Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 18 april 2023

SINNESFRID - HUR DÅ?

Sinnesfrid - hur då?

- Gud, ge mig sinnesro...

Hur får man sinnesfrid i sin själ?
Oro gnager, missmod drar ned en och gamla plågsamma minnen dyker upp.

Oförlöst sorg ropar på att bli erkänd.
Skuld och skam ligger i mörkret och värker med sina vassa klor.

En känsla av vanmakt och att vara värdelös kryper sig på. Oärlighet och falskhet lägger sin dimma över sanningen. 
Eller så är det andras svek och illasinnade rykten som förstör ens liv.
Samtidigt lyser solen ute och alla tycker att man skall vara glad...

Det går inte längre.

- Ge mig frid!

Ute lyser solen.

Orden måste ut! Känslorna behöver komma fram. Och tänk om någon snäll människa kunde vara där och lyssna, lyssna på det där sättet  där förståelse förlöser allt det onda.

Många har i sina olyckliga omständigheter läst Psaltaren och hittat uttryck för hur livet känns. 
David skriver om lyckan att få sina brott förlåtna, och vars synd har plånats ut.
Han skriver inte i tomhet och han ropar inte ut i ett tomt universum, nej han har Herren Gud som samtalspartner:

LYCKLIG DEN VARS SKULD HAR AVSKRIVITS AV HERREN
OCH VARS SINNE ÄR UTAN SVEK.
Psaltaren 32:1 i den nyare översättningen Bibel 2000.

Lyssna! Hör vad som sägs!

I det äldre språkbruket blir texten lite tyngre:

SÅ LÄNGE JAG TEG
FÖRSMÄKTADE MINA BEN VID MIN STÄNDIGA KLAGAN.

DÅ UPPENBARADE JAG MIN SYND INFÖR DIG
OCH ÖVERSKYLDE INTE MIN MISSGÄRNING
DÅ FÖRLÄT DU MIG...
Psaltaren 32:3-5.

- Herre, ge mig sinnesro...

Jag är hängig och det gnager.


Att sätta ord på det som gnager är så viktigt, annars hittar vi inte hjälpen - och ännu mindre kan ta emot den!
Men ofta har vi lagt locket på, förtryckt det svåra och gömt undan det skamliga.
Frågan:
- Hur mår du, egentligen? kan vara fruktansvärt provocerande men också precis det som öppnar upp.

- Gud, ge mig tid... ge mig frid... och någon som lyssnar!

Det är skillnad på oro och sorg, skam och skuld. 
De behöver bemötas på olika sätt. 

Oron mår bra av att få höra fakta. Sorgen behöver erkännas, skammen behöver bemötas med ovillkorlig kärlek och skulden behöver förlåtas och gottgöras.

Ge mig fakta, kärlek och förlåtelse.

Vi kan inte själva skapa den frid vi behöver. Annars hade vi väl gjort det...
Insikten att vi behöver Guds kärlek och nåd är det som täpper till själens svarta hål. 
Gud, vår skapare, är själva garanten för sinnesfriden. 
Det är Herren som ger frid.

David formulerar det så här i en oskyldig mans bön:

BEVARA MIG SOM EN ÖGONSTEN
BESKYDDA MIG UNDER DINA VINGARS SKUGGA.    
Psaltaren 17:8.

Bevara mig som din ögonsten.

Davids son Salomo, den vise, formulerade en ovärderlig skatt av visdomsord som finns bevarade i Ordspråksboken, som kommer efter Psaltaren i Bibeln. Där handlar det om att själva Gudsordet är ögonstenen som leder en människa genom livet:

MIN SON, TA VARA PÅ MINA ORD
OCH GÖM MINA BUD INOM DIG.
BEVARA MIN UNDERVISNING SOM DIN ÖGONSTEN.
Ordspråksboken 7:2.

Ditt ord är min ögonsten, Herre.

Men sedan varnar Salomo för den "omoraliska kvinnan" som försöker snärja honom och komma åt mannens rikedom genom falskhet och förförelse. I vår tid få vi ju knappt kritisera kvinnan, men allt som lockar och förleder till olycka skall dragas ut i ljuset.
Här vill jag lägga till allt det sexuella våld som män har utsatt kvinnor för och som fördärvar kropp och själ.

Men också här finns läkedom! Det finns upprättelse och Gud omsluter varje människa med en kärlek bortom allt förstånd.

Det är där sinnesfriden finns. I ljuset. I sanningen.

Vem, eller vad, är i fokus i ditt läkande?

Men.. nej, jag kan inte. Det går inte! Varken att förstå, förlåta eller tänka goda tankar.
Det är för svårt.

Det är då Jesus kommer. Jag ställer honom framför den svåra situationen. Jag sätter korset som ett staket mellan mig och händelsen. Själv står jag bakom. Jesus säger att vi får lägga alla våra bördor på honom. Då gör jag det nu.
Han får stå längst fram. Jesus får möta alla dumma chefer, alla sorgliga dödsfall och alla närgångna män - du får fylla på listan - och han tar smällen. Det har han alltid gjort, och nu bär Jesus all den synd som du och jag blivit utsatt för.

Sinnesfriden kommer.

DU ÄR MITT BESKYDD.
Ps 32:7

Vi får bära varandra i bön och hjälpas åt att öppna vägar till frid, med Guds hjälp.
Nu samlar vi ihop oss ber den kloka bönen:

GUD, GE MIG SINNESRO
ATT ACCEPTERA DET JAG INTE KAN FÖRÄNDRA
MOD ATT FÖRÄNDRA DET JAG KAN
OCH FÖRSTÅND ATT INSE SKILLNADEN!
AMEN.

Vänd dig inte bort...

Margareta Melin har formulerat en fin bön:

JAG ÄR DIN ÖGONSTEN, DIN HEMLIGA SKATT.
DU ÄR GLAD ATT JAG FINNS TILL.
JAG VILL TACKA DIG SÅ LÄNGE JAG LEVER 
OCH ALDRIG GLÖMMA VEM JAG ÄR.

DU SOM VILL ATT JAG SKALL FINNAS,
DU SOM VET ATT JAG ÄR JAG
DU FÖRSTÅR MITT HJÄRTAS LÄNGTAN
OCH ÄR HOS MIG NATT OCH DAG.
AMEN.

Full tillit.

Till sist.
I maj 2020 gjorde jag ett radioprogram som hade FRID som tema. Här kommer 59 minuters uppmuntran, med sånger och musik som stödjer och bär. 
Klicka på länken, väl där trycker du sedan på den blå noten, så startar programmet.


Jesus säger:
- Min frid ger jag er.

Varma hälsningar, Helene F Sturefelt,

- som älskar de talande påskliljorna - och tulpanerna!
 

                                                     Det finns sinnesfrid för dig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar