Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 26 november 2023

GRÅTA OCH SKÄRA TÄNDER

Gråta och skära tänder?

Det är så obehagligt att gå till tandsköterskan och få sina tänder rengjorda. Hon drar och sliter med tandtråd och fil så att tandköttet blöder, men efteråt är tänderna blanka och glatta - och alldeles rena.

Eller när man vaknar osövd med ont i huvudet för att man legat och gnisslat tänder med sammanbitna käkar... Känner du igen det?
 
Det kanske inte är riktigt detta Jesus menar när han i evangeliet talar om att "gråta och skära tänder", men jag var tvungen att börja detta resonemang i det vi känner igen.
Nu skall du få följa med på ännu en djupdykning i Bibelns underbara värld, där allvarsglädjen skall drabba oss med full kraft.

En gren tittade plötsligt på mig och började predika...

Lyssna, du människa!

Det är Domssöndag och minusgraderna har gett Blekinge ett välbehövligt kallt täcke. Jag tog mig till kyrkan har njutit av gudstjänsten i Ysane kyrka i fulla drag. 
Det var stor andakt bland de församlade. Psalmer med rikt innehåll sjöngs och nattvarden firades med knäfall, under största respekt, i vördnadsfull tystnad.

Men evangelietexten är tuff, ja, nästan hård om man missförstår den. Det handlar om "de onda och de rättfärdiga". Så här står det skrivet - men jag hoppar över sorteringen av fiskarna och tar istället med slutet, som evangelieboken inte har med...

Domssöndagens psalmer.

SÅ SKALL DET BLI VID VÄRLDENS SLUT. 
ÄNGLARNA SKALL GÅ UT OCH SKILJA DE ONDA FRÅN DE RÄTTFÄRDIGA OCH KASTA DEM I DEN BRINNANDE UGNEN.
DÄR SKALL MAN GRÅTA OCH SKÄRA TÄNDER.

HAR NI FÖRSTÅTT ALLT DETTA?
- JA, SVARADE DE, OCH DÅ SDE HAN:

VARJE SKRIFTLÄRD SOM HAR BLIVIT HIMMELSRIKETS LÄRJUNGE ÄR ALLTSÅ SOM EN VÄLBÄRGAD MAN SOM UR SITT FÖRRÅD KAN TA FRAM BÅDE NYTT OCH GAMMALT.
Matteus 13:49-52.

Finns det något förråd här?

De som tilltalas är inte du och jag. Det är ledarna för det judiska folket. 
Huruvida detta är tillämpbart i dagens Israel får någon annan kommentera - det skulle jag mer än gärna ta del av!
Nåväl, det jag nu vill dela är hur de religiösa ledarna jämförs med en rik bonde som kan ösa ur sina förråd. 
Där finns både nytt och gammalt, utan att värdera det ena som bättre eller sämre.

Men bara några kapitel tidigare beskriver Matteus hur Guds folk inte tar emot det läkedomsunder som Jesus gör med den romerske officerens sjuke pojke.

SANNERLIGEN, INTE HOS NÅGON I ISRAEL HAR JAG FUNNIT EN SÅ STARK TRO!
MEN RIKETS EGNA BARN SKALL KASTAS UT I MÖRKRET UTANFÖR.
DÄR SKALL MAN GRÅTA OCH SKÄRA TÄNDER.

OCH TILL OFFICERERN SADE JESUS:
- GÅ. DU TRODDE OCH DET SKALL SKE.
OCH I DET ÖGONBLICKET BLEV POJKEN FRISK.
Matteus kapitel 8:12-13.

Jesus och Tom Wright.

Min gode vän i bokhyllan, Tom Wright, teolog och biskop i Durham, Anglikanska kyrkan, är en begåvad lärare, som i sin fyra evangeliekommentarer, skriver om detta på följande sätt:

- Det som är "nytt" är de splitternya visioner som himmelriket för med sig. 
Det som är "gammalt" är flera århundradens vishet, bestående av Israels lärdes berättelser och förhoppningar, alltifrån profeternas tid.

- Poängen i det som Jesus säger om den välbärgade mannen är att "nytt" och "gammalt" nu förs samman.
Jesus visar att det nya som händer förankras i de gamla löftena. Det gamla hoppet om Messias och Fridsriket tar sig nu nya och fräscha uttryck.

Den nya våren bor i den gamla hösten.

Och strax innan Matteus berättar om den romerske officeren så har han lyft fram den spetälske mannen som blev ren när Jesus rörde vid honom.
En jude och en romare - det gamla och det nya - möts i kapitel 8 på ett sätt som vi inte förstår, men som vi kan ana:

* Jesus vill återupprätta Guds folk genom att läka allt vad fysisk och mental spetälska heter!
* Jesus visar att Guds rike kommer att nå utanför Israels gränser till alla hednafolk, där officeren är en försmak av den världsvida missionen!

Tro är att erkänna att Jesus har makt.

Det gör inte den som gnisslar och skär tänder.

Skär du tänder?

De religiösa ledare som talar om hoppet, men inte ser det komma, de förleder folket.
De är som dåliga fiskar i fiskenätet - de slängs bort och är till ingen nytta (Matt 13:47-48; den delen jag hoppade över, som du får läsa själv).

Men nu läses ju denna text i våra svenska kyrkor i vårt århundrade. Hur skall vi då förstå dessa ord?
De tillhör väl inte bara historisk tid bakåt? Vad vill Jesus säga till oss idag?

Ja, allt handlar om tänder... nej, förlåt, om "de onda och de rättfärdiga".

Jag måste skoja lite, annars klarar du kan inte att läsa fortsättningen.

Allt handlar inte om tänder.

I Sverige har många avskaffat ondskan. Det finns inget som kan kallas ont, det är bara dålig uppväxt eller taskig skolgång, påstår man. Någon djävul finns absolut inte och det onda är egentligen bara en tillvaro i avsaknad av ljus... 
Säg det till det som är drabbad av brott och våldsamt påhopp!! 

Och i dagens domstolsväsenden lär det vara så att de fyra personer som dömer i rättsmål utgörs av en domare, en juridikstuderande samt två nämndemän, utan juridisk utbildning.
Om dessa fyra är oense i ett brottsmål, alltså att det är "två mot två", så döms förövaren till det lägsta straffet - trots att de båda juristerna ser att fallet borde gå till högre straff.

Hur fungerar domstolarna?

Att låta det "onda" få konsekvenser i Sverige upplevs som ett förakt mot det goda och mot själva människan. Denna oförmåga att se dem som skadar, bedrar, förtrycker, skjuter och våldtar som "onda" gör att sanningen uteblir. 

Men de blir inte mer goda bara för att vi låter ljuset falla på dem. Mörker är mörker. Och död är död.

Ysane kyrkogård.

Här klipper jag in en text skriven av en vuxen man, en otäck reflektion över en upplevd barnmisshandel:

     ÅNGER OCH FÖRLÅT?

   Hur kan man låta någon bära
   sitt eget brustna jag
   och förnedra nå'n så nära
   med sitt eget obehag?

   Hur kan man låta någon höra
   hur värdelös han är
   och självkänslan förgöra
   i den man borde hållit kär?

   Hur kan man utstå att förtrycka
   sitt barn av arv och gen
   för att sitt självporträtt besmycka
   i ett överlägset sken?

   Hur kan man slå en stackars liten
   utan ånger och förlåt
   och oberörd och sammanbiten
   lämna barn i hulk och gråt?

   Hur kan man tro att han ska dölja
   dessa onda uppväxtår
   när varje törn av skam förfölja
   varje skakigt steg han går?

   Han kommer aldrig att förlikas
   med det liv han lever här
   och troligt aldrig berikas
   med att älska den han är.

   Skrivet av "Patrik 100%"

Jag vill ändå ge dig ett hjärta av FRID!


När Bibeln talar om "de rättfärdiga" så handlar det inte om perfekta människor som är moraliskt oförvitliga. Nej, några sådan finns inte, varken i Gamla Testamentet eller i Nya eller i vår tid.

Ordet "rättfärdig" betyder = den som vänder sig till Gud, med sina synder och fel, i bön om förlåtelse.

Kung David hade blod på sina händer, men räknades som rättfärdig eftersom han såg sina fel och brister och ödmjukade sig inför Gud.

HERRE, VAR MIG NÅDIG I DIN GODHET.
UTPLÅNA MINA ÖVERTRÄDELSER 
I DIN STORA BARMHÄRTIGHET...
Psaltaren 51.

Herre, var mig nådig.

Det innebär att änglarna en dag, eller varje dag här och nu, skiljer ut de upproriska från de ångerfulla,
de kaxiga från de ödmjuka, det stolta från de insiktsfulla.

Och om vi låter teologin bli till psykologi, så innebär detta även att änglarna i mig - och dig - vill skilja ut det som är upproriskt mot Gud och medmänniskan, från det som är ödmjukt och fridsamt.

De som skall skära tänder är alla de som plötsligt upptäcker att de förrått livet och agerat som djävulens sändebud, med elände och död i släptåg.
De som skall gråta inför Gud är de som gjort sitt stora Ego till gud och bara följt sina begär efter pengar, makt och sex. Ni skall gnissla tills era tänder är nermalda!!!

Djävlar, sa Aulawaabeln.

Men även inom oss var och en gnisslar det av oro och syndabekännelse på kvällen inför det vi sagt och gjort av orena motiv, som sårat vår medmänniska. 

RENA MIG FRÅN MIN SYND
TY JAG KÄNNER MINA ÖVERTRÄDELSER
OCH MIN SYND ÄR ALLTID INFÖR MIG... 
... skriver David i Psaltaren 51:4.

Varje skriftlärd som har blivit himmelrikets lärjunge kan alltså ta fram både nytt och gammalt ur sitt förråd, säger Jesus. Vilket hopp för de judiska ledarna, både då och nu!

Detta vill jag även tillämpa på alla kyrkliga ledare och kristna församlingsherdar av alla slag.
Det handlar om en "helkyrklighet" där Jesus fogar samman det gamla och det nya förbundet i sin egen kropp.

- För dig utgiven, för dig utgjutet...

Det välsignade altaret i Ysane kyrka!

Den vördnadsfulla tystnaden runt nattvardsringen i Ysane kyrka får avsluta detta inlägg.
Smak av allvarsam glädje får prägla resten av kvällen.

Och vill du höra av dig för att ge respons på det jag skrivit, så får du göra det via Messenger.

Käre himmelske Fader,
- rädda oss från att kastas ut i ett mörker utan Dig!
- lys upp rädda hjärtan med sanningens ljus,
- och kom med FRID till trasiga själar. Amen.

Imorgon har jag en tandläkartid.
Får se om jag har några tänder kvar att bita med då...

Gnisslande hälsningar från
Helene Sture Tandfelt,

- teolog i minusgrader som skriver så det löddrar om tandborsten!

Av frukten skall grenen kännas.

  








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar