Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 25 april 2023

FÖRTÄTAD ANDLIGHET - heliga Birigitta

Förtätad andlighet i Vadstena.

Det händer gång på gång. När jag kommer in på klosterområdet i Vadstena slås jag av den förtätade andligheten som finns där.
 
Det är både en resa i tiden och en resa i rummet - från ytligt 2000-tal till den kristna närvaron på 1300-talet, från materialism till en självklar andlighet i samhället.

Om våra fysiska ögon kunde se bönens närvaro, så skulle vi se en tjockare densitet av... Guds närvaro.
Vissa människor har fortfarande kvar förmågan att känna in vibrationer och de energier som vi alla är omgivna av.
Stressen förstör våra förmågor, men när man kommer ned i varv då kan denna erfarenhet bli allas.

Gator av guld.

I 700 år har Vadstena varit platsen för människors bönerop och längtan. Hit har pilgrimer kommit, fattiga och sjuka, glada och tacksamma. Det påverkar en plats. Marken och kalkstensblocken i Klosterkyrkan är impregnerade av bön!
Här har synder lagts av och blivit förlåtna. Människor har blivit upprättade och bönhörda, tillrättavisade och klartänkta.

Därför heter porten in - och ut - i Klosterkyrkan just "Förlåtelsens Port".

Förlåtelsens port, Vadstena.

Detta blir särskilt starkt för de som ägnat sig åt nyandligheten, i det vi kallar för New Age. Där erkännes inte den mörka ondskan, utan den döljs av ljus och positiva affirmationer. I långa loppet blir det en lögn som till slut kan orsaka ohälsa, både andligt och kroppsligt.

Men när Guds kärlek bli uppenbarad, först då kan man våga möta sitt mörker med sina fel och brister.
Nu går vi in genom porten, och det första vi möter är...

Den stora Kristusikonen.

... en jättestor ikon med Jesus Kristus.
Det går inte att vika bort blicken från vem som är herre i kyrkan.

Men det har inte alltid varit så. Genom seklernas gång har kyrkan (med alla dess olika samfund) då och då hamnat fel och förlorat sig på villovägar.
Detta var heliga Birgittas anledning till att häva upp sin röst.

Framför mig har jag hennes uppenbarelser i fyra band, samt några andra goda böcker; Verner von Heidenstam och Luka Cesarini. Den sistnämnda skriver:

Evangeliet enligt Birgitta.

"Den direkta kommunikationen mellan Gud och hans utvalda intar en viktig plats både i Gamla och Nya Testamentet. Var Birgitta en profet med samma dignitet som de bibliska?
Under hela sin verksamhet blev Birgitta granskad av kyrkan - inte för att hon var kvinna - utan för att hennes uppenbarelser var raka, vassa och ofta av politisk natur.

Vad låg bakom heliga Birgittas profetior? Var det politiska ambitioner? Psykisk sorg efter maken Ulfs död? Eller, Gud förbjude, var det djävulen som talade genom henne?
Men möjligheten fanns ju också att uppenbarelserna var äkta... att Gud och helgonen talat direkt till henne."

Luca Cesarini skriver vidare:

"Birgitta var inte den enda som på medeltiden förmedlade uppenbarelser från den himmelska världen. Hildegard av Bingen, Elisabet av Schönau och Katarina av Sienna är några andra exempel."

Äkta uppenbarelser?

Just den här helgen, april 2023, hade pilgrimscentrum besök av en grupp från Norwich i England, och jag tänkte genast på deras helgon; Julian av Norwich. Åh, jag hade gärna velat prata med dem om det, men möjligheten fanns inte.

När jag, Helene, lyssnar till floran av vår tids olika andligheter så slås jag av ett par saker:
- individen skall "välja själv",
- individen skall själv sona sin karma och sina negativa händelser,
- individens egen uppfattning om "gud" är i fokus.

Old Age, den bibliska erfarenheten, är tvärtom:
- Det är Gud som utväljer människan.
- Det är Gud som försonar människan genom Jesus på korset och hans uppståndelse.
- Det är Guds uppfattning om oss som är i fokus.

I en gudlös värld måste människan själv agera gud och försöka uppfinna sin andlighet.
Men när man upptäcker den judiskt-kristna andligheten vänds alla begrepp upp och ned. Eller blir rättvända...!
Gud är subjekt, inte objekt.

Heliga Birgitta talade inget annat än det Skriften säger:
"Hon var skarp och rakt på sak, men pekade framför allt på nåden och omvändelsens möjlighet, som är öppen för alla". (sid 17, Luka Cesarini).

Är Gud subjekt eller objekt?

Men vad har hänt om det inte finns någon andlighet i gudstjänsten? Vad är orsaken till att man ibland inte upplever någon andakt alls i kyrkan? Förtätningen är bort och det är bara tomt.
Stillhet och tystnad finns däremot i meditationer och yogasittningar, där är det respekt. Kan kyrkan lära av det?

Heliga Birgitta fick en uppenbarelse av Jesus om detta. Jag citerar ur band 4, en uppenbarelse som troligen kom till henne i Italien runt år 1350.

Hon skriver i LIKNELSEN OM DET ORENA VATTNET (sid 61, Luca Cesarini):

"Sonen talar:
På tre sätt kan du bedöma om vatten från en källa inte är gott; 
- färgen, grumligheten och om det varit stillastående så att det tar emot smuts men inte kastar det ifrån sig.
Detta vatten är som prästerskapets vanor och sinnelag".

Grumligt, orenat vatten.

Fortsättning av heliga Birgittas uppenbarelser:

"Prästerskapet borde liksom källor vara ljuva att dricka, på grund av sedernas godhet samt vara stängda för syndernas smuts.

Prästernas rätta färg är ju sann ödmjukhet, men där högmod finns där är djävulens färg som gör vattnet avskyvärt.
Vattnet är grumligt om klerken är girig och inte nöjer sig med det nödvändigaste. Han är skadlig genom sin girighets exempel. 

Ödmjukt ren.

"En präst är oren som i sitt hjärta och sin kropp älskar köttets* tillfredsställelse, och inte genom sann ånger kastar ifrån sig det orena han blir angripen av. 
Det är som ett stillastående vatten som tar emot smuts, men inte kastar det ifrån sig eftersom dess avlopp är stängt.

Därför skall de präster utväljas till mitt verk som inte utmärker sig för mångordig visdom utan förödmjukhet och renhet, som själva lever moraliskt och undervisar andra med ord och exempel. 

För även en spetälska hand kan vara nyttig till min gärning om enbart sinnet är gott och den andliga handen inte saknas."
Så talade Sonen till heliga Birgitta.

*köttet = begär efter statusprylar, titlar, god mat och otillåten sexualitet.

Även den lilla är brukbar.

Domen blir hård, först över mig, sedan över alla jag känner i ämbetet.
Men detta förklarar varför andligheten ibland är så grumlig - det är för att egoismen tagit sig in, eller för att Herren Gud inte är i centrum.

Om prästens sinnelag är att 'gudstjänst är tråkigt' eller att själv inte stå i kontakt med helig 
Ande, då uteblir andakten i kyrkan. Ordet blir utan tro, och liturgin bara ritual.

Jag har en så oerhörd sorg över gudstjänster som är döda, utan närvaro!

Ofta har det med tystnaden att göra.
Där människor sitter tysta tillsammans, där infinner sig andakten. I tystnaden finns en respekt för rummet, altaret och det Ord som skall förkunnas.

Före klockringningen skall ingen prata, varken kyrkvärdar, vaktmästare eller präst, möjligen viska tyst om det är nödvändigt. Alla skall vara samlade, fokuserade på det som skall ske. 
Det är då andligheten blir förtätad...

Värna tystnaden. Masthuggets kyrka, Göteborg.


Detta fick jag nåden att uppleva den gångna helgen i Vadstena klosterkyrka. De två kvinnliga prästerna var som klart rinnande vatten, med en lätthet och närvaro som var total! Det var sällsamt underbart.
Likaså hände det vid en påskgudstjänst i Ysane kyrka här i Blekinge. 
I tystnaden landade Guds närvaro och började tala...

Likaså kan det ske i din lägenhet där du sitter och ber. Dina grannar kan erfara att det är "något gott" kring dig. Då är det Guds ljus som lyser genom dig, utan att du vet om det. 

Den omätbara Kristusandligheten förtätar densiteten i luften. Det längtande hjärtat känner igen vågorna från himmelen. 

Vi kan väl hjälpa varandra till andakt?
Prata kan vi göra sen...

Birgittas himmelska uppenbarelser.

Tack, käre himmelske Fader, 
att Du gett oss både jorden och himmelen att leva av!
Tack för att Du genom Jesus vandrat i gräset och andats luften i en stilla solnedgång.
Hjälp oss att se hur livet är ett Både Ock - både det materiella och det andliga i en välsignad helhet.
Förlåt oss vår splittring.
Amen.

Boktips:
Verner von Heidenstam: Heliga Birgittas pilgrimsfärd.
Luca Cesarini: Evangelium enligt Birgitta.
Heliga Birigttas himmelska uppenbarelser, band 1-4.

Förtätade hälsningar i tystnaden,
Helene F Sturefelt.

Verner von Heidenstam.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar