Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 15 november 2023

PAPPA, ABBA och GUD FADER

Mannes hjärta.

Vi har just firat Fars Dag, eller rättare sagt, i almanackan stod det att det var Fars Dag. 
Långt ifrån alla firar denna dag och jag vill fundera lite på det, och koppla ihop tankarna på Gud såsom Fader.

Ibland lyssnar jag på gatupastorn Marcus Olson från Göteborg. Han delade sina tankar kring Fars Dag på Instagram och berättade ungefär så här:

Följ honom på Instagram.

- Denna dag kan vara svår för många. En del har kanske haft en pappa, men han har aldrig funnits i livet. Andra hade en pappa de första åren, men sen försvann han.
En del har haft en pappa i familjen hela tiden, men relation är trasig och han fungerade inte alls som pappa. Andra kan ha haft en pappa där relationen var fin, men så dog han.

- Det kanske är så att du som lyssnar (läser) vill bli pappa men inte kan, eller inte kunnat.

Fars Dag är en påhittad dag, inte alls given av Gud själv, den är kommersiell från början. Det kan bli jobbigt för många och man blir påmind om att man inte har det som andra verkar ha, säger gatupastorn Marcus.

Den uppblåste mannen.

Sedan berättade Marcus om en tjej som läste teologi samtidig som han. Hon hade haft en mycket trasig relation med sin pappa och jag tyckte det var pinsamt när det blev så mycket pappaprat. I Bibeln står det ju mycket om Gud såsom Fader, och vi ber Fader vår...
Men då fick jag en skarp, men vänlig, blick av henne och hon sa:

- När jag blev kristen så fick jag den pappa jag aldrig haft! Sluta aldrig att predika att Gud är en Pappa, för när jag mötte Gud, då fattade jag vad en verklig pappa är.

Och jag, Helene, har en nära vän som tidigt i livet miste sin far i cancer. Han var bara 40 år och hon i tonåren. Denna sorg följde henne hela livet, och hon saknade honom enormt. 
Men när den kristna tro mognade så fick hon en djup erfarenhet vid ett tillfälle att Gud var hennes allra viktigaste pappa, en Fader som finns där, hela tiden, på riktigt.

Gud Fader, bort liv och död.

När Jesus lärde lärjungarna be, tog han ett konkret exempel och sa till dessa unga, judiska män som var fostrade med att Gud är så helig att hans namn inte ens får nämnas...
Därför var det något oerhört när Jesus säger att vi får kalla Gud för "Abba, Fader" - abba = käre far, lille pappsen...

Det är ett innerligt ordval. Så nära får vi tala med Gud i vår bön.
Och så nära är det tänkt att en pappa skall vara.

Jag slår upp ett av Paulus brev och läser:

NI HAR INTE FÅTT EN ANDE SOM GÖR ER TILL SLAVAR SÅ ATT NI MÅSTE LEVA I FRUKTAN IGEN.
NI HAR FÅTT EN ANDE SOM GER ER BARNENS RÄTT SÅ ATT VI KAN ROPA:
- ABBA, FADER!
Romarbrevet 9:15

Guds barn.

När Jesus plågades i Getsemane så var han i intensiv bön. Han bad lärjungarna stanna kvar med honom och vaka och bedja, men de somnade. Jesus föll ned på marken och...

... OCH BAD ATT FÅ SLIPPA DENNA STUND OM DET VAR MÖJLIGT. HAN SADE:
- ABBA, FADER! FÖR DIG ÄR ALLTING MÖJLIGT. TAG DENNA BÄGARE IFRÅN MIG.
MEN INTE SOM JAG VILL UTAN SOM DU VILL.
Markus 14:35.

Som kristna är vi inlyftade i Guds förbund och får höra ihop med Jesus och den närhet han har till Gud. Paulus förklarar sammanhanget så här:

OCH EFTERSOM VI ÄR GUDS BARN, HAR GUD SÄNT SIN SONS ANDE IN I VÅRT HJÄRTA, OCH DEN ROPAR:
- ABBA, FADER!
ALLTSÅ ÄR DU INTE LÄNGRE SLAV, UTAN SON, OCH DÅ HAR GUD GJORT DIG TILL ARVTAGARE.
Galaterbrevet 4:6.

Så fantastiskt! Gud har sänt sin sons ande in i våra hjärtan! Av oss själva kan vi inte våga ha en så förtrolig relation med Gud, men genom Jesus öppnar sig allt.

För Gud är allting möjligt!


Gatupastorn från Göteborg fortsatte:
- Så nära är det tänkt att en pappa skall vara, så som Jesus berättar om "Abba Fader".
Jag vill vara en närvarande pappa för bina barn. Jag kan inte ändra allt som har varit men jag kan bli lite mer närvarande än jag varit.

- Vi vet att det finns en massa män som skadar sig själva genom att skada sina barn och sina kvinnor. Det är våld, psysisk och fysisk ohälsa.
Det är ett jättestort problem med pappor som är frånvarande, som inte finns där.

- Så det är min bön att Gud skall ge oss kraft vara närvarande pappor, omfamnade pappor som lyssnar och finns där.

Om du har en trygg pappa; ta vara på honom så länge han finns! Ta hand om honom låt honom ta hand om dig!

Tar hand om varann.

- Allt vad Fader heter på jorden har sin grund i Fadern i himlen. Du som inte har en pappa - du har en i himlen! Och du som har en pappa, du har ännu mer en Pappa i himlen!

- Som pappa kan man vara disträ och tappa humöret, och t o m skada andra. Men grundbilden är att Gud själv är aldrig är disträ och han kommer aldrig skada dig. Gud Fader lyfter upp dig och välsignar dig.

Du som kämpar med Fars Dag, säger pastor Marcus, vi hjälps åt!
Vi killar, vi måste visa vad sann manlighet är - Jesus är vår förebild då han går emot orättvisor och värnar de svaga och utsatta.

Tack, bäste Marcus Olson, för dina goda tankar!

Abba, Gud Fader!

Jag tänker på mina syriska vänner som inte kan skilja på bokstaven "b" och "p"... De hör inte skillnaden. När jag första gången hörde dem prata om sina fäder så sa de "Babba"... som ett barn... Men sedan hörde jag att det är ju samma ord som Jesus använde - Abba! Babba!
Arabiskan och hebreiskan ligger ganska nära varann.

Och nej, Bibelns Abba är varken en fiskkonserv eller en popgrupp...

Faderliga hälsningar från 

Helene Sture Abbafelt,

- med djup tacksamhet för min jordiske pappa, och min Fader i himmelen!

Älskade pappa Lennart!

 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar