet. En gång skall vi alla få mötas, men det är på Guds villkor, där försoningen öppnar porten.

Jag tog fram min blockflöjt och började spela. Det är en gammal tysk folkvisa från Wittenberg, upptecknad 1533, nästan femhundra år gammal. Denna melodi finns även använd i psalm 167, där samme Svedberg skriver just om änglarna.
Leta upp den och sjung!

Här kan du lyssna på den goda radiogudstjänsten, utsänd idag den 1 sept 2024:


Trampad och missförstådd. Nu välsignad!

Golvade hälsningar,

Helene Sture Psalmfelt, 

- som med glädje besökte den kyrka där jag fick växa från ungdomsledare till teolog och sedan till...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar