Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 24 november 2023

TÄNK OM ALLT BLIR TRAMS - profeten Amos

Bruna svampbollar.

Sancta Garbish plockade skräp i rabatterna. Då fick hon syn på några lustiga små bollar i buskaget. Vad kan det vara?
Hon råkade trampa på en av de bruna bollarna, men det skulle hon aldrig ha gjort - det var som om den blev aggressiv och sprutade ut brun rök över hennes sko!

Den lilla röksvampen gick till försvar. 
Eller, var det tvärtom? Tack för att du hjälper mig att sprida mina sporer?!

Röksvampen reagerar.

Jag funderar på när livet inte är som man tänkt sig. När överraskningen kommer och man inte är beredd.
Är det farligt? Är det bra?
Som t ex löftet om att Jesus skall komma tillbaka på himmelens skyar - är det bra eller dåligt?

Eller när sanning blir lögn och lögn blir sanning, och sociala medier översvämmas av åsikter och nervösa delanden. Vad är det som händer i världen? Är det någon som vet?
Kanske lika bra att strunta i allt och fokusera på den senaste TV-underhållningen, det är också bara påhitt så då gör det ju ingenting...

Dessa två söndagar innan 1 Advent handlar om allvarsglädjen, om dom och upprättelse.
Men tänk om Domens Dag uteblir?
Vad händer då?

Blir allt till trams?

Den lilla bruna svampen tittar på mig med sin mynning.

Röksvampen ser mig.


   DEN TID KOMMER, SÄGER HERREN GUD, 
   DÅ JAG SÄNDER EN HUNGER ÖVER LANDET - 
   INTE EN HUNGER EFTER BRÖD, 
   INTE EN TÖRST EFTER VATTEN, 
   UTAN EFTER ATT HÖRA HERRENS ORD.

   MEN DÅ SKALL DE IRRA FRÅN HAV TILL HAV,
   DRIVA OMKRING FRÅN NORR TILL ÖSTER
   OCH SÖKA EFTER HERRENS ORD,
   MEN DE SKALL INTE FINNA DET.
   Amos kapitel 8:11-12.

Guds Ord. Öppen bok eller stängd?

Många som har dåligt samvete över sin livsstil skulle förstås bli glada.
Så skönt! Rättvisan skall inte ha sin gång och jag kan fortsätta göra precis som jag vill, det skall ingen lägga sig i! Allra minst någon Gud som påstår sig vara allsmäktig...

Men jag som älskar Sanningen över allt annat, blir dödsförskräckt. 

Tänk om allt blir trams?

Det finns inget allvar kvar.
Ingen riktning, ingen kompass eller värdegrund.
Rätt och fel är utbytt till lust och begär. Mat och dryck finns, men utan näring, bara E-ämnen och tillsatser. Bukfylla är det, men mätt blir man inte. Bara fet.

Brun dryck rinner i blodådrorna.

Kyrkorna är bortbombade och Bibeln är uppeldad i värmande bål.
Guds ord är raderat och endast tramset består.

Meningslösheten är större än någonsin, men gurusarna hejar på att alla skall skapa sin egen mening, gudsåsköntdetgörvi!
Individens frihet har imploderat till ett svart hål i själen, men det kan man fylla med konsumtion, detgårjättebrasådetgörvi!
Och vem har sagt att det inte är bra att driva omkring från norr till öster? Detärhärligtattresasådetgörvi!

Skräptidning?

Profeten Amos var en bildad herde, med god språkkänsla och väl insatt både i landets historia och samhällsskick. Amos var en av många som hade en filial till Jerusalems tempel och försedde offergudstjänsterna med offerlamm.
Men så kallade Herren Gud honom att bli språkrör för Guds vilja. Det är inget man väljer själv, det är något som Gud lägger på vissa personer.

Uppgiften är att tala ut Guds vilja som är emot allt vad folkets girighet heter. Amos starka tal väckte en pinsam uppmärksamhet. Han anklagades för högförräderi och utvisades ur riket. 
Därefter fortsatte profeten Amos sin verksamhet skriftligt, och det kan vi vara mycket tacksamma för!
Amos profetbok är bevarad i Gamla Testamentet, efter profeten Joel och före profeten Obadja.

Den kritiska rösten säger "allt står inte väl till".
Ni lever i ett önsketänkande, i höga ideal som inte hör ihop med den verklighet ni skapat.
Ni behåller era pengar för er själva och orkar inte hjälpa dem som är utsatta.

Fårens äng utanför Betlehem, med höghus.

Amos riktar sig till Guds folk Israel. Vi befinner oss ca år 760 före Kristus.
Det är en blomstrande storhetstid då välståndet ökade med stor lyx för ett fåtal.
Men så kunde inte Guds folk fortsätta leva. De var ett utvalt släkte som skulle representera Guds närvaro, och då gällde andra lagar.

Renhetslagar. Avskildhet från andra.

Profeten Amos kommer mitt i detta som en olyckskorp och förstör den glada stämningen.

   DEN DAGEN, SÄGER HERREN GUD, 
   LÅTER JAG SOLEN GÅ NED VID MIDDAGSTID 
   OCH LÄGGER JORDEN MÖRK PÅ LJUSA DAGEN.
   JAG VÄNDER ERA FESTER I SORG OCH ALLA ERA SÅNGER I KLAGAN.

   JAG KLÄR ALLA HÖFTER I SÄCKVÄV 
   OCH LÅTER ALLA GÅ MED RAKAT HUVUD.
   Amos 8:9

Stör mig inte, Gud!

Individen har ingen egen vilja utanför det kollektiva förbundet. Att fortsätta leva egoistiskt leder alla bort från välståndet. 
Vänd om!
Avgudadyrkan hade tilltagit, det verkade mer spännande med grannfolkens religioner.
Den egna judiska offergudstjänsten tömdes allt mer på sitt innehåll och hade blivit ett skal utan kärna.
Det kan jag känna igen.
(Sekulariseringen i svenska samfund och kyrkor ökar allt mer).

Den tilltagande moraliska upplösningen visade sig i osedlighet och dryckenskap.
Och det sociala problemet struntade man i. Pengar lånades ut till höga räntor och de fattiga blev ännu fattigare.
(Det känner vi också igen).

Helene, beskriver du vår tid nu, eller?
Nej, vi är 2.700 år tillbaka i tiden. Detta är människans ständiga pendelrörelse - från välgång till utarmning, från stolthet till förtvivlade rop.

- Herre, var är du?!

Ska vi någonsin lära oss??

Det går väl bra?

Sancta Garbish tittade på de lustiga små röksvamparna.
Ni är som bomber och granater, tänkte hon, dolda för omgivningen men lömska där ni ligger längs marken i buskarna.

Men den som har profetens blick ser klart genom de bruna dimridåerna. Det finns andra ögon som ser längre, och de sitter i själens innersta hjärterot, där kontakten med Gud har sin sambandscentral.

Jag är livrädd för att allting skall bli trams.

Hmppfff... 

Domssöndagarna försvinner och ersätts av den villkorslösa kärleken där Gud är en tomtegubbe, utan kraft att hålla den sanning som förutsätter omvändelse.

Adventstiden ersätts av Black Friday-fredagar där handeln ersätter sina röda minussiffror till svara plusdito. Kapitalismen är snäll mot de eländiga ibland, men bara för att sko sig på den fattiges små möjligheter att ändå kunna köpa något till billig peng.

Och julen är slutkörd redan i oktober och hösten bortraderad med tomtemys i varuhustemplen.
Vinterhögtiden har ersatt den kristna julen med budskapet att "nu samlas alla där hemma".

Helene är gnällig redan i oktober.

Inte kan Sancta Garbish hindra brunsvamparna från att växa där de gör, men jag kan låta bli att trampa på dem så att de inte sprider sina sporer, som just nu får illustrera min frustation över sakernas tillstånd.
En muslimsk kvinna gick förbi och log mot mig. Hon bar allvarsgläjden i sig och sa:

- En dag kommer Jesus tillbaka, inte Muhammed. 
Och så böjde hon sig ned och plockade upp ett kastat chokladpappersskräp.
Vi var helt överens där.

För ett ögonblick skingrades dimman och tramset lade sig.

Rökdimman lättade.

Och när Herren förkunnat sina domar över sitt älskade folk genom profetens skarpa ord, kom ett nytt löfte. Herren talade genom Amos och sade:

   DET KOMMER ATT KOMMA EN DAG 
   DÅ JAG SKALL UPPRÄTTA DAVIDS FÖRFALLNA HYDDA.
   JAG SKALL MURA IGEN DESS REVOR OCH 
   UPPRÄTTA DESS RUINER OCH BYGGA UPP DEN 
   SÅSOM DEN VAR I FORNA DAGAR.

   DAGAR SKALL KOMMA, SÄGER HERREN, 
   DÅ BERGEN SKALL DRYPA AV DRUVSAFT 
   OCH ALLA HÖJDER SMÄLTA NED.

   DÅ SKALL JAG ÅTER UPPRÄTTA MITT FOLK ISRAEL.
   NÄR DE BYGGER UPP SINA ÖGDELAGDA STÄDER 
   SKALL DE OCKSÅ FÅ BO I  DEM, 
   NÄR DE PLANTERAR VINGÅRDAR SKALL DE OCKSÅ FÅ 
   DRICKA VIN FRÅN DEM.

Olivpressen i Ketsrin, norra Israel.

   JAG SKALL DÅ PLANTERA DEM I DERAS EGET LAND, 
   OCH DE SKALL INTE MER RYCKAS UPP UR DET LAND 
   SOM JAG HAR GIVIT DEM, SÄGER HERREN DIN GUD.
   Amos kap 9.

Detta är min tysta kommentar till det som just nu sker i Israel, där terrorstämplade Hamas slaktade 1.200 människor, med vetskapen att Israel skulle reagera skarpt. Då gömmer de sig bakom sina egna och gör precis som när lillebror retat upp storebror och läraren kommer just när han markerar mot lillebror... och så skyller de på att storebror är dum.

Mänsklig psykologi gånger tusen bruna bomber.

Jag gråter.

Men upprättelsen kommer! I alla avseenden!

Men då får lillebror hoppa av från storebror!

Allvarsglada hälsningar från Helene Sturetrams Amosfelt,

- ensam mot strömmen.

Käre himmelske Fader,
- ge oss kraft att be och vaka i denna värld som allt fortare går mot sin undergång.
Hjälp oss att sätta högt värde på Ditt levande Ord!
Förlåt oss när vi väljer bekvämligheten och matar varandra med trams.

Helige Ande, röj den nöd som söker din sanning.
Låt oss få fatt i varandra, i kärlek.
Jag välsignar Israel, såsom Du själv har välsignat Ditt folk, och ber om frid och fred i hela Mellanöstern. 
Amos. 
Jag menar, Amen.

Det var en gång ett Jesusbarn.

Litteratur till fördjupning:

- Profetens budskap, Gerhard von Rad
- Förstår du vad du läser, Ivan Hellström
- Amos profetbok i Bibeln.

Onsdagen den 29 nov 2023 bildar vi en Israelförening i Sölvesborg, med syfte att be för landet och dess grannfolk.
www.israelsvanner.se

Israels flagga vid Döda havet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar