Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 10 oktober 2023

SKYDDSVÄRDA EKAR FÄLLDA

Två storståtliga ekar fälls.

Det är oro i världen. Det är aggression i luften och krig på marken. 
Jag bär stor sorg inom mig och har gråtit mycket den senaste tiden, det är vi många som har gjort. 

Jag skall försöka bena ut en sak i taget, för min egen del, och kanske för dig som behöver läsa detta.
Jag börjar med det lilla perspektivet och de stora träden.

Här brukade jag sitta ibland. Kvällssolen var skön och ekens starka bark gav min rygg skydd. I över tvåhundra år ha de vuxit här och sett människor komma och gå. Eken har en enorm styrka i sitt energiflöde! 

Storståtlig ek!

SKYDDSVÄRDA EKAR FÄLLDA

Markfrågan är alltid känslig då det skall byggas nytt. Skall åkermark och skog offras?

Sedan några år tillbaka har en ny förskola projekterats i Sölvesborgs innerstad. Den gamla förskolan från 70-talet skall rivas, belägen mellan Markgatan och St Nicolaigatan. 

I detta kvarter Polstjärnan finns ett bestånd med fantastiska ekar och en grönyta nedanför Furulundsskolan.

Jag blev chockad då jag såg att de var rödkryssade för avverkning. Det kan inte vara sant! På kvällen gick jag dit och knöt vita fredsband runt den fyra meter breda trädmidjan. Om dessa trädkungar skall fällas, då skall de falla med brudgummens märke runt sig!


Vitt fredsband.

Detaljplanen hade kunnat läggas så att de största ekarna hade sparats. De mätte nära fyra meter (!) i omkrets och var fullt friska.

Kommunen ansökte om tillstånd att fälla dessa ståtliga ekar. Länsstyrelsen svarar att ekarna är ”särskilt skyddsvärda” och att försiktighetsåtgärder skall vidtagas. Om denna ekdunge hade varit en lokal för läderbaggar eller fladdermöss så hade saken varit klar.

Nu fanns dessa arter inte här, och då gav Länsstyrelsen tillåtelse till avverkning, trots att de i sitt utlåtande skriver om ”ifall en väsentlig ändring av naturmiljön uppkommer behövs en ny anmälan göras om samråd.”

Eken - kungen av träd.

FÖRSÄMRAD LIVSMILJÖ

Alla paragrafer är följda men de är uttolkade på ett negativt sätt, enligt vad jag erfar, såsom boende i närheten.

Ekarna fälldes igår, den 9 oktober till mångas sorg och förskräckelse.

Det som nu händer är att den kommande förskolebyggnaden får följande försämrade läge:

-        Barnen som skall vistas där får betydligt sämre luft, då det passerar ca 9000 fordon på Snapphanegatan intill.

-        Byggplatsen är i söderläge och förskolan kommer nu att vara helt utan skugga, med brännande sol under det varma halvåret.

-        Trädkronorna gav också ett mycket gott vindskydd, vilket nu är borta. Ett blåshål blir det istället.

Vart tog träden vägen?

LURAR BARNEN

Dessutom är ”motivations-aspekten” pinsamt dålig, om jag tillåts raljera:

-          Hej barn, nu har vi byggt ett nytt hus till er där ni skall sitta och lära er om naturen och att respektera livet. Vi har tagit bort de största träden här för att ni skall kunna rita blommor och träd och … Förlåt, vi orkade inte tänka hela vägen.

Begreppet ”skyddsvärda träd” betyder ingenting. Den lilla människan, som värnar sin gröna omgivning, blir också jämnad längs marken av tomma paragrafer. Ansvariga på kommun och Länsstyrelse framstår som ointresserade och vanmäktiga inför sina egna beslut.

Vi letade efter läderbaggar.

3-30-300

Till sist: begreppet 3-30-300 är viktigt att ha med i all stadsplanering 

Det betyder att det bör finnas minst tre träd då man ser ut genom sitt fönster, när man lyfter blicken uppåt skall 30% utgöras av gröna trädkronor vilket då garanterar god luftrening från trafiken, samt att det inte bör vara mer än 300 meter till närmsta större träddunge.

Nu återstår att se hur Sölvesborgs kommun vill lösa återplanteringen.

Idag transporterades ekarna fällda och döda i en svart container, som en enorm begravninskista.

            

Ekarna skall begravas i en faunadepå.

  Ibland längtar jag mer än vanligt efter himmelriket.

MITT PÅ DEN STORA GATAN, MED FLODEN PÅ ÖMSE SIDOR, STOD LIVETS TRÄD SOM BAR FRUKT TOLV GÅNGER OM ÅRET OCH GER SIN SKÖRD VARJE MÅNAD

OCH TRÄDETS BLAD ÄR LÄKEMEDEL FÖR FOLKEN. 
OCH INGEN FÖRBANNELSE SKALL FINNAS MER...
Joh Uppenbarelsesbok kap 22:2
                                                                                                                      

Mycket sorgsna hälsningar,

- Helene F Sturefelt, trädherde.


Fruktbärande ek med sina ekollon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar