Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 3 april 2023

ATT BLI RATAD

Jag vill vara med!

Det är en mycket obehaglig känsla att bli ratad, att inte bli vald. 
Jesus visste det och vi vet det.

En bok blir refuserad. En hörnsten blir ratad. Brännbollslagets tuffingar är grymma och väljer bara de bästa.
Många minns säkert skolgångens idrottstimmar då man stod sist kvar när lagen skulle väljas. Eller när man som barn hade ritat en fin teckning som de vuxna förstrött tittade på och sa "ja, ja..."

Dessa små händelser är inga bagateller. De sätter sig djupt och efterlämnar en känsla av att inte vara viktig.
Det är inte alldeles enkelt att bearbeta den självuppfattningen - att vara den som blir vald sist.

Ja, ja.. Fult snyggt, ser ni väl!

I vuxna år mognar man och bidrar på ett annat sätt till gemenskapen. Men om man i sin förening kommer med ett jättebra förslag och likväl inte blir lyssnad på, då dyker det där spöket upp igen.
Känner du igen det?

Ibland är det barnsliga genushierarkier som förblindar, där den kvinnliga medarbetaren hade det bästa förslaget men chefen valde den manliga medarbetarens förslag - som inte säkert var bättre - bara för att han var man.
I bästa fall kan sådana situationer väcka ens vrede till konstruktiv handling, i andra fall kan det svarta hålet äta sig större.

Hålet äter sig större.

Att refusera betyder att avslå. Ofta handlar en refusering om att inte bli accepterad för publicering.

Jag tänker på Astrid Lindgren som skickade in sina manus till många bokförlag, men blev refuserad gång på gång.
Tills... Rabén & Sjögren tog tag i hennes manus. Resten är historia - bokstavligt talat! - i den litterära världen.

Lotta blev till slut publicerad.

Det finns ett uttryck som heter "Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge".

Astrid visste säkert att hennes berättelser var bra och fortsatte skicka in.
Men det krävs en viss självkänsla för att fortsätta, och inte ge upp. Jag tränar min självkänsla genom att samla på refuseringar... och lyssna till brustna strängar som vibrerar och smäller av, ibland med en snärt rakt i ansiktet.

Utbudet idag är så oändligt mycket större nu än vad det var på Astrid Lindgrens 50-tal.
Det finns så väldigt många bra texter och sånger som försvinner i vimlet av olika kanaler och uttrycksformer.
Därför är det nästan en större bedrift om man lyckas komma igenom flödet idag.

Håller strängarna?

Innan jag berättar om min herre och Mästare så behöver jag klargöra situationen för mig själv, kanske till tröst för dig som också försöker:

Jag har tryckt upp två böcker på eget förlag (vilket jättejobb!). En bok på Recito Förlag, där man inte behöver bli antagen, utan gör upp avtal med dem och säljer själv.
Fjärde boken - den första barnboken - ligger nu på tryckeriet och finns snart på riktigt!

Jag är så oerhört glad för det och hoppas och tror att "Prästgårdsbarnen på Sjööholma" kommer att bli väl mottagen.

Men först blev jag refuserad av ovan nämnda Rabén & Sjögren, sedan Bornelings förlag, Sjöstedts förlag (februari förra året 2022) och här om dagen avslagen av Semnos förlag. Men då var jag redan antagen av IDUS förlag (Visto).
Processen tog ungefär ett år av tålamod.

Så bågen har varit spänd och strängarna har brustit, men nu klingar lyran!

Prototyp. Vill du ta emot mig?


Ratad. Refuserad. Avslås och bli avslagen...
Det är så obehagligt att bli bedömd! Det kan få vem som helst att avstå från att försöka.

Men det som får mig att resa mig upp igen är mina två bästa ledord:
- Sanning och Kärlek.

All bibelläsning har impregnerat mig med detta. Jesus står för sanning och kärlek, ja, han är dessa ord personifierad!
Hela Guds väsen andas sanning och kärlek. Mot lögn och likgiltighet riktas dessa två vapen.
Mot falska vittnesbörd och hat ställer sig sanning och kärlek i vägen.

Men priset är högt.

Ne fumez pas = "fimpa". 

Det vet Petrus som förnekade Jesus tre gånger, dödsförskräckt att också han skulle ställas inför rätta.
Men tre gånger fick han chans att upprätta relationen då Jesus frågade honom om han verkligen hade honom kär. 
Då förnekade han inte. Ett antal år efter denna händelse skrev Petrus i sitt första brev om Jesus och jämförde honom med en hörnsten:

SE, I SION LÄGGER JAG EN HÖRNSTEN, UTVALD OCH ÄRAD.
DEN SOM TROR PÅ DEN SKALL INTE STÅ DÄR MED SKAM.

MEN FÖR DEN SOM INTE TROR HAR STENEN SOM HUSBYGGARNA RATADE BLIVIT EN HÖRNSTEN,
ETT STENBLOCK MAN STÖTER EMOT, EN STEN MAN SNAVAR ÖVER. 
1 Petrusbrevet 2:6-7

Hörnstenen i Höjerum gamla kyrka, Mön.

Man kan säga att Petrus avslog sin relation med Jesus, men Jesus ratade inte Petrus.
Det är något att fundera över.
Gud fördömer ingen.

Endast ondskan blir dömd, av sanningen och av kärleken. Ratad blir upprorsmakaren.
Men den som söker Guds gemenskap blir välkomnad, om det så bara är minuter kvar av livet, som det var för den botfärdige rövaren på korset:

- ÄR DU INTE ENS RÄDD FÖR GUD, DU SOM HAR FÅTT SAMMA STRAFF?
VI HAR DÖMTS MED RÄTTA, VI FÅR VAD VI HAR FÖRTJÄNAT. MEN HAN HAR INTE GJORT NÅGOT ONT.

OCH HAN SADE:
- JESUS, TÄNK PÅ MIG NÄR DU KOMMER MED DITT RIKE.
JESUS SVARADE:
- SANNERLIGEN, REDAN I DAG SKALL DU VARA MED MIG I PARADISET.
Lukas 23:40-43.

           Räddare, Mästare och herre.

Antagen och accepterad in i himmelriket! Hur gick det till?
Jo, rövaren erkände sin skuld och sin missgärning och bad om förbarmande, i ödmjukhet.
Det räddade honom. 

Om jag får träffa honom i himmelriket då vill jag ha en lång pratstund... och sedan vill jag publicera hans livshistoria på något bra förlag...

Himmelsk publicering.

 
Käre himmelske Fader,
- förlåt oss när vi ratar varandra och refuserar Dig,
- förlåt oss för att vi inte har förstått din mission med oss.
- förlåt alla förnekare, alla gånger då vi varit upproriska mot Dig.

Tack för alla husbyggare som placerat hörnstenen rätt i byggnaden,
- tack för alla som satsar och ser kvaliteten genom ytan.

Hjälp oss berömma varandra.
- hjälp oss att låta Jesus Kristus vara den som bär upp både familj, församling och samhälle.

I stilla veckan, Amen.

Förakta inte det lilla. Ge inte upp.

Helene Sture Ratefelt, snart publicerad!

Det är här det börjar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar