Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 27 oktober 2023

KAFFEFILTER och GOD VILJA

Kaffefilterkonst.

Vilka fina tavlor! Vad har du målat på?
- Kaffefilter...

På bokmässan i Göteborg träffade jag en spännande kvinna som hittat ett originellt sätt att uttrycka sig på.
Kaffefiltrets struktur är som det bästa akvarellpapper, förstås!

Här kommer några av Helena Pokkas alster, med de texter som ger bilderna ännu mer djup.
Till detta lägger jag några tankar kring vad God Vilja är...

Konstnär Helena från Finland.


I våra relationer kan vi inte tala "värderingsspråk" - rätt, fel, bra, dåligt - då förvandlas allt till kritik eller beröm. Där bor inte kärleken.

Men kärlekens språk är varsamt. Det ställer frågor, visar intresse, är beredd att lyssna, uppmuntra och visa vägar framåt.
Kärleken hör inte ihop med känslor, jo, du läste rätt. Kärlek är en god vilja, att vilja göra gott trots att man  kanske är både arg och trött.

Känslorna skall erkännas och ha sin plats. Vi måste stå i vår sanning och säga som det är.
- Jag känner så här...
I bön berätta för Jesus, som vet allt om lidande... och som vill bära oss och våra bördor!

Jesus tar emot oss helt och fullt.

Om det är många tunga känslor av rädsla, svek eller bitterhet så får de inte ta över dagen.
När känslorna är erkända, så får de ligga i en liten låda och vänta på sin tur. Om de dyker upp på fel ställe under dagen så kan de ställa till problem. 
Reaktionsfasen måste vara klar innan man agerar.

När vi sedan ska agera, då handlar det om vår vilja. Vi kan vi låta vår vilja få onda förtecken...
- Jag skall minsann ge igen!
...eller så låter vi vår goda vilja ta kommandot, för det innebär att vi sätter in något bra på relationskontot.
Det lilla som går att säga något snällt om, det skall få uppmuntran:
- Så fin du är.

Välj den goda viljan.

I vigsellöftena är det just den goda viljan som uttrycks:

- Jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen så länge jag lever.

Det är faktiskt inte känslorna som uttrycks i löftet, utan just viljan. Det kan skapa större utrymme till växt och mognad.

Jag filtrerar bort det som inte skall vara där, och sorterar i olika högar sanningens känslor, relationsspråket som uppmuntrar och den goda viljan. jag blandar inte hop dem. En sak i taget.
och när jag så har satt in på relationskontot så att den andre blir glad, då får jag tillbaka - med ränta i kärlek!

Filtrerar.

Helena Pokka skriver så här till nästa bild:

Dona Nobis Pacem. Sång i fåglarnas lätta kvivitt, fjärilars tysta vingslag, asparnas prassel och de barnasinnades oskyldiga skratt.
Det behövs inga orglar för fridens sång, för det är en gåva. Det behövs bara ett lyssnande hjärta och ett  skapande barnasinne.

Detta målade kaffefilter ser ut som ett hjärta:

Kaffefilterkonst.


Känslor föds vi med. God vilja och gott språk får vi träna.
Ibland får vi ta på oss "Jesus-sandalerna" och vandra i hans fotspår, trots att vi själva bara vill tjura eller gå och gömma oss, för att livet är så svårt. Jesus får tala genom oss.

Han får ta våra bördor av starka känslor som andra inte orkar med. Sedan blir det lättare att ta sig igenom dagen. Och natten. 

Skuld är hör ihop med ansvar - det blev fel, jag får be om förlåtelse eller göra en omvändelse och ställa allt tillrätta.

Men skam är ingen född med. Skam skapas av andra relationer. När barnet av de vuxna blir avvisad, förminskad, ohörd, slagen eller förnekad - då skapas den skam som kan plåga en människa genom hela livet..
Men det går att bli fri. Med kärlekens hjälp.

Tilltufsat hjärta. Kärlek som god vilja.


Nästa bild berättar Helena:

"Blodets mörkröda sång, smärta, strider, mörkt, löften om evigt liv på gyllene gator.
Basunerande orgeltoner. 
Övervakad. Skyldig. På nåder.
Med långt avstånd ser man det och får en central insikt; allt går över. 
Även detta."

Gyllene gator.

Jag häller mitt liv genom kaffefiltret och hoppas att det kommer ut en god dryck, möjlig att dricka.
Det är när vi blandar ihop allt som det blir så rörigt, vårt lilla liv.

Ta nu fram dina akvarellpennor och börja måla! Nya budskap kan träda fram...
Tack du okända finska Helena för din konst!

Goda hälsningar från en måttlig kaffedrickar,

Helene Sture Filterfelt.

 
Akvarellpapper i kaffebryggaren!




 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar